Aangepaste bewegingsactiviteiten, deel 2 (B-KUL-L03M3A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- De relatie tussen fysieke, psychologische, en sociale componenten van beperking te begrijpen door praktijkervaring met verschillende doelgroepen
- Didactisch-methodologische en professioneel-praktische vaardigheden toe te passen bij het begeleiden en zelfstandig concipiëren, uitvoeren en evalueren van aangepaste bewegingsactiviteiten
- Zich een gepaste attitude te vormen, zowel persoonlijk als professioneel, ten opzichte van aangepaste bewegingsactiviteiten en ten opzichte van personen met een beperking
- Bewegingsactiviteiten aan het functionaliteitsniveau aan te passen (instructies, materiaal, spel/speelse vorm/oefenvorm, programma)
- Het bewegingspotentieel en de cognitieve, affectieve, en psychomotorische karakteristieken van alle doelgroepen te kunnen beschrijven
- De recente wetenschappelijke literatuur betreffende het psychomotorische profiel van de jongere met een beperking kritisch te analyseren en relateren aan de effecten van sport en beweging op de fysieke en mentale gezondheid en welbevinden
- Door observatie de fysieke mogelijkheden van personen met een beperking in te schatten en op basis daarvan een functioneel profiel op te maken.
- Klantgerichte, evidence-based interventies te beoordelen die leiden tot verbeterde gezondheid, fitheid en functionaliteit, gebaseerd op een actieve levensstijl bij personen met neuromusculoskeletale aandoeningen, visuele – auditieve of intellectuele beperkingen.
Dit opleidingsonderdeel draagt ertoe bij dat de student:
- Vanuit praktijkervaring inzicht verwerft in de bewegingsactiviteiten van verschillende doelgroepen
- Bewegingsactiviteiten kan aanpassen aan het niveau van elk individu binnen de doelgroep
- Een correcte attitude ontwikkelt, zowel persoonlijk als professioneel, tegenover personen met een verstandelijke, fysieke, of sensoriële beperking
- Verantwoordelijkheid ontwikkelt in de omgang met anderen (deelnemers, medestudenten, collega’s, docenten)
- In de toekomstige professionele carrière steeds rekening kan houden met de specifieke noden van personen met een beperking.
Begintermen
Begintermen:
De studenten hebben kennis van principes van aangepaste bewegingsactiviteiten, binnen de 5 clusters zoals beschreven in het OPO Aangepaste Bewegingsactiviteiten (= organisatie van G-sport en ABA, omgaan met G-sporters, impact beperking op activiteit en prestatie, diversiteit & inclusie, en didactisch-methodologische principes van ABA).
Beginvoorwaarden creditcontract:
De student is in het bezit van één van onderstaande diploma’s:
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen
Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(L01M7A) OF GELIJKTIJDIG(L01M7B)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L01M7A : Aangepaste bewegingsactiviteiten, deel 1
L01M7B : Aangepaste bewegingsactiviteiten, deel 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L00I0A : Seminarie en stage voetbal: deel 2
L01I0A : Seminarie en stage volleybal: deel 2
L01I6A : Seminarie en stage atletiek: deel 2
L02I2A : Seminarie en stage zwemmen: deel 2
L02I8A : Seminarie en stage wielrennen: deel 2
L03I9A : Seminarie en stage sportdiscipline op aanvraag: deel 2
L06I0C : Stage fysieke activiteit, fitheid en gezondheid: deel 2
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: atletiek) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: sport op aanvraag) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: voetbal) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: volleybal) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: wielrennen) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: zwemmen) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: atletiek) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: sport op aanvraag) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: voetbal) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: volleybal) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: wielrennen) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: zwemmen) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Aangepaste bewegingsactiviteiten, deel 2 (B-KUL-L03M3a)
Inhoud
STAGE:
Toepassen van de geleerde didactische principes in het werkveld:
- begeleiden van een meerdaags sportkamp voor personen met een beperking (ca 30u)
- aangevuld met stage (vrije keuze van de student) bij sporters uit een andere doelgroep (ca 15u)
Mogelijke stageplaatsen die aangeboden worden:
- Sportweekend Centrum Aangepast Sporten in Sport Vlaanderen Centrum Blankenberge bij kinderen en jongeren met fysieke beperking. Dit is een verplichte stage. Enkel voor studenten die in het tweede semester in het buitenland zijn, zal voor deze stage een alternatief gezocht worden in het eerste semester.
- Moev-sportdagen voor het buitengewoon onderwijs
- Paralympische schooldagen en Paralympische sportdagen
- Participatiestage buitengewoon onderwijs
- Stage in G-sportclubs
- Special Olympics Fun-fitness
- Hydrotherapie, aangepast zwemmen bij personen met een beperking
- …
OPDRACHT:
Observatie en analyse van de bewegingsmogelijkheden van een persoon met een een neuromusculoskeletale aandoeningen [o.a. dwarslaesie, cerebral palsy, amputatie] of een visuele, auditieve of intellectuele beperking in een sportieve setting tijdens het uitvoeren van bewegingsactiviteiten (sportspecifiek en/of ADL).
Studiemateriaal
Templates voor voorbereiding en reflectie worden beschikbaar gesteld via Toledo.
Toelichting werkvorm
Studenten voeren ca 45u stage uit, volgen seminaria en werken een opdracht uit.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Aangepaste bewegingsactiviteiten, deel 2 (B-KUL-L23M3a)
Toelichting
Het stagegedeelte (30u sportkamp + 15u aanvullende stage bij een andere doelgroep) maakt 75% uit van de totale score van het opleidingsonderdeel. In dit gedeelte worden de studenten voorbereid op het begeleiden van bewegingsactiviteiten bij specifiek doelgroepen in specifieke settings, en voeren zij dit zelfstandig uit. Bij de beoordeling wordt de student permanent geëvalueerd waarbij zowel de vaardigheden, de attitudes als de professionele houding in rekening worden gebracht.
Indien de student niet in orde is met de veiligheid- en kledingvoorschriften kan de student de toegang ontzegd worden en kan een score ‘NA’ worden toegekend.
Het maken van een functioneel profiel (opdracht) maakt 25% van de totale score van het OPO uit. In dit gedeelte krijgen de studenten de opdracht om een functioneel profiel op te stellen (videoclip) van een persoon met een beperking in een sportieve setting, samen met een screening van de functionele mogelijkheden van die persoon. Dit resulteert in een rapportering van het holistisch profiel van de geobserveerde persoon, en een voorstel voor wetenschappelijk onderbouwde interventie.
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels m.b.t. plagiaat.
Toelichting bij herkansen
Voor de stage is het niet mogelijk om te herkansen, voor de opdracht (= functioneel profiel) wel.