Seminarie en stage wielrennen: deel 2 (B-KUL-L02I8A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- op een professionele manier competitieve wielrenners (beloften - profs) te adviseren en te begeleiden op het vlak van prestatieverbetering en blessurepreventie
- op zelfstandige basis de verworven competenties en wetenschappelijke inzichten te vertalen naar geschikte (geïndividualiseerde) trainingsschema's om competitieve wielrenners (beloften - profs) voor te bereiden op wedstrijdsituaties
- competitieve wielrenners (beloften - profs) te begeleiden tijdens wedstrijdsituaties
- als sportwetenschappelijk trainingsexpert binnen een wielerfederatie of club te fungeren
Dit opleidingsonderdeel draagt ertoe bij dat de student:
- Kennis maakt met de realiteit van het werkveld van de wielersport en de topsport in Vlaanderen dmv guest lectures, zelfstudie, observatie, …
- gericht leert communiceren met de verschillende actoren die een rol spelen binnen het trainingsproces: ploegleiders, trainers, atleten, ouders, kinesitherapeuten, diëtisten, sportartsen, organisatoren,...
Begintermen
Er wordt sterk aanbevolen om de opleidingsonderdelen Training en coaching wielrennen deel 1 en Stage wielrennen deel 1 gevolgd te hebben en in het bezit te zijn van een trainersdiploma Trainer B Wielrennen
De student is reeds vertrouwd met de verschillende aspecten van de sportieve begeleiding van (jeugdige) competitieve wielrenners. De student moet actief betrokken zijn geweest bij de begeleiding van jonge elite renners en bij de organisatie van trainingen.
Beginvoorwaarden credit contract
De student is in het bezit van volgend diploma:
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen
Om dit opleidingsonderdeel te kunnen volgen dient de student bovendien alle opleidingsonderdelen uit de truncus en de major van de door hem gekozen afstudeerrichting, gevolgd te hebben, uitgezonderd Masterproef: deel 1 en Masterproef: deel 2.
Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL(L02I5B) EN GELIJKTIJDIG(L04E0B) EN ( GELIJKTIJDIG(L03M1A) OF GELIJKTIJDIG(L04N7A) ) EN GELIJKTIJDIG(L03M3A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L02I5B : Seminarie en stage wielrennen: deel 1
L04E0B : Voeding: gezondheids- en prestatiegerelateerde aspecten
L03M1A : Sportcoaching, deel 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L04N7A : Capita selecta in sportpsychologische aspecten van coaching
L03M3A : Aangepaste bewegingsactiviteiten, deel 2
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L05I2A : Masterproef bewegings- en sportwetenschappen: deel 2
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: wielrennen) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: wielrennen) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Seminarie wielrennen: deel 2 (B-KUL-L02I9a)
Inhoud
In het seminarie wielrennen worden wielerspecifieke thema's behandeld waarbij gepoogd wordt zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de realiteit van de trainingsbegeleiding en de competitiesport. Hierbij wordt aandacht besteed aan de begeleiding van talentvolle atleten op conditioneel, technisch, en mentaal vlak.
De volgende topics komen hierbij aan bod of worden verder verdiept:
- Meten en evalueren van het prestatievermogen van wielrenners in functie van trainingsbegeleiding
- Trainingen voorbereiden in functie van periodisering en specifieke doelstellingen
- Talentdetectie en talentontwikkeling
- Letselpreventie binnen het wielrennen
- Wetenschappelijke begeleiding binnen het wielrennen
- Prestatiebevorderende factoren wat betreft voeding, voedingssupplementen, aërodynamica, traptechniek, fietspositie, mentale aspecten, doping, acclimatisatie (hoogte, temperatuur, uurverschil), en anderen
- Recuperatiestrategieën: bv voeding, voedingssupplementen, massage, cryotherapie, compressiekousen, …
- Preventie van overtraining
- Topsportbeleid Cycling Vlaanderen, Koninklijke Belgische Wielrijdersbond, organisatie clubwerking
- Gedeeltelijk assisteren bij de practica/praktijkgerichte seminaries van 3de ba/1e Ma
- Kritisch leren nadenken over nieuwe trends in de wielerwereld mbv sportwetenschappelijk artikels.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal bestaat uit powerpoint presentaties, video’s, wetenschappelijke artikels. Dit materiaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
4 sp. Masterstage wielrennen: deel 2 (B-KUL-L03I0a)
Inhoud
Via de stage wordt de student vertrouwd gemaakt met de verschillende aspecten van de sportieve begeleiding van competitieve wielrenners, zowel op het niveau van de sportclub als de federatie. De student zal tijdens de stage actief betrokken worden bij de begeleiding en coaching van competitieve wielrenners en elite jeugd bij de organisatie van trainingen, stages en wedstrijden op competitieniveau. Zodoende kan de student zich ten volle bekwamen in de praktijk van het trainen en coachen van prestatiesporters van alle leeftijden en vaardigheidsniveaus.
Zodoende kan de student zich ten volle bekwamen in de praktijk van het trainen en coachen van competitieve wielrenners op nationaal en internationaal competitief niveau.
Interne zelfstandige stage:
- Begeleiding van meerdere competitieve wielrenners waarvan minstens 1 op niveau van belofte, elite zc of prof.
- Assisteren bij testing van belofte-en profwielrenners binnen Bakala Academy Athletic Performance Center
Externe zelfstandige stage:
- Kaderdagen, vormingsdagen, workshops, clinics…
Studiemateriaal
Het studiemateriaal bestaat uit powerpoint presentaties, video’s, wetenschappelijke artikels. Dit materiaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Toelichting werkvorm
Het takenpakket van de student met betrekking tot de stage bestaat uit volgende aspecten:
- Planning en periodisering opmaken eigen wielrenner
- Trainingen voorbereiden in functie van de periodisering en de specifieke doelstellingen. Voorbereiding, communicatie, uitvoering, opvolging en bijsturing, reflectie.
- Profiel opstellen van de wielrenner (sterkte/zwakte analyse) wat betreft fysieke conditie, lichaamssamenstelling, mentale sterkte, technische kunde, tactische kennis, … en de resultaten hiervan vertalen naar trainingspraktijk
- Assisterende activiteiten tijdens stage (voorbereiding, evaluatie, …)
- Volledige portfolio uitwerken van alle trainingen, practica, evaluaties en aanverwante activiteiten, initiatieven en randinformatie (logboek), inclusief persoonlijke reflectie
- Presentatie en vraaggesprek (Q&A) van het stageproject voor een jury
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Seminarie en stage wielrennen: deel 2 (B-KUL-L22I8a)
Toelichting
Het opleidingsonderdeel ‘Seminarie en stage deel 2’ staat geprogrammeerd als een jaaropleidingsonderdeel. Voor studenten die de minor ‘Sportwetenschappelijke verdieping binnen de afstudeerrichting sporttraining en coaching’ opnemen en hierdoor niet in de mogelijkheid zijn om in het tweede semester nog stage te lopen voor het opleidingsonderdeel ‘Seminarie en stage deel 2’ zal in overleg met de verantwoordelijke een traject worden afgesproken dat tijdens het eerste semester volledig kan worden afgewerkt.
Onderdeel 1: Seminarie
De evaluatie van het seminarie wordt gebaseerd op:
1) Specifieke taken: dit wordt gescoord op oa de volgende elementen: koppeling van wetenschap naar de wielerpraktijk, koppeling naar het persoonlijk functioneren als coach (zelfreflectie)
2) Medewerking tijdens contactmomenten: dit wordt gescoord op oa de volgende acties en vaardigheden: maximale aanwezigheid tijdens de lessen, tonen van interesse en nieuwsgierigheid tijdens de lessen, tonen van kritische reflectie ten aanzien van de aangeboden thema’s en eigen functioneren als coach-in-opleiding (zelfreflectie), in regie nemen van het eigen leerproces als coach (bv door het voorstellen van te behandelen thema’s tijdens de lessen)
Onderdeel 2: Stage
De externe stage kan pas aangevat worden na ondertekening van het stagecontract. Uren die voordien gepresteerd worden, worden niet in rekening gebracht voor het totaal aantal te presteren stage-uren (tenzij er sprake is van zwaarwichtige redenen of overmacht).
De stageportfolio wordt op vooraf afgesproken data tijdens het academiejaar ingediend. De verplichte elementen die in de portfolio dienen opgenomen te worden en de vorm-richtlijnen worden tijdens de lessen toegelicht en op Toledo beschikbaar gesteld. De stage wordt beoordeeld op het tijdig afwerken van de stageonderdelen, de volledigheid van de stageopdrachten, de kwaliteit van de stageopdracht en de terugkoppeling naar het persoonlijk functioneren als coach (zelfreflectie) en het permanent leren als coach (Persoonlijk ontwikkelingstraject). Deze elementen worden gescoord op basis van het porfolio en de mondelinge presentatie van de stage in aanwezigheid van stagetitularis en medestudenten en desgevallend externe juryleden zoals bijvoorbeeld coaches of de DSKO van de wielerfederatie.
De eindscore is gebaseerd op een samengesteld punt van de afzonderlijke scores. De eindscore kan enkel bepaald worden als elk van de onderdelen werd afgelegd en aan de aanwezigheidsplicht werd voldaan, zoniet wordt de eindscore “niet afgelegd” (NA).
Studenten die niet voldoen aan het minimum aantal stage-uren, krijgen als eindbeoordeling “Niet Afgelegd” (NA) voor het opleidingsonderdeel.
De gewogen scores > 14/20 worden naar boven afgerond, scores <10 naar beneden, en scores 10-14 volgens de rekenkundige afrondingsregels.
Voor zover voldaan is aan de bijkomende voorwaarden zoals bepaald in overeenstemming met VTS-Sport Vlaanderen, kan een inschaling worden bekomen op het niveau Trainer A Wielrennen.
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels mbt plagiaat.
Er is aanwezigheidsplicht tijdens de stages.
Indien de student niet in orde is met de veiligheid- en kledingvoorschriften kan de student de toegang ontzegd worden en kan een score ‘NA’ worden toegekend.
Indien de student herhaaldelijk of op ernstige wijze de stageverplichtingen niet nakomt, zullen deze feiten en een mogelijke sanctie (bijvoorbeeld de eindbeoordeling 'niet afgelegd' en/of het ontzeggen van een 2e examenkans) besproken worden binnen een beperkte examencommissie in samenspraak met de programmadirecteur en de betrokken docenten.
Toelichting bij herkansen
Studenten die tijdens de 1e examenkans niet voldeden aan het minimum aantal stage-uren, krijgen als eindbeoordeling voor het herexamen ook “Niet Afgelegd” (NA), uitgezonderd bij zwaarwichtige redenen.
Kunnen een herkansing krijgen voor onderdeel 2 op voorwaarde dat dit praktisch en organisatorisch haalbaar is (haalbaarheid, aantal uren en stageplaats te bespreken met de coördinator van het opleidingsonderdeel):
- Studenten die tijdens de 1e examenkans wel voldeden aan het minimum aantal stage-uren maar die een onvoldoende haalden op dit deel
- studenten die omwille van zwaarwichtige redenen een ‘NA’ haalden tijdens de 1e examenkans
Studenten die wel slaagden voor de stage maar niet voor onderdeel 1, hernemen dit in de 3e examenperiode. In geval een voldoende werd behaald op het onderdeel 2 Stage, blijft dit punt behouden.