Voeding: gezondheids- en prestatiegerelateerde aspecten (B-KUL-L04E0B)

5 studiepuntenNederlands46 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • basiskennis omtrent voeding en gezondheid te vertalen naar verschillende populaties, o.a. ouderen, personen met obesitas of insulineresistentie, kinderen
  • basiskennis omtrent specifieke sportvoeding te vertalen naar recreatieve en elite sporters
  • de verworven kennis en inzichten te vertalen naar praktische adviezen ifv een specifieke doelgroep of een individuele casus
  • te argumenteren waarom voeding een belangrijke rol speelt voor de volksgezondheid en voor de sport
  • feiten en fabels omtrent voeding en gezondheid van elkaar te onderscheiden op basis van evidence-based informatie
  • wetenschappelijke resultaten te interpreteren en te vertalen naar een breder publiek
  • individueel en in teamverband een opdracht uit te werken
  • een gevarieerde en gezonde voeding kunnen aanvullen met macro- en micronutriënten om training en prestatie optimaal te ondersteunen
  • een gevarieerde en gezonde sportvoeding leren periodiseren in functie van de beoogde trainingseffecten
  • inzicht hebben in de fysiologische mechanismen via dewelke inname van koolhydraten, eiwitten, en vetten, voor tijdens en na inspanning, het prestatievermogen kunnen beïnvloeden, en trainingsadaptaties kunnen stimuleren.
  • inzicht hebben in de fysiologische mechanismen die aan de basis liggen van dehydratatie en rehydratatie tijdens inspanning
  • inzicht hebben in de fysiologische mechanismen die aan de basis liggen van de effecten van voedingssupplementen op sportprestaties
  • de fysiologische inzichten in verband met sportvoeding kunnen vertalen in een concreet voedingsplan voor training en competitie bij recreatieve of elite atleten

Begintermen:

De student is vertrouwd met begrippen uit de fysiologie, biochemie en inspanningsfysiologie. De student heeft basiskennis mbt voeding.

 

 

Beginvoorwaarden creditcontract:

De student is in het bezit van een van volgende diploma's:

- Bachelor in de lichamelijk opvoeding en bewegingswetenschappen

- Bachelor in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie

- Bachelor in de geneeskunde

- Bachelor in de voedings- en dieetkunde

 

En heeft de volgende opleidingsonderdelen gevolgd:

  • Inleiding in humane voeding en kinantropometrie (L00B1B)
  • Inspanningsfysiologie ( L00B5B of L02A0A)
  • Fysiologie (L09A9B, B3062O of L00A6A)
  • Biochemie (L08A5A of L00A3A)

Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel

Noot: Dit opleidingsonderdeel kan NIET worden opgenomen als keuze-opleidingsonderdeel door studenten uit de master BSW afstudeerrichting Biomedical Research in Movement Sciences.
 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(L00B5B) EN SOEPEL(L00B1B) EN SOEPEL(L08A5A) EN SOEPEL(L09A9B)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L00B5B : Inspanningsfysiologie
L00B1B : Inleiding tot humane voeding en kinantropometrie
L08A5A : Biochemie
L09A9B : Fysiologie/neurofysiologie

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L00I0A : Seminarie en stage voetbal: deel 2
L01I0A : Seminarie en stage volleybal: deel 2
L01I6A : Seminarie en stage atletiek: deel 2
L02I2A : Seminarie en stage zwemmen: deel 2
L02I8A : Seminarie en stage wielrennen: deel 2
L03I9A : Seminarie en stage sportdiscipline op aanvraag: deel 2
L06I0C : Stage fysieke activiteit, fitheid en gezondheid: deel 2

Onderwijsleeractiviteiten

1.5 sp. Voeding en sport: hoorcollege (B-KUL-L02M9a)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College16 urenEerste semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

  • Positionering van sportvoeding in de context van een gezonde en gevarieerde voeding
  • Rol van voeding in het stimuleren van spierherstel en trainingsadaptatie
  • Inname van proteïnen ter stimulering van spierherstel en trainingsadaptatie
  • Inname van koolhydraten voor, tijdens en na inspanning
  • Vocht- en natriuminname voor, tijdens en na inspanning
  • Inname van voedingssupplementen in de context van prestatiesport
  • Periodisering van voeding in functie van optimale trainingsadaptatie en prestatie

PowerPoint presentaties en slides die gebruikt worden in de les worden ter beschikking gesteld via Toledo en maken integraal deel uit van de leerstof.

1.5 sp. Gezondheidsgerelateerde aspecten van voeding: project (B-KUL-L03M0a)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht12 urenEerste semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

De studenten zullen in groepjes (max 5 studenten) worden verdeeld. Elke groep zoekt een krantenartikel over een voeding gerelateerd onderwerp (vb. van melk word je dik). Vervolgens gaan de studenten na welke rol voeding speelt in dit voeding gerelateerd onderwerp, welke wetenschappelijke evidentie beschikbaar is en welke informatie gecommuniceerd kan worden aan een breder publiek. Dit werk zal voorgesteld worden aan alle medestudenten. De resultaten van het werk zullen vervolgens bediscussieerd worden.

2 sp. Voeding en gezondheid: hoorcollege (B-KUL-L04E0a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College18 urenEerste semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

  • Voedingsepidemiologie
  • Voeding en volksgezondheid
  • Digestie en Absorptie
  • Voeding en fysieke activiteit bij obesen en bij personen met type 2 diabetes
  • Voeding en fysieke activiteit bij ouderen
  • Voeding en fysieke activiteit bij kinderen

PowerPoint presentaties beschikbaar op Toledo

Hoorcolleges, praktische opdrachten, zelfstudie

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Voeding: gezondheids- en prestatiegerelateerde aspecten (B-KUL-L04E0b)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen


m.b.t. Voeding en sport: hoorcollege: mondeling gesloten boek examen (open vragen) tijdens de examenperiode

m.b.t. Voeding en gezondheid: hoorcollege: schriftelijk gesloten boek examen (open vragen) tijdens de examenperiode

m.b.t. Gezondheidsgerelateerde aspecten van voeding: project: Studenten schrijven een paper/verslag over hun project, waarover ze tijdens de laatste lessen een presentatie geven. Dit wordt beoordeeld via self assessment, peer assessment en assessment door de docenten.

 

Er zijn rekenregels van toepassing. Deze worden beschikbaar gesteld op Toledo.

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels mbt plagiaat.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • L03M0a - Gezondheidsgerelateerde aspecten van voeding: project (binnen academiejaar)

Indien een student beslist om ondanks een geslaagde score voor een onderdeel toch te herkansen dan zal de nieuwe score in rekening worden gebracht voor het bepalen van het punt van het totale opleidingsonderdeel (dus ook indien de nieuwe score voor dit onderdeel lager is dan bij de eerste examenkans).

Een student die afziet van de deeloverdracht moet dit melden volgens de procedure bij art 89 van het onderwijs-en examenreglement: ‘Hernemen van examens over opleidingsonderdelen binnen het academiejaar – deeloverdrachten’.