Seminarie en stage volleybal: deel 1 (B-KUL-L00I7B)

9 studiepuntenNederlands126 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:

  • op een professionele manier elite jeugdsporters te adviseren en te begeleiden
  • op zelfstandige basis de verworven competenties en wetenschappelijke inzichten te vertalen naar geschikte (geïndividualiseerde) trainingsschema's om elite jeugdsporters optimaal voor te bereiden op wedstrijdsituaties
  • om elite jeugdsporters te begeleiden tijdens wedstrijdsituaties
  • als talentscout binnen een federatie/club te fungeren

Dit opleidingsonderdeel draagt ertoe bij dat de student:

  • Kennis maakt met zelfstudie en peer instruction.
  • vertrouwd geraakt met het gebruik van verschillende media zoals video en PC bij het lesgeven

Begintermen:

De student wordt sterk aanbevolen om de opleidingsonderdelen 'Training en coaching volleybal' en 'Stage volleybal' gevolgd te hebben en in het bezit te zijn van een trainersdiploma Trainer B volleybal. Studenten die geen credit hebben verworven voor het opleidingsonderdeel ‘Stage volleybal’ uit de bachelor, moeten contact opnemen met de titularis van het opleidingsonderdeel ‘Seminarie en stage volleybal: deel 1’ voor een intakegesprek vooraleer zij kunnen toegelaten worden.

 

De student is reeds vertrouwd met de verschillende aspecten van de sportieve begeleiding van (jeugdige) sporters en dit zowel op recreatief als op clubniveau. De student moet actief betrokken zijn geweest bij de begeleiding van (jeugdige) sporters en bij de organisatie van trainingen, (mini-)stages en wedstrijden op (jeugd)competitieniveau.

 

Beginvoorwaarden creditcontract

De student is in het bezit van het diploma:

- Bachelor lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

EN heeft volgende opleidingsonderdelen vooraf gevolgd of volgt ze gelijktijdig met dit opleidingsonderdeel:

- L02M2A: Trainingsleer: geavanceerde principes en toepassingen

- L04E0B: Voeding: gezondheids- en prestatie gerelateerde aspecten

- L08H7B: Sport coaching m.i.v. practicum, deel 1 Of L04N4A Sportcoaching m.i.v. practicum

- L02M6A: preventie door screening en training

 

Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(L04D6B) EN ( GELIJKTIJDIG(L08H7B) OF GELIJKTIJDIG(L04N4A) ) EN GELIJKTIJDIG(L02M2A) EN GELIJKTIJDIG(L02M6A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L04D6B : Stage volleybal
L08H7B : Sportcoaching m.i.v. practicum, deel 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L04N4A : Sportcoaching m.i.v. practicum
L02M2A : Trainingsleer: geavanceerde principes en toepassingen
L02M6A : Preventie door screening en training

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L01I0A : Seminarie en stage volleybal: deel 2
L04I2A : Sportwetenschappelijke verdieping (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L04I2B : Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport - 20 sp
L06I1B : Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport - 10 SP

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
L00I7A : Seminarie en stage volleybal: deel 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Seminarie volleybal: deel 1 (B-KUL-L00I8a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College36 urenBeide semesters
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Er worden volleybalspecifieke thema's behandeld waarbij gepoogd wordt zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de volleybalrealiteit. Hierbij wordt aandacht besteed aan de begeleiding van teams op conditioneel, technisch, tactisch, en psychologisch vlak.

De volgende topics komen aan bod:
- Trainingen voorbereiden in functie van periodisering en specifieke doelstellingen (integratie van fysieke training in het volleybal)
- Geïntegreerde conditionele aspecten van elite jeugd (CLUSK)
- Uitvoeren van een uitgebreide scouting van een wedstrijd (fysiek, technisch, tactisch) en de resultaten hiervan vertalen naar geïndividualiseerde trainingen (individueel en collectief)
- Meten en evalueren van het prestatievermogen op een zelfstandige manier. Hierbij wordt sportspecifieke meetapparatuur aangewend.
- Op basis van een sportief onderbouwde analyse een training opbouwen in functie specifiek afgelijnde doelstellingen
- Uitwerken van volleybalgerelateerde topics zoals:
- agility-training
- nieuwe trends in het volleybal
- blessurepreventie & revalidatietraining
- spelsystemen

- Reeser J.C., Bahr R. (2003). Volleyball: Handbook of Sports Medicine and Science, Massachusetts: Blackwell Science, 230 p.
- Pittera C., Violetta D.R. (vertaling M. Spaenjers) (1994). Volleybal is beweging, Antwerpen: CODA,  215 p.
- VTS-cursus trainer A Volleybal (specifiek gedeelte), Brussel: Bloso.
- Ceux T., Vande Broek G. (2011). Tactisch volleybal: een leerlijn voor het hoger onderwijs, Leuven: Acco, 160p.

Microteaching
Groepsdiscussies

Het grootste gedeelte van deze thema's wordt door de betrokken lesgever gedoceerd. In de loop van het tweede semester dienen de studenten tevens een thema uit te werken, eerst theoretisch in de vorm van posters, vervolgens in de praktijksessie op het veld. De student gaat zelfstandig op zoek naar literatuur in het kader van het seminariewerk en vertaalt deze kennis naar concrete toepassingen in de praktijk.
In de loop van het academiejaar worden een aantal activiteiten georganiseerd, zoals in het recente verleden het bezoek aan een topclubs of trainingscentra, of de volleybalschool alsook het bijwonen van een aantal Europabekerwedstrijden. Dergelijke verplaatsingen worden telkens gekoppeld aan een thema dat aan bod komt in de seminaries (scouting, techniekanalyse, enz...).

6 sp. Masterstage volleybal: deel 1 (B-KUL-L00I9a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage90 urenBeide semesters
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Via de stage wordt de student vertrouwd gemaakt met de verschillende aspecten van de sportieve begeleiding van prestatiesporters, zowel op het niveau van de sportclub als de federatie. De student zal tijdens de stage actief betrokken worden bij de begeleiding en coaching van prestatiesporters en elite jeugd bij de organisatie van trainingen, stages en wedstrijden op competitieniveau. Zodoende kan de student zich ten volle bekwamen in de praktijk van het trainen en coachen van prestatiesporters van alle leeftijden en vaardigheidsniveaus.

De stage bestaat uit een interne en externe zelfstandige stage onder begeleiding van een interne en externe stagebegeleider en wordt gespreid over het volledige academiejaar.

Externe zelfstandige stage:
- Clubstage elite jeugd
- Trainingen topsportschool
- Weekstage met een clubteam of een nationale selectie (ev. afzonderingsweekend)
- Kaderdagen, vormingsdagen, workshops, clinics

Stagehandleiding
Handleiding e-portfolio

Het takenpakket van de student met betrekking tot de stage bestaat uit volgende aspecten:
1. Planning en periodisering kennen van de volledige clubwerking (club, federatie)
2. Trainingen voorbereiden in functie van de periodisering en de specifieke doelstellingen die door stagebegeleider worden voorgesteld
3. Scouting uitvoeren (sterkte/zwakte analyse) van een wedstrijdprestatie (fysiek, technisch, tactisch) en de resultaten hiervan vertalen naar uitgewerkte trainingen
4. Schets van de positie van de trainer, jeugdcoördinator, topsportcoördinator binnen de club of federale structuur.
5. Beschrijving van de clubstructuur (intern en binnen de federatie), beschrijving van de federale (topsport)structuur.
6. Interactieve sporten: samenwerking schetsen met jeugdcoördinator
7. Assisterende activiteiten tijdens weekstage (voorbereiding,  evaluatie, …)
8. Coördinatie trainingsactiviteiten (verloopt over een gans academiejaar)
9. Volledige portfolio uitwerken van alle trainingen en aanverwante de activiteiten, initiatieven en randinformatie (logboek), inclusief persoonlijke reflectie

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Seminarie en stage volleybal: deel 1 (B-KUL-L20I7b)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen


Studenten die niet voldoen aan het minimum aantal stage-uren, krijgen als eindbeoordeling “Niet Afgelegd” (NA) voor het opleidingsonderdeel.

De externe stage kan pas aangevat worden na ondertekening van het stagecontract. Uren die voordien gepresteerd worden, worden niet in rekening gebracht voor het totaal aantal te presteren stage-uren (tenzij er sprake is van zwaarwichtige redenen of overmacht).

De student moet voldoen aan de bepalingen inzake aanwezigheidsplicht voor de verschillende OLA's om te kunnen deelnemen aan het examen.

A. Op het einde van het academiejaar wordt een examen afgenomen over de leerstof van het ganse jaar. Dat examen kan deels met open en deels met gesloten boek plaatsvinden.

B. De evaluatie van de stage bestaat uit:
1. Tussentijdse evaluatie met stagetitularis en -begeleider bij voorkeur bij het einde van het eerste semester (voor de Kerstonderbreking)
2. Eindevaluatie met stagetitularis en stagebegeleider op het einde van het academiejaar
3. Mondelinge presentatie van de stage in de lessenreeks in aanwezigheid van  stagetitularis(sen), externe stagebegeleider (indien beschikbaar), medestudenten

De eindscore is gebaseerd op een samengesteld punt van de afzonderlijke scores gegeven door alle betrokkenen (o.a. stagebegeleider en stagetitularis’sen) bij de deelstages. De eindscore kan enkel bepaald worden als elk van de onderdelen werd afgelegd en aan de aanwezigheidsplicht werd voldaan, zoniet wordt de eindscore “niet afgelegd” (NA).

Bij onregelmatigheden of problemen bij de stage kan een sanctie opgelegd worden door de titularis van het opleidingsonderdeel. Deze sanctie kan bestaan uit extra weken/maanden stage om te bewijzen dat de student kan voldoen aan de eindtermen van het opleidingsonderdeel en de opleiding.


De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels mbt plagiaat.

Er is aanwezigheidsplicht tijdens de stages. 

Indien de student niet in orde is met de veiligheid- en kledingvoorschriften kan de student de toegang ontzegd worden en kan een score ‘NA’ worden toegekend.

 

Indien de student herhaaldelijk of op ernstige wijze de stageverplichtingen niet nakomt, zullen deze feiten en een mogelijke sanctie (bijvoorbeeld de eindbeoordeling 'niet afgelegd' en/of het ontzeggen van een 2e examenkans) besproken worden binnen een beperkte examencommissie in samenspraak met de programmadirecteur en de betrokken docenten.

Studenten die tijdens de 1e examenkans niet voldeden aan het minimum aantal stage-uren, krijgen als eindbeoordeling voor het herexamen ook “Niet Afgelegd” (NA), uitgezonderd bij zwaarwichtige redenen.

Kunnen een herkansing krijgen voor onderdeel B op voorwaarde dat dit praktisch en organisatorisch haalbaar is (haalbaarheid, aantal uren en stageplaats te bespreken met de coördinator van het opleidingsonderdeel):
- Studenten die tijdens de 1e examenkans wel voldeden aan het minimum aantal stage-uren maar die een onvoldoende haalden op dit deel
- studenten die omwille van zwaarwichtige redenen een ‘NA’ haalden tijdens de 1e examenkans

Studenten die wel slaagden voor de stage, maar niet voor onderdelen A, leggen dit opnieuw af in de 3e examenperiode. In geval een voldoende werd behaald op het onderdeel B Stage, blijft dit punt behouden.