Trainingsleer: geavanceerde principes en toepassingen (B-KUL-L02M2A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- de juiste maatregelen te kunnen nemen om de gevaren van trainen en presteren in de hitte te reduceren
- hoogtestage en hoogtetraining op een correcte manier kunnen integreren in het trainingsplan van een atleet
- de juiste interventies kunnen plannen om na intensieve training en competitie optimaal te kunnen recupereren
- voeding te kunnen periodiseren met als doel trainingsadaptaties te optimaliseren
- een valide testprocedure kunnen selecteren om het aerobe/anaerobe vermogen/capaciteit binnen een specifieke sportdiscipline te kunnen selecteren
- symptomen te herkennen die mogelijk wijzen op het gebruik van illegale prestatie verbeterende middelen bij atleten
- overtraining te detecteren en de nodige preventieve maatregelen kunnen uitwerken om overtraining te voorkomen
- een hartslagregistratie uit te voeren en diepgaand te interpreteren en een elektronisch trainingsdagboek op te maken
- een trainingsplan op middellange termijn uit te werken volgens de principes van de klassieke periodiseringsmodellen (Matvejev).
- de theoretische modellen met betrekking tot periodisering in de teamsporten te vertalen naar de praktijk
- de periodisering in teamsporten uit te werken rekening houdend met de cardiovasculaire en musculoskeletale belasting
- de relatie te leggen tussen interne belasting, externe belasting, individuele karakteristieken, positieve en negatieve trainingsuitkomsten
- de bestaande technologieën kritisch te bespreken in functie van hun bruikbaarheid
- het trainingsproces kritisch te evalueren met behulp van bruikbare meettools voor verschillende onderdelen: externe belasting, individuele karakteristieken, interne belasting, trainingsuitkomsten
- de verschillende trainingsuitkomsten op een adequate manier toe te passen (wellness vragenlijsten, sprongtesten, thermografie, (sub)maximale fitness veldtests, …)
- de transitie van elite jeugdspelers naar het eerste elftal te faciliteren
- een macrocyclus m.b.t. krachttraining uit te werken voor een recreatieve of competitieve sporter, rekening houdend met de principes van trainingsleer en biomechanica
- specifieke oefeningen binnen het kader van functionele krachttraining correct uit te voeren en op een adequate wijze aanleren en feedback te verzorgen
- op een kritische wijze de verschillende trainingsmethodieken toe te passen in functie van doelstelling en achtergrond van de klant
Dit opleidingsonderdeel draagt ertoe bij dat:
De student de verworven kennis in het domein van de inspanningsfysiologie, sportbiomechanica en algemene trainingsleer kan toepassen in de sportwetenschappelijke begeleiding van sporters en atleten in recreatieve of competitieve context.
Begintermen
Begintermen:
De student moet een goede basiskennis hebben in de volgende domeinen: trainingsleer, fitnessbegeleiding, inspanningsfysiologie en -biochemie, anatomie en biomechanica, en gezondheidsleer.
De student heeft een passieve kennis van het Engels.
Beginvoorwaarden creditcontract:
De student is in het bezit van een van volgende diploma's:
- Bachelor lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen
- Bachelor revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
EN heeft het volgende opleidingsonderdeel vooraf gevolgd:
- (L00B3C) Trainingsleer: deel 1
Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL(L00B3C)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L00B3C : Trainingsleer deel 1
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L09H7B : Seminarie en stage voetbal: deel 1
L00I7B : Seminarie en stage volleybal: deel 1
L01I3B : Seminarie en stage atletiek: deel 1
L01I9B : Seminarie en stage zwemmen: deel 1
L02I5B : Seminarie en stage wielrennen: deel 1
L03I6B : Seminarie en stage sportdiscipline op aanvraag: deel 1
L05I9C : Stage fysieke activiteit, fitheid en gezondheid: deel 1
L03M6A : Capita Selecta Theories of Exercise Training
L04I2B : Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport - 20 sp
L06I1B : Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport - 10 SP
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: atletiek) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: sport op aanvraag) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: voetbal) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: volleybal) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: wielrennen) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: zwemmen) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: atletiek) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: sport op aanvraag) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: voetbal) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: volleybal) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: wielrennen) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: zwemmen) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
1.5 sp. Krachttraining plannen en opvolgen (B-KUL-L09D6a)
Inhoud
- Basisconcepten van een trainingstheorie
- Taak-specifieke krachtvereisten
- Anatomische en neuro-fysiologische Basis voor individuele verschillen in krachtpotentieel
- Krachttrainingsmethodiek
- Timing en Periodisering
Studiemateriaal
Course text
powerpointpresentation
Toelichting werkvorm
. Volgens van de hoorcolleges en notities nemen als aanvulling bij de cursustekst
. Opdracht: uitwerken van een macrocyclus krachttraining
1.5 sp. Krachttraining: practica (B-KUL-L06L1a)
Inhoud
Binnen dit practicum komen volgende onderdelen aan bod:
- Verschillende trainingsmethodieken binnen functionele krachtraining
- Oefenstof binnen het kader van key ‘advanced’ krachttraining (oa squat, bench press, deadlift, olympisch gewichtheffen)
- Kritisch reflecteren over het adequaat gebruik van de aangeboden oefenstof
- Implementeren van de principes van diverse trainingsmaterialen in de praktijk (oa kettlebell, suspension training, plyo-box)
Studiemateriaal
Powerpoint
2.5 sp. Fysiologische interventies ter bevordering van training, prestatie en herstel (B-KUL-L02M2a)
Inhoud
In deze onderwijsleeractiviteit worden de volgende onderwerpen behandeld:
- Acclimatisatie aan warmte, presteren in de hitte
- Acclimatisatie aan hoogte, hoogtestage, hoogtetraining en hypoxietraining
- Fysiologie, diagnose en preventie van overtraining
- Hulpmiddelen voor recuperatie: ijsbaden, warmtebaden, compressie-uitrusting, massage, sauna, ...
- Jetlag en bioritmen: effecten op prestatievermogen en remediëring
- Effect van luchtpollutie op training en prestatie
- Rol van de aerodynamica in de optimalisatie van sportprestaties
- Gebruik van bijzondere voedingssupplementen ter verbetering van training en prestatie: buffers en ketonen
- Gebruik van wearables: interpretatie van hartslagmeting en andere fysiologische variabelen tijdens training en competitie
Studiemateriaal
PowerPoint presentaties en slides die gebruikt worden in de les worden ter beschikking gesteld via Toledo en maken integraal deel uit van de leerstof.
Toelichting onderwijstaal
In geval van aanwezigheid van Engelstalige studenten uit de opleiding Master of Rehabilitation Sciences and Physiotherapy kunnen bepaalde hoorcolleges in het Engels gedoceerd worden.
1 sp. Uithoudingstraining plannen en opvolgen (B-KUL-L09D7a)
Inhoud
- Gebruik van een elektronisch trainingsdagboek
- Bepalen van trainingsgrenzen m.b.t. het uithoudingsvermogen
- Aspecten van hartfrequentie- en bloedlactaactmetingen als parameters van uithouding.
- Trainingsvoorschriften m.b.t. fitness en gezondheidsgerelateerd bewegen van specifieke groepen (kinderen, ouderen, vrouwen).
Studiemateriaal
Powerpoint presentaties
Toelichting werkvorm
· Volgen van de hoorcolleges en notities nemen als aanvulling bij de cursustekst
· Permanente beoordeling via oefeningen tijdens de hoorcolleges
· Uitvoeren van een praktijkopdracht in verband met hartslagmeting
1.5 sp. Monitoring of Training and Match Loads in Intermittent (Team) Sports (B-KUL-L06L2a)
Inhoud
1. Theoretische achtergrond
- Model of injury causation
- Internal load – external load model
- Workload – injury aetiology model
- Training load monitoring framework
- Sleep and its role in recovery
2. Periodization
- Fitness – fatigue model
- Acute – chronic ratio
- Internal load
- External load
- Training outcomes
3. Load monitoring in practice
Studiemateriaal
Cursustekst
Toelichting werkvorm
College en opdracht
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Trainingsleer: geavanceerde principes en toepassingen (B-KUL-L22M2a)
Toelichting
De eindscore van het opleidingsonderdeel is een gewogen gemiddelde van 5 deelscores.
Voor het gedeelte fysiologische interventies ter bevordering van training, prestatie, en herstel wordt een mondeling gesloten boek examen ingericht waarbij de student moet kunnen aantonen dat hij de verworven kennis doelgericht kan toepassen in de context van fysieke activiteit en training. De hoofdvraag (10-12 punten) is een praktijkvraag die betrekking heeft op de toepassing van de leerstof in de specifieke context van training en/of competitie binnen een bepaalde sportdiscipline. Daarnaast worden er 2-4 korte kennisvragen gesteld over de leerstof (8-10 punten).
Voor het gedeelte uithoudingstraining plannen en opvolgen wordt het examen verdeeld in 2 delen. In deel 1 moet de student aantonen dat hij in staat is om een hartslagmeter met software voor dataverwerking op PC, met inbegrip van het opmaken van een elektronisch trainingsdagboek, te gebruiken. Deel 2 omvat een mondeling gesloten boek examen waarbij de student moet kunnen aantonen dat hij de verworven kennis doelgericht kan toepassen in de context van fysieke activiteit en training. De vragen zijn aldus praktijkgericht en vergen dat de student bijvoorbeeld trainingszones moet kunnen afbakenen op basis van fysiologische metingen tijdens een veldtest of inspanningstest en specifieke adviezen moet kunnen formuleren voor uithoudingstraining bij jongeren, senioren en vrouwen.
Voor het gedeelte opvolgen van de trainings- en wedstrijdbelasting in intermitterende (team)sporten verloopt de evaluatie in 2 delen. In deel 1 (30%) moet de student aantonen dat hij/zij in staat is een presentatie te geven omtrent een relevant loadmonitoring topic. De student zal geëvalueerd worden op presentatie vaardigheden, (sport)wetenschappelijke inzichten, kritische bedenkingen en de applicatie van deze bevindingen. In deel 2 (70%) wordt een schriftelijk examen (gesloten boek) ingericht waarbij de student moet kunnen aantonen dat hij de verworven kennis doelgericht kan toepassen in de context van training voor intermitterende (team) sporten.
Voor het gedeelte krachttraining plannen en opvolgen wordt een schriftelijk examen (gesloten boek) ingericht waarbij de student moet kunnen aantonen dat hij de verworven kennis in het domein van de algemene trainingsleer en de biomechanica kan toepassen in de context van de krachttraining, hetzij in de context van fitheid en gezondheid, hetzij in de context van training bij atleten uit diverse disciplines. Tijdens het academiejaar heeft de student ook de opdracht gekregen om een macrocyclus krachttraining met een welbepaalde toepassing in detail uit te werken. De score van de student op dit gedeelte wordt voor 60% bepaald door het examen en voor 40% door de opdracht. Indien de opdracht niet ingediend is voor de deadline (Toledo), wordt een NA (Niet Afgelegd) toegewezen voor dat onderdeel, en dus ook voor het volledige OPO.
Het examen over de bovenstaande 4 delen vindt plaats in de januarizittijd.
Voor het gedeelte krachttraining: practicum wordt een practicumexamen over de geziene oefenstof ingericht. Er is 90% aanwezigheidsplicht tijdens de practica. Indien een student niet tijdens 90% van de lessen aanwezig is, krijgt hij/zij een NA als resultaat voor de eerste zittijd. Om te mogen deelnemen aan de 3de examenperiode is minimaal een 70% aanwezigheid tijdens de practica vereist.
De eindscore van het opleidingsonderdeel is gebaseerd op de scores van de 5 onderwijsleeractiviteiten. De deelscores maken elk 1/5 uit van de eindscore. Hierbij worden de volgende rekenregels toegepast:
- minder dan 10/20: afronden naar beneden
- minder dan 10/20 en 3 onvoldoendes: rekenkundig gemiddelde -1
- boven 10/20: rekenkundig gemiddelde
Indien een oefening niet afgewerkt is of een verslag niet ingediend werd, wordt een 0 toegewezen voor dat onderdeel (uitzonderingen staan hoger vermeld).
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels m.b.t. plagiaat.
Toelichting bij herkansen
Een student die niet geslaagd is voor het OPO moet alle OLA’s hernemen.
M.b.t. L09D6a - Krachttraining plannen en opvolgen
Enkel de score op de opdracht / oefeningen kan worden overgedragen indien de student hierop geslaagd was in 1ste examenkans.
Dit betekent dus:
- niet geslaagd voor het OPO, geslaagd voor OLA met onvoldoende op taak: de student moet zowel het examen als de taak hernemen.
- niet geslaagd voor het OPO, geslaagd voor OLA met voldoende op taak: de student moet enkel het examen hernemen, de taak niet. Echter studenten die een hogere score nastreven kunnen uiteraard er ook voor kiezen om toch de taak te hernemen, de laatste score geldt.
M.b.t. L06L1a Krachttraining: practica: Om te mogen deelnemen aan de 3de examenperiode is minimaal een 70% aanwezigheid tijdens de practica vereist.
M.b.t. L06L2a - Opvolgen van de trainings- en wedstrijdbelasting in intermitterende (team)sporten: Enkel de score op de presentatie wordt overgedragen (onafhankelijk van hierop geslaagd te zijn). Het examen moet opnieuw gedaan worden.