Trainingsleer deel 1 (B-KUL-L00B3C)
Doelstellingen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- kan de student de factoren die bepalend zijn voor het realiseren van een geslaagd trainingsproces benoemen en uitleggen
- kan de student een rudimentair correct basistrainingsschema opstellen waarin alle basismotorische eigenschappen aan bod komen. Dit trainingsschema bevat de uitgangspunten, de doelstellingen, inhoud, verantwoording en is aangepast aan de situatie van het individu
- kan de student een hartslagregistratie technisch correct uitvoeren, registreren, uitlezen, opslaan en interpreteren
- kent de student de algemene principes ter bepaling van de intensiteit van de arbeid aan de hand van de hartfrequentie
- weet de student in welke omstandigheden of situaties het meten van de hartfrequentie interessant kan zijn
- kent de student de principes voor het verbeteren van de prestatiebepalende factoren in de teamsporten
- heeft de student inzicht in het aanleerproces van technische vaardigheden, en de rol van feedback hierbij
- heeft de student inzicht in het aanleerproces van tactische vaardigheden, en de rol van een situatie-georiënteerde aanpak hierbij
- heeft de student inzicht in de evaluatie van het trainingsproces en de wedstrijdprestatie, als basis voor het bijsturen en individualiseren van de trainingsdoelen en -aanpak
- heeft de student inzicht in in de interne, externe, en uitlokkende factoren die belangrijk zijn in het kader van prestatieverbetering en blessurepreventie
- kent de student de meest voorkomende blessures in de teamsporten en de blessurepreventie-oefeningen die in deze context tijdens een groepstraining moeten aan bod komen
- kan de student een aantal praktijkgerichte peer-review publicaties in het Engels lezen, begrijpen en vertalen naar de ruimere problematiek van prestatieverbetering en blessurepreventie die in de hoorcolleges aan bod kwam
Het OPO draagt ertoe bij dat de student
– kritisch leert nadenken over de ruimere problematiek van prestatieverbetereing en blessurepreventie
– zicht richt op het begrijpen en toepassen van theoretische concepten naar de praktijk van het werkveld
– praktische vaardigheden ontwikkelt m.b.t. het werken met hartslagmeters en het uitwerken van trainingsprogramma
Begintermen
Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel
Begintermen:
Voor dit opleidingsonderdeel zijn naast de begintermen voor universitaire bacheloropleidingen binnen de groep Biomedische Wetenschappen aan de KU Leuven de volgende begintermen van toepassing.
De technische, tactische en fysieke kenmerken van de basisvaardigheden van de verschillende sporttakken (in de individuele bewegingsactiviteiten I, interactieve bewegingsactiviteiten I en ritmisch expressieve bewegingsactiviteiten I) kunnen beschrijven.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 162 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(L03B1A) EN GELIJKTIJDIG(L02B8B) EN GELIJKTIJDIG(L03B8A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L03B1A : Bewegingsleer in de individuele bewegingsactiviteiten I
L02B8B : Bewegingsleer in de interactieve bewegingsactiviteiten I
L03B8A : Bewegingsleer in de ritmisch expressieve bewegingsactiviteiten I
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L00G0B : Training en coaching wielrennen
L02D6B : Training en coaching atletiek
L02D7B : Training en coaching zwemmen
L02D8B : Training en coaching gymnastiek
L02D9B : Training en coaching dans
L03D4B : Training en coaching basketbal
L03D5B : Training en coaching volleybal
L03D6B : Training en coaching voetbal
L03D7B : Training en coaching handbal
L03D8B : Training en coaching sportdiscipline op aanvraag
L9X03B : Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
L06L0A : Krachttraining (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L02M2A : Trainingsleer: geavanceerde principes en toepassingen
L03M6A : Capita Selecta Theories of Exercise Training
L01M7A : Aangepaste bewegingsactiviteiten, deel 1
L9X03C : Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 92 sp.
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Traject doorstroom naar Biomedical Research in Movement Sciences) 106 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Traject doorstroom naar Prestatie- en actievelevensstijlcoaching) 106 sp.
- Schakelprogramma: Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Traject na educatieve bachelor ‘LO zonder bewegingsrecreatie’) 83 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) 115 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2.5 sp. Trainingsleer deel 1: algemene principes (B-KUL-L04N1a)
Inhoud
1. Basisstructuur van het trainingsproces: algemene principes van het trainingsproces en basiscomponenten van een trainingsprogramma, alsook opwarming en cooling-down
2. Uithoudingsvermogen: fysiologische achtergrond, evenals trainingsmethoden en oefenmodaliteiten om de verschillende soorten van uithoudingsvermogen te trainen
3. Kracht: fysiologische achtergrond van de verschillende krachteigenschappen, evenals de gepaste trainingsmethodes en oefenmodaliteiten om deze eigenschappen optimaal te trainen
4. Snelheid: Verschillende componenten van snelheid, trainingsmethoden en trainingsopbouw
5. Lenigheid: soorten lenigheid, trainingsmethoden en oefenvormen
6.Planning en periodisering van het trainingsproces: soorten trainingsplannen en basisprincipes van de periodisering
7. Recuperatie, overbelasting en overtraining: fysiologische achtergrond van supercompensatie, ontstaansmechanisme van overreaching en overtraining, alsook preventie, detectie en behandeling
Studiemateriaal
Powerpoint presentaties en lesopnames, beschikbaar op Toledo, alsook de bijhorende hoofdstukken uit het handboek:
Jan Bourgois & Jaques Vrijens (2016). Basis voor Verantwoord Trainen. Publicatiefonds voor lichamelijke opvoeding vzw
Toelichting werkvorm
Zelfstandige verwerking van de leerstof, in combinatie met hoorcolleges waarin studenten actief participeren om de theorie te leren toepassen in de praktijk
2.5 sp. Trainingsleer deel 1: bijzondere trainingsprincipes voor de teamsporten (B-KUL-L04N2a)
Inhoud
Hoofdstuk 1: Trainingsleer: een begrippenkader
Hoofdstuk 2: Trainingsmodellen
Hoofdstuk 3: Conditietraining
Hoofdstuk 4: Tests
Hoofdstuk 5: Meten van belasting
Hoofdstuk 6: Trainingscontinuüm
Hoofdstuk 7-8: Het managen van vermoeidheid
Hoofdstuk 9: Trainingsweek
Hoofdstuk 10: Long term player development:
- Technische vaardigheden
- Tactische vaardigheden
Hoofdstuk 11: Krachtraining en functionele training
Hoofdstuk 12: Stretching
Hoofdstuk 13: Blessurepreventie
Hoofdstuk 14: Het relatieve leeftijdseffect
Studiemateriaal
Slides + Opnamen van de lessen
Handboek ter ondersteuning (ie Trainingsleer Teamsporten – Prestatieverbeterin en Blessurepreventie; Helsen, Van Winckel, Buekers, Meert)
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Trainingsleer deel 1 (B-KUL-L20B3c)
Toelichting
Het examen Trainingsleer deel 1 omvat 2 delen die elk voor 50% het totaalpunt bepalen. Om vanuit de scores van beide onderdelen tot het totaalpunt van het opleidingsonderdeel te komen, wordt het gemiddelde genomen en vervolgens rekenkundig afgerond.
Bij een onvoldoende op een deelscore wordt het eindpunt het gemiddelde -1. Het eindresultaat kan echter nooit lager zijn dan het laagste deelpunt.
De student kan 1 bonuspunt bovenop het eindpunt verdienen indien het gemiddelde 15 of hoger is.
Wanneer de hartslagtaak niet of niet tijdig wordt ingeleverd, krijgt de student een 0/5 op de taak.
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regelgeving met betrekking tot plagiaat.
Toelichting bij herkansen
Regeling m.b.t. de opdrachten voor de derde examenperiode
Voor het deel trainingsleer deel 1: algemene principes MOET een student die een onvoldoende had behaald op de taak rond hartslagregistratie deze hermaken.
Een student met een voldoende score op deze taak MAG in de derde zittijd de taak rond hartslagregistratie opnieuw indienen. Bij het opnieuw indienen van een geslaagde studieopdracht, geldt de laatst behaalde score. Indien deze student er echter voor kiest geen nieuwe taak binnen te brengen, wordt het resultaat van de opdracht uit de eerste examenperiode onveranderd opgenomen in het resultaat van de derde examenperiode.
Bij een niet-geslaagde OPO score dienen beide examen-onderdelen STEEDS opnieuw afgelegd te worden. Er zijn dus geen deeloverdrachten voor de theorie-onderdelen.