Training en coaching voetbal (B-KUL-L03D6B)

4 studiepuntenNederlands65 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

De student kan:

  • Binnen de context van een algemene visie op bestaande leerlijnen van een jeugdopleiding, een concrete korte- en langetermijnplanning uitwerken voor het trainen van de technische, tactische en fysieke vaardigheden van voetbalspelers
  • Het trainingsproces begeleiden en, indien nodig, bijsturen in het licht van een bestaand voetbalspecifiek opleidingsplan
  • De voetbaltechnische, -tactische en -fysieke vaardigheden analyseren en remediëren via gerichte trainingsvormen
  • Zelfstandig nieuwe vaktechnische informatie verzamelen, verwerken en deze vertalen in een professionele begeleiding van jeugdige sporters

Dit OPO draagt ertoe bij dat de student

  • Ingeschaald kan worden als Instructeur B / Trainer B door de Vlaamse Trainersschool (mits stage)
  • Kennismaakt met gastprofessoren, zelfstudie en peer instruction (mentors uit het Masterprogramma)
  • Vertrouwd geraakt met het gebruik van verschillende technologieën zoals testapparatuur, presentatiesoftware en analysesoftware.

Beginvoorwaarden creditcontract/Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:  omwille van onderwijskundige, organisatorische en veiligheidsaspecten is een toelating noodzakelijk. Deze gebeurt op basis van een individuele aanvraag aan de Commissie voor Individueel Aangepaste Programma’s. Contactname gebeurt via de FaBeR helpdesk met vermelding van competenties en motivatie.
 
Begintermen
Naast de begintermen voor universitaire bacheloropleidingen binnen de groep Biomedische Wetenschappen aan de KU Leuven zijn er nog volgende specifieke begintermen.
 
Kennis
De basisbegrippen van de trainingleer kennen
– De factoren die bepalend zijn voor het realiseren van een geslaagd trainingsproces kunnen benoemen en uitleggen
– Kunnen aantonen dat het trainen van sportieve vaardigheden een ‘situatie-georiënteerde aanpak’ vereisen die naast het verbeteren van fysieke, technische en tactische elementen, ook affectieve en psychosociale elementen incorporeert
 
Vaardigheden
De student moet in de interactieve bewegingsactiviteiten (voetbal) de elementaire technische en tactische vaardigheden verworven hebben.
De student heeft bij voorkeur ervaring als speler in het clubgebeuren en/of als jeugdtrainer bij de 6- tot 14-jarigen.
 
Attitude
De student is geïnteresseerd in de voetbalsport en volgt deze in de media.

Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 162 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(L02B8B) EN SOEPEL(L04B1B) EN GELIJKTIJDIG(L00B3C) EN GELIJKTIJDIG(L05O0A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L02B8B : Bewegingsleer in de interactieve bewegingsactiviteiten I
L04B1B : Bewegingsleer in de interactieve bewegingsactiviteiten II
L00B3C : Trainingsleer deel 1
L05O0A : Inleiding tot de vakdidactiek lichamelijke opvoeding m.i.v. praktische oefeningen

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L04D7B : Stage voetbal

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Training en coaching voetbal: seminaries (B-KUL-L01D9a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenBeide semesters
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

  • Trainingsleer gerelateerd aan de voetbalsport
  • Jeugdopleiding visie RBFA
  • Wedstrijdscouting
  • Wetenschap, innovatie en technologie in voetbal

  • Powerpoint presentaties (Toledo)
  • VTS-cursus Trainer B Voetbal (specifiek gedeelte)

Verder kan beroep worden gedaan op:
Helsen, W. (1996). Beter leren voetballen: een nieuwe kijk op theorie en praktijk, Leuven: Acco, 210 p.
Van Winckel, J. (2006), Voetbalconditie: een praktische en wetenschappelijke benadering, Leuven: Acco.
Opleidingsvisie RBFA
Wetenschappelijke artikels gerelateerd aan trainingsleer in voetbal

  • Seminaries door docenten, studenten uit het masterprogramma of gastsprekers
  • Voorbereiden en presenteren van opdrachten (bv. scoutingsopdracht)

2 sp. Training en coaching voetbal: practicum en didactische oefeningen (B-KUL-L06H7a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum39 urenBeide semesters
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Didactiek trainingsleer voetbal (11 vs. 11 context)

  • Powerpoint presentaties (Toledo)
  • VTS-cursus Trainer B Voetbal (specifiek gedeelte)

Verder kan beroep worden gedaan op:
Helsen, W. (1996). Beter leren voetballen: een nieuwe kijk op theorie en praktijk, Leuven: Acco, 210 p.
Van Winckel, J. (2006), Voetbalconditie: een praktische en wetenschappelijke benadering, Leuven: Acco.
Opleidingsvisie RBFA
Wetenschappelijke artikels gerelateerd aan trainingsleer in voetbal

  • Actieve deelname aan demotrainingen door docenten, studenten uit het masterprogramma of gastsprekers
  • Actieve deelname aan een voetbalspecifieke fysieke screening, testing en monitoring
  • Voorbereiden en begeleiden van oefenvormen gebaseerd op concrete technische, tactischen en fysieke doelstellingen
  • Peer instruction

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Training en coaching voetbal (B-KUL-L23D6b)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal


Er is 90% aanwezigheidsplicht tijdens de practica. Indien een student niet tijdens 90% van de lessen aanwezig is, krijgt hij/zij een NA als resultaat voor de eerste zittijd. Om te mogen deelnemen aan de 3de examenperiode is minimaal een 70% aanwezigheid tijdens de practica vereist. Indien de student niet in orde is met de veiligheid- en kledingvoorschriften kan de student de toegang tot de lessen ontzegd worden en kan een score ‘NA’ worden toegekend.

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels mbt plagiaat.

Om te mogen deelnemen aan de 3de examenperiode is minimaal een 70% aanwezigheid tijdens de practica vereist.

De bepalingen omtrent de derde examenperiode worden via Toledo meegedeeld.