Training en coaching dans (B-KUL-L02D9B)

4 studiepuntenNederlands65 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

De student kan:
- blijk geven van een "interdisciplinair" dansgedrag , waarbij bewegingskwaliteit (inhoudelijke zeggingskracht én technische bedrevenheid) centraal staan
- gevorderde danstechnieken correct demonstreren
- de danstechnieken diepgaand wetenschappelijk onderbouwen
- een leersituatie adequaat inschatten met betrekking tot het beoogde prestatieniveau en een relevante leerstofkeuze maken
- het lesgeefgedrag aanpassen aan de respectieve prestatieniveaus
- danstechnieken methodisch en didactisch correct opbouwen en hierbij het niveau van imitatie overstijgen door het inhoudelijke aspect van de beweging te beklemtonen
- technische bewegingsbeschrijving geven van opgelegde en genormde danstechnieken
- een adequate foutenanalyse maken van de prestaties van medestudenten én remedierend kunnen optreden
- een seminarie-onderwerp uitwerken waarbij vakliteratuur kritisch wordt geanalyseerd , geinterpreteerd en geevalueerd
- een dansvoorstelling analyseren als een “geschoold” toeschouwer
- op de verschillende prestatieniveaus tot een 'dansbeleving' komen
- verschillende dansstijlen en -stromingen kunnen plaatsen en bespreken binnen de danshistoriek.
- vakliteratuur kritisch analyseren, interpreteren en evalueren

Beginvoorwaarden creditcontract/Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:  omwille van onderwijskundige, organisatorische en veiligheidsaspecten is een toelating noodzakelijk. Deze gebeurt op basis van een individuele aanvraag aan de Commissie voor Individueel Aangepaste Programma’s. Contactname gebeurt via de FaBeR helpdesk met vermelding van competenties en motivatie.
 
Begintermen
Naast de begintermen voor universitaire bacheloropleidingen binnen de groep Biomedische Wetenschappen aan de KU Leuven zijn er nog volgende specifieke begintermen.
 
Kennis
De student maakt correct gebruik van de dansterminologie.
De basisbegrippen van de trainingleer kennen: de factoren die bepalend zijn voor het realiseren van een geslaagd trainingsproces kunnen benoemen en uitleggen
 
Vaardigheden:
de student is zelf bedreven in één of meerdere dansdisciplines
 
Attitude:
Openheid tov verschillende muziek- en dansstromingen

Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 162 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(L03B8A) EN SOEPEL(L05B1A) EN GELIJKTIJDIG(L05O0A) EN GELIJKTIJDIG(L00B3C)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L03B8A : Bewegingsleer in de ritmisch expressieve bewegingsactiviteiten I
L05B1A : Bewegingsleer in de ritmisch expressieve bewegingsactiviteiten II
L05O0A : Inleiding tot de vakdidactiek lichamelijke opvoeding m.i.v. praktische oefeningen
L00B3C : Trainingsleer deel 1

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L04D3B : Stage dans

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Training en coaching dans: seminaries (B-KUL-L00D7a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenBeide semesters
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

  • dansdisciplines: bespreken en vergelijken 
  • dansvoorstellingen: analyseren, inhoudelijke en technische bespreking
  • verschillende dansstijlen en -stromingen kunnen plaatsen en bespreken binnen de danshistoriek

beeldmateriaal 
literatuur

De studenten werken zelfstandig een onderwerp naar keuze
uit en brengen dit voor via een powerpoint presentatie
 

2 sp. Training en coaching dans: practicum en didactische oefeningen (B-KUL-L06H4a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum39 urenBeide semesters
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Bedrevenheid én inzicht in bewegingselementen en technieken worden bijgebracht uit:

  • klassieke dans
  • moderne danstechnieken binnen hedendaagse dans
  • jazzdans
  • dansexpressie/improvisatie   
  • streetdance 
  • lichaamswerk  

De student krijgt specifieke lesopdrachten ivm de verschillende onderdelen van een danstraining (en dit voor de verschillende dansdisciplines):
         voorbereiden van een les
         bespreken van de voorbereiding
         les-geven aan medestudenten
         evaluatie én groepsgesprek

Cursus Training & Coaching Dans

Multimedia

Artikels

Nota's in de les 
 

 

Het dansmateriaal aangereikt door de docent wordt ingeoefend 
 fouten en oplossingen formuleren
bewegingen analyseren
fouten analyseren en remediëren
lesgeven
lesvoorbereidingen maken
reflecteren

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Training en coaching dans (B-KUL-L22D9b)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets


PRACTICUM  :   
- permanente evaluatie van technische én  inhoudelijke evolutie 
- evaluatie van verschillende bewegingsopdrachten
 
DIDACTISCHE OEFENINGEN  :
- evaluatie van verschillende lesgeefmomenten 
 
SEMINARIES :
Evaluatie van de inhoudelijke aspecten van het seminarie (keuze van artikels, dansliteratuur) én van de wijze waarop het seminarie wordt voorgesteld (kritische bevraging, vlotheid waarmee het onderwerp wordt toegelicht)


Er is 90% aanwezigheidsplicht tijdens de practica. Indien een student niet tijdens 90% van de lessen aanwezig is, krijgt hij/zij een NA als resultaat voor de eerste zittijd. Om te mogen deelnemen aan de 3de examenperiode is minimaal een 70% aanwezigheid tijdens de practica vereist. Indien de student niet in orde is met de veiligheid- en kledingvoorschriften kan de student de toegang tot de lessen ontzegd worden en kan een score ‘NA’ worden toegekend.


Alle testen/deelexamens moeten afgelegd worden om een totaalpunt te bekomen. Studenten die een test/deelexamen niet afleggen ontvangen voor het geheel een 'Niet afgelegd' (NA). Voor studenten die op de gekwetstencommissie verschijnen kunnen uitzonderingen worden toegestaan.

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels m.b.t. plagiaat.

Om te mogen deelnemen aan de 3de examenperiode is minimaal een 70% aanwezigheid tijdens de practica vereist.

De rekenregels voor het berekenen van de eindscore worden vermeld op Toledo.