Training en coaching basketbal (B-KUL-L03D4B)

4 studiepuntenNederlands65 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

De student kan:

Specifiek voor de praktijk:
- een jeugdwedstrijd coachen binnen de filosofie dat jeugdopleiding primeert op winnen.
- een kleedkamergesprek en een time-out zinvol opbouwen en rekening met pedagogische aspecten houden bij de communicatie met alle spelers van de ploeg.
- tijdens de coaching ten allen tijde een voorbeeldfunctie zijn t.a.v. zijn spelers en hun omgeving.
- gevorderde individuele technieken en -tactieken uitvoeren en deze trainen in functie van competitief spelen.
- een juiste techniek in functie van de spelsituatie kiezen (tactisch element) en deze snel en precies uitvoeren onder wedstrijddruk.
- gevorderde individuele technieken en -tactieken aanleren bij spelers met een basiscompetentie en deze trainen in functie van competitief spelen.
- groepstactische strategieën aanbrengen evalueren, verbeteren en trainen in 2 tegen 2 en 3 tegen 3 situaties, evenals in meerderheidssituaties 3 tegen 2 en 4 tegen 3.
- de verdediging/aanval van de tegenstrever lezen van en een gepaste oplossing kiezen
- voor een beginnend competitief niveau een georganiseerde fastbreak per 5, een man to man offense en defense en een zone offense en defense uitwerken, aanleren, opbouwen en trainen.
- de verdediging op bouwen vanuit een verdedigend concept en hierin de voortactische elementen in passen.
- In de fastbreak, man to man aanval en zone aanval de functie van iedere speler op ieder moment kennen en deze kunnen evalueren en verbeteren.
- mits voldoende voorbereiding, een aangeduid thema uit de cursus uitwerken op het veld met jeugdspelers van de categorieën miniem, kadet of junior.
- het aangeduide thema situeren (in de opleiding en het spelen 5 tegen 5),  opbouwen, aanleren en trainen
- fouten evalueren en remediëren tijdens een training.
- de bepalingen van het spelreglement die betrekking hebben op het collectief gebeuren op het terrein en op de individuele acties die voorkomen door de groeiende atletische invulling van het spel toepassen
- basisconditionele eigenschappen bij jongeren tijdens de trainingen opbouwen.

Specifiek voor het seminarie:
- de verschillende trainingsaspecten van verschillende leeftijds- en vaardigheidsniveaus toelichten en toepassen.
- een atleet analyseren en evalueren.
- De technische aspecten van basketbal als recreatiesport en als jeugdopleiding uitleggen
- De tactische aspecten van basketbal als recreatiesport en als jeugdopleiding uitleggen
- De conditionele aspecten van basketbal als recreatiesport en als jeugdopleiding uitleggen
- voor een beginnend competitief niveau een georganiseerde fastbreak per 5, een man to man offense en defense en een zone offense en defense uitwerken
- de verdediging op bouwen vanuit een verdedigend concept en hierin de voortactische elementen in passen.
- In de fastbreak, man to man aanval en zone aanval de functie van iedere speler op ieder moment kennen en deze kunnen evalueren en verbeteren.
- de bepalingen van het spelreglement die betrekking hebben op het collectief gebeuren op het terrein en op de individuele acties die voorkomen door de groeiende atletische invulling van het spel toepassen
- Specifieke conditietraining in jeugdbasketbal beschrijven
- basisconditionele eigenschappen bij jongeren tijdens de trainingen beschrijven

Dit OPO draagt ertoe bij dat de student
- Kennis maakt met guest lectures, zelfstudie en peer instruction (mentors uit de Masters Programma).
- vertrouwd geraakt met het gebruik van verschillende media zoals video en PC bij het lesgeven.

Beginvoorwaarden creditcontract/Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding: omwille van onderwijskundige, organisatorische en veiligheidsaspecten is een toelating noodzakelijk. Deze gebeurt op basis van een individuele aanvraag aan de Commissie voor Individueel Aangepaste Programma’s. Contactname gebeurt via de FaBeR helpdesk met vermelding van competenties en motivatie.
 
Begintermen
Naast de begintermen voor universitaire bacheloropleidingen binnen de groep Biomedische Wetenschappen aan de KU Leuven zijn er nog volgende specifieke begintermen.
 
Kennis
De basisbegrippen van de trainingleer kennen
– De factoren die bepalend zijn voor het realiseren van een geslaagd trainingsproces kunnen benoemen en uitleggen
– Kunnen aantonen dat het trainen van sportieve vaardigheden een ‘globale aanpak’ vereisen die naast het verbeteren van fysieke, technische en tactische elementen, ook affectieve en psychosociale elementen incorporeert
 
Vaardigheden
De student is zelf bedreven in basketbal
 
Attitude
De student is geïnteresseerd in de basketbalsport en volgt de sporttak in de media.

Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 162 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(L02B8B) EN SOEPEL(L04B1B) EN GELIJKTIJDIG(L00B3C) EN GELIJKTIJDIG(L05O0A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L02B8B : Bewegingsleer in de interactieve bewegingsactiviteiten I
L04B1B : Bewegingsleer in de interactieve bewegingsactiviteiten II
L00B3C : Trainingsleer deel 1
L05O0A : Inleiding tot de vakdidactiek lichamelijke opvoeding m.i.v. praktische oefeningen

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L04D5B : Stage basket

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Training en coaching basketbal: seminaries (B-KUL-L01D3a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenBeide semesters
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Aspecten van coaching in jeugdbasketbal
Gevorderde groepstactiek in basketbal
–        Aanval 2 tegen 2
–        Verdediging 2 tegen 2
–        Aanval 3 tegen 3
–        Verdediging 3 tegen 3
Gevorderde ploegtactiek in basketbal
Reglementen en technieken arbitrage bij jeugdwedstrijden
Specifieke conditietraining in jeugdbasketbal

Relateren
Structureren
Analyseren
Concretiseren
Toepassen
Memoriseren

2 sp. Training en coaching basketbal: practicum en didactische oefeningen (B-KUL-L06H5a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum39 urenBeide semesters
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Gevorderde individueel technische en tactische vaardigheden in basketbal
–        passen en vangen
–        dribbel
–        doelen
–        individueel aanvallend voetenwerk zonder bal
–        individueel aanvallend voetenwerk met bal
–        individueel verdedigend voetenwerk
–        verdedigende rebound
–        aanvallende rebound 
Aspecten van coaching in jeugdbasketbal
Gevorderde groepstactiek in basketbal
–        Aanval 2 tegen 2
–        Verdediging 2 tegen 2
–        Aanval 3 tegen 3
–        Verdediging 3 tegen 3
Gevorderde ploegtactiek in basketbal
–        Specifieke conditietraining in jeugdbasketbal 

Oefenen
Antwoorden in de les
Toepassen 
Lesvoorbereidingen maken
lesgeven aan medestudenten
reflecteren 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Training en coaching basketbal (B-KUL-L23D4b)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen


Er is 90% aanwezigheidsplicht tijdens de practica. Indien een student niet tijdens 90% van de lessen aanwezig is, krijgt hij/zij een NA als resultaat voor de eerste zittijd. Om te mogen deelnemen aan de 3de examenperiode is minimaal een 70% aanwezigheid tijdens de practica vereist. Indien de student niet in orde is met de veiligheid- en kledingvoorschriften kan de student de toegang tot de lessen ontzegd worden en kan een score ‘NA’ worden toegekend.

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels mbt plagiaat.

Om te mogen deelnemen aan de 3de examenperiode is minimaal een 70% aanwezigheid tijdens de practica vereist.

De bepalingen omtrent de derde examenperiode worden via Toledo meegedeeld.