Training en coaching atletiek (B-KUL-L02D6B)

4 studiepuntenNederlands65 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

De student
- kan jeugdatleten begeleiden op conditioneel en technisch vlak binnen alle atletiekdisciplines.
- kan competitieatleten begeleiden binnen één groep van disciplines (fond/halve fond, sprint/horden, springen, werpen, meerkamp)
- is vertrouwd met
    * het organiseren van recreatieve activiteiten
    * het organiseren van competitieve activiteiten
    * het ‘warm maken’ van (niet-)sporters voor de atletieksport

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel
- heeft de student zich verdiept in specifieke aspecten en prestatiebepalende factoren van atletiek
- kan de student de informatie uit wetenschappelijke literatuur en trainingstechnische literatuur met elkaar in verband brengen.
- heeft de student zijn eigen bedrevenheid op het vlak van de training en coaching binnen de atletiekdisciplines met specialisatie binnen één groep van disciplines (fond/halve fond, sprint/horden, springen, werpen, meerkamp), verhoogd.

Beginvoorwaarden creditcontract/Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding: omwille van onderwijskundige, organisatorische en veiligheidsaspecten is een toelating noodzakelijk. Deze gebeurt op basis van een individuele aanvraag aan de Commissie voor Individueel Aangepaste Programma’s. Contactname gebeurt via de FaBeR helpdesk met vermelding van competenties en motivatie.

 
Begintermen
Naast de begintermen voor universitaire bacheloropleidingen binnen de groep Biomedische Wetenschappen aan de KU Leuven zijn er nog volgende specifieke begintermen.
 
Kennis
De basisbegrippen van de trainingleer kennen
–        De factoren die bepalend zijn voor het realiseren van een geslaagd trainingsproces kunnen benoemen en uitleggen
–        Kunnen aantonen dat het trainen van sportieve vaardigheden een ‘globale aanpak’ vereisen die naast het verbeteren van fysieke, technische en tactische elementen, ook affectieve en psychosociale elementen incorporeert
 
Vaardigheden
De student is zelf bedreven in één of meerdere atletiekdisciplines.

Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 162 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(L03B1A) EN SOEPEL(L04B5A) EN GELIJKTIJDIG(L05O0A) EN GELIJKTIJDIG(L00B3C)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L03B1A : Bewegingsleer in de individuele bewegingsactiviteiten I
L04B5A : Bewegingsleer in de individuele bewegingsactiviteiten II
L05O0A : Inleiding tot de vakdidactiek lichamelijke opvoeding m.i.v. praktische oefeningen
L00B3C : Trainingsleer deel 1

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L04D0B : Stage atletiek

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Training en coaching atletiek: practicum en didactische oefeningen (B-KUL-L00F7a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum39 urenBeide semesters
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

– Technische verfijning:
    * fond en halve fond
    * sprint / horden
    * springnummers
    * werpnummers
    * meerkamp
– techniekanalyse en prestatiebepalende factoren binnen de diverse atletiekdisciplines
– organiseren van een atletiekmeeting
 
De student krijgt specifieke opdrachten om een training met duidelijke doelstellingen uit te werken binnen zijn gekozen disciplinegroep:
-         voorbereiden van de training
-         bespreken van deze voorbereiding
-         training geven aan medestudenten
-         gezamenlijke evaluatie van de training 

didactische video (DVD) materiaal.
Informatie op Toledo 

VTS-cursustekst “Initiator Atletiek”, Vlaamse Trainersschool, Bloso
VTS-cursusteksten “Trainer B Atletiek”, Vlaamse Trainersschool, Bloso
Te verkrijgen bij de Vlaamse Trainersschool.
 
Handboek “Atletiek – methode en techniek”, Geeroms F., Van Diest G.
Het handboek ligt ter inzage bij de docent.

Inoefenen van de basistechnieken
Groepswerk: observeren, bijsturen
Concretiseren van de atletiekmeeting
 
Training voorbereiden
Training geven
Reflecteren over de training
Observeren
Evalueren 

2 sp. Training en coaching atletiek: seminaries (B-KUL-L09C8a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenBeide semesters
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Actuele topics in functie van atletiek:
-         trainingstechnisch
-         conditionele aspecten
-         periodisering
-         jaarplanning
 
Seminaries van medestudenten

Wetenschappelijk bronmateriaal: campusbibliotheek
Trainingstechnische tijdschriften:
-         “New Studies in Athletics” (Meyer & Meyer Sport)
-         “Leichtathletik”
-         “Amicales des entraîneurs Français d’athlétisme”
te verkrijgen in de campusbibliotheek
 
PPT-presentatie, beschikbaar via Toledo

Relateren van trainingstechnische en wetenschappelijke literatuur.
Seminarie aan medestudenten geven

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Training en coaching atletiek (B-KUL-L22D6b)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Medewerking tijdens contactmomenten, Vaardigheidstoets


De didactische oefeningen en het practicum worden geëvalueerd door middel van permanente evaluatie en medewerking tijdens contactmomenten.

De tussentijdse evaluatie bestaat uit open vragen (toepassingsvragen, inzichtsvragen) en vindt plaats tijdens een van de laatste lessen van het eerste semester.
 
De afrondende evaluatie bestaat uit open vragen (toepassingsvragen, inzichtsvragen) en vindt plaats tijdens een van de laatste lessen van het tweede semester.
 
Er is 90% aanwezigheidsplicht tijdens de practica. Indien een student niet tijdens 90% van de lessen aanwezig is, krijgt hij/zij een NA als resultaat voor de eerste zittijd. Om te mogen deelnemen aan de 3de examenperiode is minimaal een 70% aanwezigheid tijdens de practica vereist. Indien de student niet in orde is met de veiligheid- en kledingvoorschriften kan de student de toegang tot de lessen ontzegd worden en kan een score ‘NA’ worden toegekend.

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen.

Om te mogen deelnemen aan de 3de examenperiode is minimaal een 70% aanwezigheid tijdens de practica vereist.

De regels voor de derde examenperiode worden via Toledo meegedeeld.