Bewegingsleer in de individuele bewegingsactiviteiten II (B-KUL-L04B5A)

Doelstellingen
Op het einde van dit opleidingsonderdeel kan de student van de verschillende disciplines binnen de individuele bewegingsactiviteiten
- de basisvaardigheden uitvoeren
- de theoretische en methodologische aspecten beschrijven
- de theoretische en methodologische aspecten toepassen
- deze vaardigheden aanwenden in het kader van bepaalde toepassingsdomeinen binnen de Kinesiologie, met name training & coaching, aangepaste bewegingsactiviteiten, fysieke fitheid en gezondheid, recreatie/vrije tijd en bewegingsonderwijs.
De student leert nadenken over het proces dat nodig is bij het aanleren van een techniek en integreert hierbij de kennis uit de (basis-)wetenschappelijke theoretische opleidingsonderdelen.
Het OPO draagt ertoe bij dat de student:
- leert coachen en anderen leert helpen en aanmoedigen
- leert samenwerken
- verschillende rollen leert vervullen (helper, uitvoerder, coach)
Zwemmen en reddend zwemmen
Aan het einde van de OLA zwemmen en reddend zwemmen:
- kennen de studenten de technische vaardigheden dolfijn en rugcrawl en kunnen ze deze zelf efficiënt uitvoeren.
- zijn studenten in staat om deze vaardigheden te analyseren bij zichzelf en bij andere bewegers.
- kunnen de studenten fouten bij schoolslag en crawl herkennen, analyseren en remediëren.
- kunnen de studenten zelf de technieken crawl en schoolslag toepassen als uithoudingssport gericht op ‘levenslang zwemmen’.
- begrijpen de studenten leerlijnen zwemmen zowel op school- als op clubniveau.
- begrijpen de studenten de belangrijkste aspecten van veiligheid bij zweminrichtingen.
- begrijpen de studenten de fysiologische processen die van toepassing zijn bij verdrinking.
- kunnen studenten relevante medische aandoeningen herkennen en kunnen internationaal erkende procedures toepassen voor EHBO, reddingstechnieken en reanimatie.
- hebben studenten de attitude om het leerproces van zichzelf en medestudenten in handen te nemen via gedifferentieerde werkvormen (waarderen). Ze kunnen hierrond gepast communiceren naargelang de context.
Begintermen
Beginvoorwaarden creditcontract:
Omwille van onderwijskundige, organisatorische en veiligheidsaspecten is een toelating noodzakelijk. Deze gebeurt op basis van een individuele aanvraag aan de Commissie voor Individueel Aangepaste Programma’s. Contactname gebeurt via de FaBeR helpdesk met vermelding van competenties en motivatie.
Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding: Omwille van onderwijskundige, organisatorische en veiligheidsaspecten kan dit opleidingsonderdeel niet worden opgenomen als keuzeopleidingsonderdeel door studenten uit andere opleidingen.
Begintermen
Naast de begintermen voor universitaire bacheloropleidingen binnen de groep Biomedische Wetenschappen aan de KULeuven zijn er nog volgende specifieke begintermen.
Kennis
Basistechnieken binnen atletiek (lopen, springen en werpen) kunnen beschrijven.
– De prestatiebepalende factoren kennen
o De methoden om deze technieken te evalueren
o Prestatiebepalende factoren van gymnastiekbewegingen kennen
– Het kennen van de evenwichtmechanismen
– inzicht hebben in de zwembeweging
– Basisbegrippen vanuit de theorievakken kunnen beschrijven en integreren in de verschillende disciplines
Attitudes
– interesse in sport, training en prestatie
o lezen van sportartikels
o zelf een sport beoefenen
– interesse in lichamelijke opvoeding en onderwijs
Vaardigheden
– Gezonde fysieke status
– in de les LO goed kunnen volgen
– een half uur kunnen lopen
– Schoolslag en crawl technisch correct zwemmen
– Verschillende turntechnieken op de rekstok en lange mat uitvoeren
– Basisvaardigheden in atletiek beheersen
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 162 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(L03B1A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L03B1A : Bewegingsleer in de individuele bewegingsactiviteiten I
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L00G0B : Training en coaching wielrennen
L02D6B : Training en coaching atletiek
L02D7B : Training en coaching zwemmen
L02D8B : Training en coaching gymnastiek
L03D8B : Training en coaching sportdiscipline op aanvraag
L9X03B : Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
L9X07B : Outdoor bewegingsactiviteiten
L05O0A : Inleiding tot de vakdidactiek lichamelijke opvoeding m.i.v. praktische oefeningen
L01M7A : Aangepaste bewegingsactiviteiten, deel 1
L9X03C : Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid
L09N0A : Inleiding tot de vakdidactiek lichamelijke opvoeding
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Traject doorstroom naar Prestatie- en actievelevensstijlcoaching) 106 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) 115 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
1 sp. Atletiek II: practicum en hoorcollege (B-KUL-L04B6a)



Inhoud
Hoorcollege:
- methodologie atletiek
- strategie om vaardigheden aan te leren of te verbeteren, steunend op reslutaten van onderwijsonderzoek
- elementen die belangrijk zijn in het efficiënt lesgeven bij diverse doelgroepen.
In het practicum wordt uitgegaan van de verworven atletische vaardigheden uit het eerste jaar van de bachelor, maar krijgen de vaardigheden een invalshoek vanuit de toepassingsdomeinen van de kinesiologie:
- fysieke fitness en gezondheid: In functie van fysieke fitness en gezondheid, zijn individuele looptempo bepalen a.h.v. hartfrequentie.
- training en coaching: hoogspringen (fosbury flop)
- aangepaste bewegingsactiviteiten: aflossing - estafette
- bewegingsonderwijs: Kogelstoot: de basisoefeningen m.b.t. kogelstoten benoemen en uitvoeren met een kogel en medicinebal, en dit in functie van een onderwijssituatie.
Studiemateriaal
informatie (evaluatiecriteria, planning, documentatie) via Toledo.
Toelichting werkvorm
Inoefenen van de verschillende vaardigheden: kogelstoten, aflossing, hoogspringen, 1500m en eigen individuele loopsnelheid en hartfrequentie leren inschatten
Interactieve werkvormen tijdens hoorcollege
1.8 sp. Gymnastiek II: practicum en hoorcollege (B-KUL-L04B7a)



Inhoud
In het hoorcollege wordt de methodologie van de individuele bewegingsactiviteit turnen bestudeerd. Steunend op de resultaten van onderwijsonderzoek wordt een strategie voorgesteld voor de aanlering en verbetering van technieken. Verder worden elementen besproken die belangrijk zijn in het efficiënt lesgeven bij diverse doelgroepen. In het practicum wordt uitgegaan van de verworven gymnastische vaardigheden uit het opleidingsonderdeel Bewegingsleer in de individuele bewegingsactiviteiten I - OLA's gymnastiek.
2.2 sp. Zwemmen en reddend zwemmen II: practicum en hoorcollege (B-KUL-L04B8a)



Inhoud
Practicum zwemmen:
De gevorderde vaardigheden zowel voor de dames als voor de heren die aangeleerd worden zijn:
- vlinderslag en rugslag (zowel vanuit standpunt techniek als snelheid)
- het beheersen van de schoolslag en de crawl vanuit de standpunt uithouding (conditie zwemmen)
Fouten schoolslag en crawl, en deze kunnen herkennen
Hoorcollege zwemmen:
Vervolmaking van zwemmers
– techniek dolfijn en rugcrawl
methodologie zwemmen
– leerlijn zwemmen
– foutenanalyse schoolslag en crawl
Praktijk reddend zwemmen
* Een drenkeling veilig benaderen, zich bevrijden uit de greep van een drenkeling, de drenkeling vervoeren, op de kant brengen en de eerste zorgen toedienen.
* Zwemvaardigheden onder en boven water, met kledij en met hulpmiddelen
* Reanimatie, wondverzorging, behandeling van breuken en verstuikingen, verbandleer
* 12 verschillende reddingssimulaties kunnen coördineren en oplossen. Dit volgens een juiste volgorde van handelen en aan de hand van gepaste technieken.
Theorie reddend zwemmen
* Redding: Veiligheid en organisatie van zweminrichting, verdrinking in diverse milieus, fysiologie en proces van verdrinking, reddingsacties in verschillende situaties.
* EHBO: Verbanden, breuken en verstuikingen, wondverzorging, vaak voorkomende aandoeningen en letsels.
* Reanimatie: reanimatie van volwassen persoon met uitbreiding naar kind en baby.
* De studenten kennen richtlijnen ivm de organisatie en veiligheid in een zwembad.
* De studenten kennen diverse reddingstechnieken en hun toepassingen.
* De studenten kennen het proces en fysiologie van verdrinking.
* De studenten kennen symptomen van diverse aandoeningen, trauma's en kennen de voorgeschreven behandeling.
Studiemateriaal
- cursus zwemmen ACCO (Hens, Martens, Van Eycken)
- Moduleteksten redder: EHBO, Redding, Reanimatie (Vlaamse Reddingsfederatie vzw, 2016)
- Powerpointpresentaties beschikbaar tijdens de les en via Toledo
- Kijkwijzers beschikbaar tijdens de les en via Toledo
- Reddingsmateriaal, EHBO materiaal en reanimatiepoppen beschikbaar tijdens practica en oefenmomenten
- Didactisch videomateriaal via www.reddendzwemmen.be
Toelichting werkvorm
- Practicum zwemmen
- Docentgestuurde practica in het zwembad
- Studentgestuurd partnerwerk in het zwembad
- Hoorcollege zwemmen
- Docentgestuurd hoorcollege
- Werkcollege /zelfstandige opdracht zwemmen
- Kwalitatieve analyse van eigen vaardigheid a.h.v. beeldmateriaal
- Practicum reddend zwemmen
- Docentgestuurde practica in het zwembad en op het droge
- Studentgestuurd partnerwerk in het zwembad en op het droge
- Hoorcollege reddend zwemmen
- Docentgestuurd hoorcollege
- Zelfstandige studie
Flipped classroom model bij verwerking wetenschappelijke artikels
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Bewegingsleer in de individuele bewegingsactiviteiten II (B-KUL-L24B5a)
Toelichting
De evaluatie van de hoorcolleges gebeurt aan de hand van een schriftelijk gesloten boek examen. Voor het deel reddend zwemmen wordt een schriftelijke proef afgenomen tijdens de lessen.
Er wordt gebruik gemaakt van open vragen (gymnastiek/atletiek) en multiple choice vragen met GIS-correctie (zwemmen en reddend zwemmen).
De evaluatie van de practica gebeurt op basis van oefeningen met beoordeling (normatieve periodieke productevaluatie) tijdens het academiejaar. Voor het OLA L04B7a (gymnastiek) wordt tevens een deel van de evaluatie gebaseerd op procesevaluatie indien normatieve periodieke productevaluaties beperkt kunnen plaatsvinden. De specifieke (kwalitatieve en kwantitatieve) normen van de praktijktests worden beschreven op Toledo.
Om van de verschillende deelscores op de onderwijsleeractiviteiten te komen tot een eindpunt voor het opleidingsonderdeel, zijn er specifieke rekenregels. Bij tekorten op één van de delen wordt er gecorrigeerd met een coëfficiënt die in verhouding staat tot de omvang van de tekorten. Deze rekenregels worden vermeld op Toledo.
Er is een 90% aanwezigheidsplicht per sportdiscipline tijdens de practica. Indien een student niet tijdens 90% van de lessen aanwezig is, krijgt hij/zij een NA als resultaat voor de eerste zittijd. Om te mogen deelnemen aan de praktijktests in de 3de examenperiode is minimaal een 70% aanwezigheid tijdens de sportpractica vereist. Indien de student niet in orde is met de veiligheid- en kledingvoorschriften kan de student de toegang tot de lessen ontzegd worden en kan een score ‘NA’ worden toegekend.
Wanneer niet alle testen (practica) afgelegd zijn krijgt de student een NA (niet afgelegd)
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het ‘facultair reglement sportpractica 1ste en 2de bachelor LO&BW’ dat je kan terugvinden op Toledo.
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels mbt plagiaat.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- L04B6a - Atletiek II: practicum en hoorcollege (binnen en over academiejaar)
- L04B7a - Gymnastiek II: practicum en hoorcollege (binnen en over academiejaar)
- L04B8a - Zwemmen en reddend zwemmen II: practicum en hoorcollege (binnen en over academiejaar)
Om te mogen deelnemen aan de praktijktests in de 3de examenperiode is minimaal een 70% aanwezigheid tijdens de sportpractica vereist.
De regels voor de derde examenperiode worden vermeld op Toledo.