Training en coaching handbal (B-KUL-L03D7B)
Doelstellingen
De student kan
- jeugdspelers vanaf 14 jaar tot en met de beloften op recreatief en/of (regionaal) competitief niveau begeleiden tijdens het trainingsproces
- jeugdspelers op een opvoedkundige, veilige en ethisch correcte wijze begeleiden
- binnen de context van een algemene visie op bestaande leerlijnen van een jeugdopleiding, een concrete korte termijnplanning uitwerken voor het trainen van de fysieke basiseigenschappen en de technische en tactische vaardigheden binnen handbal
- het trainingsproces begeleiden en, indien nodig, bijsturen in het licht van een bestaand opleidingsplan
- jeugdige sporters de basisprincipes van een gezonde levensstijl bijbrengen in functie van sportbeoefening
- zelfstandig nieuwe vaktechnische informatie verzamelen, verwerken en deze vertalen in een professionele begeleiding van jeugdige sporters
- de regelgeving van handbal toepassen
- een planning en periodisering maken
- De aanval: individueel, in groep, ploeggebonden uitvoeren
- Een tegenaanval correct uitvoeren
- De verdediging: individueel, in groep, verdedigingssystemen uitvoeren
- De basis van het keeperen uitvoeren
Dit OPO draagt ertoe bij dat de student
- Kennis maakt met guest lectures, zelfstudie en peer instruction (mentors uit de Masters Programma).
- vertrouwd geraakt met het gebruik van verschillende media zoals video en PC bij het lesgeven.
- Ingeschaald kan worden door de Vlaamse Trainingsschool (niveau verschillend per sportdiscipline)
Begintermen
Beginvoorwaarden creditcontract/Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding: omwille van onderwijskundige, organisatorische en veiligheidsaspecten is een toelating noodzakelijk. Deze gebeurt op basis van een individuele aanvraag aan de Commissie voor Individueel Aangepaste Programma’s. Contactname gebeurt via de FaBeR helpdesk met vermelding van competenties en motivatie.
Begintermen
Naast de begintermen voor universitaire bacheloropleidingen binnen de groep Biomedische Wetenschappen aan de KU Leuven zijn er nog volgende specifieke begintermen.
Kennis
De basisbegrippen van de trainingleer kennen
– De factoren die bepalend zijn voor het realiseren van een geslaagd trainingsproces kunnen benoemen en uitleggen
– Kunnen aantonen dat het trainen van sportieve vaardigheden een ‘globale aanpak’ vereisen die naast het verbeteren van fysieke, technische en tactische elementen, ook affectieve en psychosociale elementen incorporeert
Vaardigheden
De student moet in de interactieve bewegingsactiviteiten (voetbal) de elementaire technische en tactische vaardigheden verworven hebben.
De student heeft bij voorkeur ervaring als speler in het clubgebeuren en/of als jeugdtrainer van de 6- tot 14-jarigen.
Attitude
De student is geïnteresseerd in handbal en volgt deze sportdiscipline in de media.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 162 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL(L02B8B) EN SOEPEL(L04B1B) EN GELIJKTIJDIG(L00B3C) EN GELIJKTIJDIG(L05O0A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L02B8B : Bewegingsleer in de interactieve bewegingsactiviteiten I
L04B1B : Bewegingsleer in de interactieve bewegingsactiviteiten II
L00B3C : Trainingsleer deel 1
L05O0A : Inleiding tot de vakdidactiek lichamelijke opvoeding m.i.v. praktische oefeningen
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L04D8B : Stage handbal
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 92 sp.
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Traject doorstroom naar Prestatie- en actievelevensstijlcoaching) 106 sp.
- Schakelprogramma: Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Traject na educatieve bachelor ‘LO met bewegingsrecreatie’) 83 sp.
- Schakelprogramma: Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Traject na educatieve bachelor ‘LO zonder bewegingsrecreatie’) 83 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) 115 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Training en coaching handbal: seminaries (B-KUL-L02D2a)



Inhoud
De lesthema’s worden eerst theoretisch in het seminarie uitgewerkt en vervolgens in de praktijk gebracht op het veld. Thema’s zijn de technische en tactische verfijning van:
Aanval
- individueel
- in groep
- ploeggebonden
- tegenaanval
Verdediging
- individueel
- in groep
- verdedigingssystemen
- Keeperen
Voor de lessen didactiek bestaan de lesinhoud uit de meest gebruikte aanleermethoden van techniek- of tactiektraining in handbal.
- Studenten leren training geven (onderling in kleine groepen)
- De student krijgt een thema toegewezen
- De student bereidt de training voor
- De student geeft de training
- In groep reflecteren en evalueren we de training
Tijdens de didactische oefeningen handbal worden de studenten vertrouwd gemaakt met het trainen en coachen van jeugdhandballers op recreatief en competitief niveau, en dit binnen de eigen opleiding (1ste en 2de Bachelor)
Studiemateriaal
VTS-cursus initiator Handbal (specifiek gedeelte), Brussel: Bloso
VTS-cursus trainer B Handbal (specifiek gedeelte), Brussel: BlosoAangevuld met het Duitse vakblad: ‘Handballtraining’ en videomateriaal dat beschikbaar is via EHFtv.
Toelichting werkvorm
analyseren
toepassen
memoriseren
antwoorden in de les
2 sp. Training en coaching handbal: practicum en didactische oefeningen (B-KUL-L06H8a)



Inhoud
De lesthema’s worden eerst theoretisch in het seminarie uitgewerkt en vervolgens in de praktijk gebracht op het veld. Thema’s zijn de technische en tactische verfijning van:
Aanval
- individueel
- in groep
- ploeggebonden
- tegenaanval
Verdediging
- individueel
- in groep
- verdedigingssystemen
Keeperen Voor de lessen didactiek bestaan de lesinhoud uit de meest gebruikte aanleermethoden van techniek- of tactiektraining in handbal.
– Studenten leren training geven (onderling in kleine groepen)
- De student krijgt een thema toegewezen
- De student bereidt de training voor
- De student geeft de training
- In groep reflecteren en evalueren we de training
Tijdens de didactische oefeningen handbal worden de studenten vertrouwd gemaakt met het trainen en coachen van jeugdhandballers op recreatief en competitief niveau, en dit binnen de eigen opleiding (1ste en 2de Bachelor)
Studiemateriaal
VTS-cursus initiator Handbal (specifiek gedeelte), Brussel: Bloso
VTS-cursus trainer B Handbal (specifiek gedeelte), Brussel: BlosoAangevuld met het Duitse vakblad: ‘Handballtraining’ en videomateriaal dat beschikbaar is via EHFtv.
Toelichting werkvorm
Toepassen van de aangereikte thema’s uit de seminaries
zelf oefenen
antwoorden in de les
Trainingen voorbereiden en geven aan medestudenten
Toepassen van de aangereikte thema’s uit de seminaries
reflectie
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Training en coaching handbal (B-KUL-L23D7b)
Toelichting
Er is 90% aanwezigheidsplicht tijdens de practica. Indien een student niet tijdens 90% van de lessen aanwezig is, krijgt hij/zij een NA als resultaat voor de eerste zittijd. Om te mogen deelnemen aan de 3de examenperiode is minimaal een 70% aanwezigheid tijdens de practica vereist. Indien de student niet in orde is met de veiligheid- en kledingvoorschriften kan de student de toegang tot de lessen ontzegd worden en kan een score ‘NA’ worden toegekend.
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen.
Toelichting bij herkansen
Om te mogen deelnemen aan de 3de examenperiode is minimaal een 70% aanwezigheid tijdens de practica vereist.
De bepalingen omtrent de derde examenperiode worden via Toledo meegedeeld.