Seminarie en stage zwemmen: deel 1 (B-KUL-L01I9B)

9 studiepuntenNederlands126 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Aan het einde van het OLA seminarie zwemmen: deel 1:

  • kunnen de studenten zwemspecifieke droogtraining toepassen binnen een topsporttrainingstraject.
  • kunnen studenten SWOT-analyses maken voor zwemmers van internationaal (jeugd)niveau.
  • kunnen studenten een meerjarenplan voor deze zwemmers vertalen in kortere termijndoelstellingen en gekoppelde trainingsactiviteiten.
  • kunnen studenten wetenschappelijke zwemliteratuur analyseren, evalueren en synthetiseren.
  • kennen en nemen studenten actief deel aan een actueel permanent vormingsaanbod.

 

Aan het einde van het OLA masterstage zwemmen: deel 1 :

  • kunnen de studenten krachtige inhoud geven aan het programma van een zwemmer van internationaal (jeugd)niveau. Het grotere trainingsvolume van deze zwemmers biedt de kans om inzichten uit zwemtechniek, fysiologie, etc. maximaal te vertalen in de praktijk.
  • kunnen de studenten didactisch sterke trainingsactiviteiten aanbieden en zijn ze coachvaardig zowel op training als tijdens de wedstrijd.
  • hebben studenten de attitude om zelfstandig stage-activiteiten te organiseren van begin tot einde en hierover gepast te communiceren.

Begintermen:

Sterk aanbevolen wordt om de opleidingsonderdelen 'Training en coaching zwemmen' en 'Stage zwemmen' gevolgd te hebben en in het bezit te zijn van een trainersdiploma Trainer B. Studenten die geen credit hebben verworven voor het opleidingsonderdeel ‘Stage zwemmen’ uit de bachelor, moeten contact opnemen met de titularis van het opleidingsonderdeel ‘Seminarie en stage zwemmen: deel 1’ voor een intakegesprek vooraleer zij kunnen toegelaten worden.

 

De student is reeds vertrouwd met de verschillende aspecten van de sportieve begeleiding van (jeugdige) sporters en dit zowel op recreatief als op clubniveau. De student moet actief betrokken zijn geweest bij de begeleiding van (jeugdige) sporters en bij de organisatie van trainingen, (mini-) stages en wedstrijden op (jeugd)competitieniveau.

 

Beginvoorwaarden creditcontract

De student is in het bezit van het diploma:

- Bachelor lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

EN heeft volgende opleidingsonderdelen vooraf gevolgd of volgt ze gelijktijdig met dit opleidingsonderdeel:

- L02M2A: Trainingsleer: geavanceerde principes en toepassingen

- L04E0B: Voeding: gezondheids- en prestatie gerelateerde aspecten

- L08H7B: Sport coaching m.i.v. practicum, deel 1 Of L04N4A Sportcoaching m.i.v. practicum

- L02M6A: preventie door screening en training

 

Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(L04D1B) EN ( GELIJKTIJDIG(L08H7B) OF GELIJKTIJDIG(L04N4A) ) EN GELIJKTIJDIG(L02M2A) EN GELIJKTIJDIG(L02M6A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L04D1B : Stage zwemmen
L08H7B : Sportcoaching m.i.v. practicum, deel 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L04N4A : Sportcoaching m.i.v. practicum
L02M2A : Trainingsleer: geavanceerde principes en toepassingen
L02M6A : Preventie door screening en training

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L02I2A : Seminarie en stage zwemmen: deel 2
L04I2A : Sportwetenschappelijke verdieping (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L04I2B : Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport - 20 sp
L06I1B : Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport - 10 SP

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
L01I9A : Seminarie en stage zwemmen: deel 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Seminarie zwemmen: deel 1 (B-KUL-L02I0a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College36 urenBeide semesters
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

- Trainingen voorbereiden in functie van periodisering en specifieke doelstellingen
- Lezen, kritisch reflecteren en synthetiseren van wetenschappelijke zwemliteratuur
- Uitwerken van zwemgerelateerde topics, onder meer:
o start- en keerpunttraining
o state of the art in zwemonderzoek
o blessurepreventie en revalidatietraining
o tactiek (wedstrijdindeling en feedback via slagfrequentie metingen)

- World Book of Swimming: from science to performance (Seigert, Chollet & Mujika eds, 2011)
- Ernest Maglischo : Swimming Fastest
- DVD’s Championship Productions

 

  • Hoorcollege
    • Docentgestuurd hoorcollege
  • Gastcolleges
    • Fysieke trainer zwemfederatie of vergelijkbaar
  • Zelfstandige opdracht

6 sp. Masterstage zwemmen: deel 1 (B-KUL-L02I1a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Stage90 urenBeide semesters
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Via de stage wordt de student vertrouwd gemaakt met de verschillende aspecten van de sportieve begeleiding van jongeren, prestatiesporters en recreatieve sporters op het niveau van de sportclub als de federatie. De student zal tijdens de stage actief betrokken worden bij de begeleiding en coaching van zwemmers en bij de organisatie van trainingen, stages en wedstrijden op competitieniveau. Zodoende kan de student zich ten volle bekwamen in de praktijk van het trainen en coachen van prestatiesporters van alle leeftijden en vaardigheidsniveaus
De stage bestaat uit een interne en externe zelfstandige stage onder begeleiding van een interne en externe stagebegeleider en wordt gespreid over het volledige academiejaar.

Interne zelfstandige stage:
­ Leiden van begeleide oefensessies

Externe zelfstandige stage:
- Trainingen topsportschool/topsportclubs
-  vormingsdagen, workshops, clinics

Stagehandleiding
Handleiding portfolio

30u interne stage

200u externe stage in een topsportclub of bij de zwemfederatie

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Seminarie en stage zwemmen: deel 1 (B-KUL-L21I9b)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio
Leermateriaal : Geen, Cursusmateriaal


Studenten die niet voldoen aan het minimum aantal stage-uren, krijgen als eindbeoordeling “Niet Afgelegd” (NA) voor het opleidingsonderdeel.

De externe stage kan pas aangevat worden na ondertekening van het stagecontract. Uren die voordien gepresteerd worden, worden niet in rekening gebracht voor het totaal aantal te presteren stage-uren (tenzij er sprake is van zwaarwichtige redenen of overmacht).

1. De evaluatie van het seminarie bestaat uit een presentatie met mondelinge verdediging waarbij de student actuele, specifieke, prestatiebepalende factoren in topsport zwemmen bespreekt via een duidelijke probleemstelling, toetsing aan wetenschappelijke literatuur en dagdagelijkse realiteit in het werkveld.

Verder wordt de student geëvalueerd op een literatuuropdracht.
2. De evaluatie van de stage bestaat uit:
- Tussentijdse evaluatie met stagetitularis en -begeleider aan het einde van het eerste semester
- Eindevaluatie met stagetitularis en stagebegeleider op het einde academiejaar
- voorleggen van een stageportfolio

De student moet voldoen aan de bepalingen inzake aanwezigheidsplicht voor de verschillende OLA's om te kunnen deelnemen aan het examen.
De eindscore is gebaseerd op een samengesteld punt van de afzonderlijke scores gegeven door de betrokkenen bij de deelstages.
De eindscore kan enkel bepaald worden als elk van de 3 onderdelen werd afgelegd en aan de aanwezigheidsplicht werd voldaan, zoniet wordt de eindscore “niet afgelegd” (NA).

Bij onregelmatigheden of problemen bij de stage kan een sanctie opgelegd worden door de titularis van het opleidingsonderdeel. Deze sanctie kan bestaan uit extra weken/maanden stage om te bewijzen dat de student kan voldoen aan de eindtermen van het opleidingsonderdeel en de opleiding.

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels mbt plagiaat.

Er is aanwezigheidsplicht tijdens de stages.

Indien de student niet in orde is met de veiligheid- en kledingvoorschriften kan de student de toegang ontzegd worden en kan een score ‘NA’ worden toegekend.

Indien de student herhaaldelijk of op ernstige wijze de stageverplichtingen niet nakomt, zullen deze feiten en een mogelijke sanctie (bijvoorbeeld de eindbeoordeling 'niet afgelegd' en/of het ontzeggen van een 2e examenkans) besproken worden binnen een beperkte examencommissie in samenspraak met de programmadirecteur en de betrokken docenten.

De regels voor de 2e examenkans worden gecommuniceerd via Toledo.