Stage zwemmen (B-KUL-L04D1B)
Doelstellingen
Aan het einde van dit OPO:
- kunnen de studenten zelf een macrocyclus zwemmen creëren voor clubtraining op nationaal jeugdniveau. Om dit tot een goed einde te brengen integreren ze inzichten rond fysiologie en trainingsleer met eerdere kennis en vaardigheden uit voorgaande opleidingsonderdelen.
- kunnen de studenten een jaarplan vertalen in de praktijk van een zwemclub.
- zijn studenten in staat om op basis van een planning inhouden te selecteren en aan te bieden op nationaal jeugdniveau. De studenten integreren hiervoor inzichten van ondersteunende leeractiviteiten (sport- en bewegingspedagogie, zwemtechniek en –tactiek, fysiologie, motorische leren, etc.).
- kunnen studenten bij de vertaling van deze inhouden in de praktijk gebruik maken van trainingstools zoals chrono, klok, video, etc.
- hebben studenten de attitude om zelfstandig stage-activiteiten te organiseren van begin tot einde en hierover gepast te communiceren.
Begintermen
Beginvoorwaarden creditcontract/Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
omwille van onderwijskundige, organisatorische en veiligheidsaspecten is een toelating noodzakelijk. Deze gebeurt op basis van een individuele aanvraag aan de Commissie voor Individueel Aangepaste Programma’s. Contactname gebeurt via de FaBeR helpdesk met vermelding van competenties en motivatie.
Begintermen
Naast de begintermen voor universitaire bacheloropleidingen binnen de groep Biomedische Wetenschappen aan de KULeuven zijn er nog volgende specifieke begintermen.
Kennis
De basisbegrippen van de trainingleer kennen
- De factoren die bepalend zijn voor het realiseren van een geslaagd trainingsproces kunnen benoemen en uitleggen
- Kunnen aantonen dat het trainen van sportieve vaardigheden een ‘globale aanpak’ vereisen die naast het verbeteren van fysieke, technische en tactische elementen, ook affectieve en psychosociale elementen incorporeert
Attitude
- De student moet kunnen omgaan met kinderen.
- De student wil de zwemsport promoten
- De student wil sporters begeleiden bij het zich ontplooien als zwemmer
Vaardigheden
- De student moet in de elementaire technische en conditionele vaardigheden binnen de zwemsport verworven hebben.
- De student heeft bij voorkeur ervaring als binnen het clubgebeuren en/of als jeugdtrainer.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 162 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(L02D7B) EN STRENG(L03B1A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L03B1A : Bewegingsleer in de individuele bewegingsactiviteiten I
L02D7B : Training en coaching zwemmen
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L01I9B : Seminarie en stage zwemmen: deel 1
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (verkort programma) (Leuven) 92 sp.
- Bachelor in de lichamelijke opvoeding en de bewegingswetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Traject doorstroom naar Prestatie- en actievelevensstijlcoaching) 106 sp.
- Schakelprogramma: Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Traject na educatieve bachelor ‘LO met bewegingsrecreatie’) 83 sp.
- Schakelprogramma: Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Traject na educatieve bachelor ‘LO zonder bewegingsrecreatie’) 83 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) 115 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Bachelorstage zwemmen (B-KUL-L04D1a)
Inhoud
Alle studenten dienen 52 contacturen stage te doen. De stage bestaat uit twee delen. Deze twee delen kunnen bestaan uit:
Interne stage (1/3)
* Practica zwemmen en reddend zwemmen 1e en 2e fase LO&BW, 1e fase RevaKi
* Begeleide oefensessies practicum zwemmen
* Assistentie tijdens evaluatiesessies
Externe stage (2/3)
* Clubstage (jeugdcategorieën)
* Federale trainingen
- (jeugdtrainingen georganiseerd vanuit de federaties met topsportbevoegdheid)
* Meerdaagse stage
- Mini-stage (+ 3 dagen)
- weekendstage (topsportschool, federale trainingen,...)
- Kaderdagen, vormingsdagen, workshops
Studenten moeten mogelijk een verplaatsing maken voor dit OPO. Extra info (m.b.t. hoeveelheid, kostprijs,...) kan nagevraagd worden bij de coördinator van het OPO.
Stageportfolio
De stage resulteert in een stageportfolio.
Studiemateriaal
"Plannen, periodiseren, trainen, bijsturen en winnen" van Jan Olbrecht.
Toelichting werkvorm
- Zelfstudie
- “Plannen, periodiseren, trainen, bijsturen en winnen” van Jan Olbrecht
- Gastcolleges
- Trainers Vlaamse Zwemfederatie
- Zelfstandige opdracht
- Creatie macrocyclus voor fictieve zwemmer
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Stage zwemmen (B-KUL-L24D1b)
Toelichting
Theorie
Macrocyclus opstellen voor een fictieve zwemmer
Schriftelijk examen: Schriftelijk gesloten boek examen over de inhoud van ‘Plannen, periodiseren, trainen, bijsturen en winnen’ van Jan Olbrecht
Er wordt gebruik gemaakt van open vragen en multiple choice vragen (met GIS-correctie).
Praktijk
Interne stage: Assistentie tijdens lessen uit 1e en 2e fase LO&BW, 1e fase Revaki, zelf verantwoordelijke voor onderdelen van de les.
Externe stage: Actieve participatie in het werkveld. Reflecties op eigen stage-activiteiten (portfolio, stage-evaluatieformulier)
De externe stage kan pas aangevat worden na ondertekening van het stagecontract. Uren die voordien gepresteerd worden, worden niet in rekening gebracht voor het totaal aantal te presteren stage-uren (tenzij er sprake is van zwaarwichtige redenen of overmacht).
Dit opleidingsonderdeel is een niet tolereerbaar opleidingsonderdeel.
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels m.b.t. plagiaat.
Er is aanwezigheidsplicht tijdens de stages. Indien de student niet in orde is met de veiligheid- en kledingvoorschriften kan de student de toegang ontzegd worden en kan een score ‘NA’ worden toegekend.
Indien de student herhaaldelijk of op ernstige wijze de stageverplichtingen niet nakomt, zullen deze feiten en een mogelijke sanctie (bijvoorbeeld de eindbeoordeling 'niet afgelegd' en/of het ontzeggen van een 2e examenkans) besproken worden binnen een beperkte examencommissie in samenspraak met de programmadirecteur en de betrokken docenten.
Toelichting bij herkansen
De bepalingen omtrent de derde examenperiode worden via Toledo meegedeeld.