Return to sport (B-KUL-L03M7A)

6 studiepuntenNederlands48 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:

  • Kent de student de verschillende fases in Return to Sport (RTS).
  • Kent de student het behandelingstraject van veel voorkomende sportletsels (waaronder spier-, pees- en kraakbeenletsels).
  • Kan de student de “Red Flags” identificeren in een RTS proces.
  • Kent de student de biomechanische parameters die interfereren met RTS (asymmetrie, krachtverschillen, posturale controle,…).
  • Heeft de student inzicht in de functionele gevolgen van musculoskeletale pathologieën en kan hij/zij de vertaalslag maken naar opbouw van belastbaarheid in fysieke voorbereidingsprogramma’s en sportspecifieke training.
  • Heeft de student inzicht in de mentale aspecten van blessures en de (mentale) begeleiding van geblesseerde atleten.
  • Kent de student de stakeholders in RTS, de rol van het medisch team, zorgverleners, physical coach, trainer/coach, atleet/sporter, ouders, management,...
  • Kent de student contextuele stressoren in RTS.
  • Kan de student zijn/haar eigen expertise als bewegingswetenschapper aanwenden om de overgangsfase van revalidatie/therapie naar de sportspecifieke setting te optimaliseren.
  • Begrijpt de student de communicatie met het multidisciplinair team (arts, (sport-)kinesitherapeut (terminologie), sportpsycholoog, diëtist, management…) en kan hij/zij hier proactief aan participeren.
  • Kan de student zijn/haar sporttechnische kennis toepassen naar aangepaste oefenschema’s, eventuele techniekaanpassingen, en hierover communiceren aan het multidisciplinair team.

Begintermen:

De studenten hebben kennis van biomechanische principes, sportpsychologie, sportletsels en preventietraining.

 

Beginvoorwaarden creditcontract:

De student is in het bezit van het diploma Bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen

En de student heeft onderstaande opleidingsonderdelen gevolgd of volgt deze gelijktijdig:

  • Sportcoaching m.i.v. practicum (L08H7A) of Sportcoaching m.i.v. practicum, deel 1 (L08H7B) Of L04N4A Sportcoaching m.i.v. practicum
  • Preventie door screening en training (L02M6A)

 

Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


( GELIJKTIJDIG(L08H7A) OF GELIJKTIJDIG(L08H7B) OF GELIJKTIJDIG(L04N4A) ) EN GELIJKTIJDIG(L02M6A) EN GELIJKTIJDIG(L04N7A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L08H7A : Sportcoaching m.i.v. practicum (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L08H7B : Sportcoaching m.i.v. practicum, deel 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
L04N4A : Sportcoaching m.i.v. practicum
L02M6A : Preventie door screening en training
L04N7A : Capita selecta in sportpsychologische aspecten van coaching

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Musculoskeletale aspecten van Return to sport (B-KUL-L03M7a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenEerste semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

  • Definiëring van Return to sport.
  • Fases in return to sport en verantwoordelijkheden van arts, paramedisch team (waaronder sportkinesitherpeut), fysiek trainer/sporttechnisch trainer binnen deze fases.
  • Situering van belang van communicatie tussen de verschillende stakeholders (atleet/sporter, coach, trainer, bestuur, sponsor,…).
  • Behandeling en revalidatie van veel voorkomende sportblessures (overuse, acute/traumatisch/postoperatief)(spier-, pees en kraakbeenletsels), met herkenning red flags.
  • Belastingsprogressie en monitoring in RTS fases, herkennen van red flags.
  • Biomechanische parameters ter ondersteuning van Return to sport:
    - Rol van asymmetrie
    - Rol van vermijdings/compensatiestrategieën
    - Rol van krachtverschillen
    - Rol van evenwicht en posturale controle
    - Rol van musculoskeletale belasting
    - Rol van neuromusculaire factoren

Powerpoint slides beschikbaar op Toledo

Extra informatie op Toledo

2 sp. Mentale aspecten van Return to sport (B-KUL-L03M8a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College16 urenEerste semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Mentale aspecten van de geblesseerde atleet (vanuit het standpunt van de coach):

  • Psychologische antecedenten die de kans op blessures vergroten (o.a. draagkracht en risicofactoren).
  • Psychologische effecten en reacties op blessures (emoties, verwachtingen,…)
  • Revalidatieproces (identificatie met sport, betrokkenheid, doelstelling als sporter (her-)formuleren)
  • Psychologische coaching tijdens geheel van het RTS-proces.

 

Situationele en contextuele stressoren/factoren die het RTS proces beïnvloeden.

 

Tools aangereikt door de sportpsycholoog:

Mentale aspecten in de begeleiding van de geblesseerde atleet en terugkeer naar (top)-sport – rol van sportpsycholoog, mentale training, rol van coach/trainer.

De invloed van mentale problematieken (bv. angst, eetproblematieken) op het revalidatieproces

 

Powerpoint slides op Toledo

Extra informatie op Toledo

1 sp. Casuïstiek van Return to sport (B-KUL-L03M9a)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College8 urenEerste semester
POC Lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen

Vanuit verschillende casussen komen verschillende actoren aan bod binnen het begeleidingsproces van geblesseerde atleten naar (elite-)sporthervatting.

 

Belang van communicatie tussen de verschillende stakeholders (arts, paramedische staf, atleet/sporter, coach, trainer, bestuur, sponsor,…).

Gastlezingen/gecombineerde expertteams

Gastlezingen/gecombineerde expertteams – student neemt nota’s, actieve interactie met gastsprekers/expert teams.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Return to sport (B-KUL-L23M7a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen


 

L03M7a Musculoskeletale aspecten van return to sport + L03M9a CasuIstiek van return to sport: schriftelijk (MC met GIS-correctie) (S. Bogaerts) + schriftelijk (J. Vanrenterghem)

L03M8a Mentale aspecten van retrun to sport + L03M9a CasuIstiek van return to sport: mondeling + schriftelijk (S. Van Puyenbroeck

 

Vanuit een specifieke casus dient de student kennis over het verwachte behadelingstraject, biomechanische parameters, red flags, belastingsmonitoring, opbouw en mentale begeleidingsaspecten te kunnen formuleren binnen een setting van mogelijke contextuele stressoren.

 

De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels m.b.t. plagiaat.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • L03M7a - Musculoskeletale aspecten van Return to sport (binnen academiejaar)
  • L03M8a - Mentale aspecten van Return to sport (binnen academiejaar)

Indien een student beslist om ondanks een geslaagde score voor een onderdeel toch te herkansen dan zal de nieuwe score in rekening worden gebracht voor het bepalen van het punt van het totale opleidingsonderdeel (dus ook indien de nieuwe score voor dit onderdeel lager is dan bij de eerste examenkans).

Een student die afziet van de deeloverdracht moet dit melden volgens de procedure bij art 89 van het onderwijs-en examenreglement: ‘Hernemen van examens over opleidingsonderdelen binnen het academiejaar – deeloverdrachten’.