Gedragsverandering bij bewegingscoaching (B-KUL-L02M3A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- de belangrijkste wetenschappelijk gefundeerde gedragsveranderingstheorieën in functie van bewegingscoaching te beschrijven, uit te leggen en met elkaar te vergelijken.
- de gepaste methoden te beschrijven en te selecteren voor het screenen en evalueren van klanten op het vlak van gezondheidsrisico, fysieke activiteit en fysieke fitheid.
- een geïndividualiseerd bewegingsprogramma op te stellen in functie van het beweegdoel en de achtergrond van de klant.
- de technieken voor actief luisteren en motivationele gesprekstechnieken toe te passen bij het coachen van individuen naar een actieve leefstijl.
Begintermen
Begintermen:
De student heeft een basiscursus in psychologie gevolgd waarin basisprincipes in de leerpsychologie, motivatiepsychologie, sociale psychologie aan bod komen.
De student is reeds vertrouwd met de algemene begrippen van training, fitnessbegeleiding, gezondheidsleer, ziekteleer en inspanningsfysiologie.
Beginvoorwaarden creditcontract
De student is in het bezit van het diploma:
- Bachelor lichamelijke opvoeding en bewegingswetenschappen
Beginvoorwaarden voor studenten die niet de opleiding bachelor in de LO&Bewegingswetenschappen/master in de bewegings- en sportwetenschappen volgen, maar het opleidingsonderdeel als keuze-opleidingsonderdeel wensen op te nemen in het diplomacontract van hun opleiding:
Deze studenten moeten contact opnemen met de coördinator van het opleidingsonderdeel. Op basis van voorkennis en motivatie zal de coördinator bepalen of de student al dan niet kan toegelaten worden tot het opleidingsonderdeel
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG( L09A7A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
L09A7A : Psychologie
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
L05I2A : Masterproef bewegings- en sportwetenschappen: deel 2
L05I9C : Stage fysieke activiteit, fitheid en gezondheid: deel 1
L04I2B : Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport - 20 sp
L06I1B : Wetenschappelijke verdieping in fysieke activiteit en sport - 10 SP
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: atletiek) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: sport op aanvraag) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: voetbal) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: volleybal) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: wielrennen) 120 sp.
- Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (Leuven) (Major binnen de Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: zwemmen) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Fysieke activiteit, fitheid en gezondheid) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: atletiek) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: sport op aanvraag) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: voetbal) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: volleybal) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: wielrennen) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Major binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching: Sporttraining en coaching: zwemmen) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Principles of Behaviour Change (B-KUL-L02M3a)
Inhoud
- Overzicht van de voornaamste correlaten en determinanten van fysieke activiteit
- Overzicht van de voornaamste psychologische gedragsveranderingstheorieën
Studiemateriaal
- PowerPoint presentaties
Geselecteerde hoofdstukken uit Nigg, C.R., (2014). ACMS' Behavioral Aspects of Physical Activity and Exercise. Wolters Kluwer / Lippincott Willams & Wilkins.
Geselecteerde hoofdstukken uit Haslam, A., Fransen, K., Boen, F. (2020): The new psychology of sport and exercise: The social identity approach. Sage.
Toelichting werkvorm
Interactief hoorcollege met actieve participatie van de studenten door middel van vraagstelling, discussie en praktijkvoorbeelden, demonstraties, etc.
Uitwerken van een paper.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
4 sp. Practicum bewegingscoaching met inbegrip van risicostratificatie, evaluatie en gesprekstechnieken (B-KUL-L02M4a)
Inhoud
Gezondheidsrichtlijnen met betrekking tot fysieke activiteit
Risicostratificatie bij bewegingscoaching
Meetmethoden van fysieke activiteit en fysieke fitheid
Basisprincipes voor het opstellen van geïndividualiseerde beweegprogramma’s
Motivationele gesprekstechnieken
Praktijkopdracht bewegingscoaching: de studenten begeleiden van november tot april twee voor hen onbekende fysiek inactieve personen (intake-gesprek, opvolging, outtake-gesprek) en brengen hierover verslag uit door middel van tussentijdse reflectieverslagen en intervisiemomenten in kleine werkgroepjes.
Studiemateriaal
Powerpoint presentaties
ACSM guidelines for Exercise Prescription
Selectie van hoofdstukken uit Nigg, C.R., (2014). ACMS' Behavioral Aspects of Physical Activity and Exercise. Wolters Kluwer / Lippincott Willams & Wilkins.
Toelichting en documenten m.b.t. de opdracht. via TOLEDO
Toelichting werkvorm
College, rollenspel, practicum, opdrachten
Bewegingscoaching bij fysiek inactieve individuen volgens de aangeleerde coachingsprincipes.
Zelfreflectie en discussie in intervisiegroepjes met betrekking tot de bewegingscoachingsopdracht.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Gedragsverandering bij bewegingscoaching (B-KUL-L22M3a)
Toelichting
De onderwijsleeractiviteit “Principes van gedragsverandering” wordt geëvalueerd door middel van een paper en een mondeling examen tijdens de eerste examenperiode (januari). De onderwijsleeractiviteit “Practicum bewegingscoaching (met inbegrip van risicostratificatie, evaluatie en gesprekstechnieken)” wordt geëvalueerd door middel van permanente evaluatie. Er is een aanwezigheidsplicht tijdens de workshops gesprekstechnieken en intervisies binnen de onderwijsleeractiviteit “Practicum bewegingscoaching (met inbegrip van risicostratificatie, evaluatie en gesprekstechnieken”.
De rekenregels om tot het finale punt te komen, worden vermeld op Toledo. Als de student niet deelneemt aan het examen of de opdrachten niet (tijdig) uitwerkt, is de eindscore van het OPO ‘niet afgelegd (NA)’.
De student wordt verwacht op de hoogte te zijn van het onderwijs- en examenreglement van de KU Leuven alsook van de facultaire aanvullingen, inclusief de regels m.b.t. plagiaat.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- L02M3a - Principles of Behaviour Change (binnen academiejaar)
- L02M4a - Practicum bewegingscoaching met inbegrip van risicostratificatie, evaluatie en gesprekstechnieken (binnen academiejaar)
Een student die een credit behaalt voor het opleidingsonderdeel, hoeft vanzelfsprekend geen herexamen af te leggen of het opleidingsonderdeel te "bissen", ook al is mogelijks een van de deelresultaten een onvoldoende dat wordt gecompenseerd door het andere deelresultaat.
Een student die als totaalscore een onvoldoende heeft behaald voor het opleidingsonderdeel na afloop van de junizittijd, mag een geslaagde deelscore overdragen naar het herexamen en enkel de onderdelen herkansen waarvoor men niet is geslaagd. Het is niet toegestaan om een onvoldoende deelscore over te dragen naar de 2e examenkans.
Meer bepaald:
Met betrekking tot het gedeelte “Principes van gedragsverandering” .
- Voor studenten met een ONVOLDOENDE op het gedeelte Principes van gedragsverandering geldt:
- Studenten met een onvoldoende voor het examen moeten het examen hernemen.
- Studenten met een voldoende voor het examen, kunnen het examen hernemen (niet noodzakelijk). Als de student opteert om het examen niet te hernemen, zal de score van het examen uit de eerste examenkans worden overgenomen. Als de student het examen herneemt dan telt de laatste score (dit houdt dus een risico in).
- Studenten met een onvoldoende op de paper moeten de paper herwerken en deze indienen voor de deadline, die via TOLEDO zal gecommuniceerd worden.
- Studenten met een voldoende voor de paper kunnen de paper herwerken (niet noodzakelijk). Als de student opteert om de paper niet te herwerken en terug in te dienen, zal de score van de opdracht uit de eerste examenkans worden overgenomen. Als de student de paper herwerkt dan telt de laatste score (dit houdt dus een risico in).
- Voor studenten met een VOLDOENDE op het gedeelte Principes van gedragsverandering wordt de score van de 1ste examenkans overgenomen. Studenten met een voldoende voor dit gedeelte, kunnen herkansen (niet noodzakelijk). Als de student deelneemt aan de herkansing dan telt de laatste score (dit houdt dus een risico in). Een student die afziet van de deeloverdracht moet dit melden volgens de procedure bij art 89 van het onderwijs-en examenreglement: ‘Hernemen van examens over opleidingsonderdelen binnen het academiejaar – deeloverdrachten’.
Met betrekking tot het gedeelte bewegingscoaching (““Practicum bewegingscoaching (met inbegrip van risicostratificatie, evaluatie en gesprekstechnieken)”):
- Studenten met een ONVOLDOENDE werken voor de 2de examenkans een vervangopdracht uit. De opdracht wordt bepaald door de coördinator rekening houdend met het reeds afgelegde traject en de kwaliteit van de reeds geleverde coaching.
- Voor studenten met een VOLDOENDE wordt de score van de 1ste examenkans overgenomen.