Master in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

1.  Competent in één of meerdere wetenschappelijke disciplines

*  afgestudeerden bezitten een algemene actieve (d.w.z. toepassingsgerichte) kennis in de werktuigkunde. In de volgende domeinen, aanvullend op het werktuigkundepakket in de bachelor ingenieurswetenschappen, kennen zij de gangbare theorieën en beheersen zij gangbare experimentele en numerieke technieken: Aandrijftechnieken, Meet- en regeltechniek, Structuurmechanica

*  afgestudeerden bezitten een algemene actieve (d.w.z. toepassingsgerichte) kennis in één van de volgende onderwerpen. Afhankelijk van de gekozen optie gebeurt dit in een generiek werktuigkundig kennisdomein:
o  Manufacturing & management: operationeel beheer, productietechnologie, productontwikkeling en -beheer
o  Mechatronica & robotica: integratie van mechanica, elektronica en robotica, precisiemechanica en robotsystemen
o  Thermotechnische wetenschappen: fysica van vloeistoffen, gassen, plasma's en neutronen voor de ontwikkeling van thermotechnische apparaten en installaties

of in een toepassingsgericht werktuigkundig kennisdomein:
o  Luchtvaart- en ruimtevaarttechnologie: toepassing van alle werktuigkundige disciplines in de luchtvaart en ruimtevaart
o  Voertuigtechnieken: toepassing van alle werktuigkundige disciplines in de voertuigtechnologie

*  afgestudeerden kunnen kennis uit de verschillende werktuigkundige domeinen op creatieve wijze toepassen, uitbreiden, verdiepen en integreren tot functionele systemen.


2.  Bekwaam in onderzoek

*  Afgestudeerden kunnen een complex werktuigkundig probleem omzetten in specifieke onderzoeksdoelen, kunnen een onderzoeksplan opstellen, kunnen de verschillende stappen van het onderzoeksproces om grensverleggende kennis te vergaren duiden: kritische analyse, formuleren van de probleemstelling, actieplan, uitvoeringsplan en synthese.
*  Afgestudeerden kunnen het onderzoeksplan uitvoeren en de onderzoeksresultaten uitvoeren, analyseren en kritisch evalueren.


3.  Bekwaam in ontwerpen

*  afgestudeerden kunnen, op basis van theorie, experimenten en simulaties, ontwerpmethodieken uit de werktuigkunde toepassen in reële, industriële situaties, leidend tot een innovatief of geoptimaliseerd functioneel product/proces dat voldoet aan de multifunctionele ontwerpvereisten
*  afgestudeerden houden gedurende het ontwerpproces rekening met de technologische en bedrijfseconomische randvoorwaarden, de mogelijkheden en de beperkingen van de gebruiker, en de maatschappelijke vraag naar duurzaamheid


4.  Wetenschappelijke benadering van de realiteit

*  afgestudeerden bezitten een breed analytisch, synthetisch probleemoplossend denkvermogen en kunnen kennis uit werktuigkunde en aanverwante domeinen integreren
*  afgestudeerden kunnen de meest geschikte informatiebronnen (literatuur, internet, workshops, conferenties, experimentele data, professionele netwerken) uitkiezen en verwerken
*  afgestudeerden kunnen gevorderde wiskundige modellen, inclusief systeem/proces model en randvoorwaarden, van een geschikte moeilijkheidsgraad voor de specifieke toepassing evalueren, selecteren en exploiteren.
*  afgestudeerden hebben de attitude om zich voortdurend professioneel verder te bekwamen in hun vakgebied


5.  Intellectuele basisvaardigheden

*  Afgestudeerden kunnen op basis van hun wetenschappelijke kennis en numerieke vaardigheden inschatten of experimentele of modelresultaten correct zijn.
*  afgestudeerden staan kritisch-constructief ten opzichte van nieuwe ontdekkingen en ontwikkelingen die zij via literatuur leren kennen en via eigen onderzoek verder exploreren
*  Afgestudeerden zijn zich bewust van hun eigen competenties en het bereik waarbinnen ze zelfstandig kunnen opereren.


6.  Bekwaam in samenwerken en communiceren

*  Afgestudeerden kunnen mondeling en schriftelijk rapporteren over hun onderzoek en projectresultaten tegenover experts, medestudenten en leken in het Nederlands en in een tweede taal.
*  Afgestudeerden kunnen samenwerken en projecten beheren in een (multidisciplinair) team: verdelen en aannemen van verantwoordelijkheid, tijdsbeheer, financiële grenzen, vorderingen en resultaten documenteren.
*  Afgestudeerden kunnen zelfstandig werken.


7.  Rekening houden met temporele en maatschappelijke context

*  afgestudeerden houden rekening met de bedrijfseconomische context
*  afgestudeerden kunnen de maatschappelijke consequenties (duurzaamheid, milieu, gezondheid, veiligheid, ethiek) van nieuwe ontwikkelingen in de werktuigkunde analyseren en integreren in wetenschappelijk werk
*  afgestudeerden zijn zich bewust van: de norm- en regelgeving inzake technologie, de principes van recht op de intellectuele eigendom.

Vanzelfsprekend gebeurt dit alles binnen de brede internationale context.

De afgestudeerde burgerlijk ingenieur: 

  • Laat zich bij de uitoefening van het ingenieursberoep leiden door zijn of haar wetenschappelijke en technische kennis.
  • Heeft een ingenieurshouding die hem of haar in staat stelt om oplossingen voor complexe problemen te formuleren, rekening houdend met relevante randvoorwaarden van economische, juridische, sociale, ... aard.
  • Is zich bewust van zijn of haar maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheid en kan daarnaar handelen.
  • Beschikt over bereidheid tot open communicatie en samenwerking, zowel met ingenieurs binnen en buiten de discipline, als met andere actoren in het werkveld.
  • Heeft inzicht in de bredere rol die burgerlijk ingenieurs in de maatschappij innemen.
  • Toont bereidheid om zich blijvend op de hoogte te houden van nieuwe wetenschappelijke en technische evoluties, en deze voldoende kritisch te benaderen.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Ingenieurswetenschappen_Werktuigkunde.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_werktuigkunde_2022-2023.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Werktuigkunde.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: