Master in de ingenieurswetenschappen: elektrotechniek (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de ingenieurswetenschappen: elektrotechniek.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

1.  Competent in één of meer wetenschappelijke disciplines
- Heeft gevorderde kennis en inzicht in de belangrijkste deeldisciplines (schakelingen, signaalverwerking en telecommunicatie) van de elektronica.
- Heeft een grondige kennis en inzicht in een van volgende domeinen, afhankelijk van de gekozen optie:
  • Elektronica en chipontwerp, met het accent op ontwerpen van elektronische componenten en systemen.
  • Energiesystemen en automatisatie, met het accent op de opwekking, distributie en toepassingen van elektrische energie.
  • Informatiesystemen en signaalverwerking, met het accent op ontwerpen van efficiënte en performante algoritmen voor audio-, beeld- en signaalverwerkingstoepassingen.
  • ICT-beveiliging en netwerken, met het accent op telecommunicatie en beveiliging van digitale informatie.

- Kan kennis uit de verschillende domeinen van de elektrotechniek op creatieve wijze toepassen, uitbreiden, verdiepen en integreren.

2.  Bekwaam in onderzoek
- Kan zelfstandig de kennis en technologische stand van zaken verwerven die nodig is in het probleemoplossingsproces.
- Is in staat om vakliteratuur en technische handleidingen op te sporen, te evalueren en zelfstandig te verwerken.
- Is in staat om voor een realistische probleemstelling (van meer complexe aard) een onderzoeksplan op te stellen, innovatieve oplossingen uit te werken en te synthetiseren, daarbij rekening houdend met de systeemgrenzen.
- Kan onderzoeksresultaten kritisch evalueren.
- Heeft de houding om waar nodig andere disciplines te betrekken bij het onderzoek.

3.  Bekwaam in ontwerp
- Heeft expertise verworven in alle stappen van het probleemoplossingsproces: opstellen van vereisten, analyse, ontwerp, implementatie en testen. Hierbij wordt rekening gehouden met de technologische randvoorwaarden en randvoorwaarden inherent aan de industriële omgeving, zowel op gebied van hardware als software.
- In de optie Elektronica en chipontwerp:
  • Kan geïntegreerde analoge, digitale en hoogfrequente schakelingen, bouwblokken en platformen ontwerpen voor uiteenlopende toepassingen en met de nodige kennis van sensoren, antennes en de onderliggende halfgeleidertechnologie.
  • Kan complexere ontwerp- en softwaretools gebruiken die gangbaar zijn in het domein van de elektrotechniek.

- In de optie Energiesystemen en automatisatie:
  • Kan voor uiteenlopende toepassingen de juiste elektrische toestellen dimensioneren en kiezen en de toepassing implementeren.
  • Kan de toepassing modelleren in software en valideren in laboratoriumtesten

- In de optie Informatiesystemen en signaalverwerking:
  • Kan performante algoritmen voor audio-, beeld- en signaalverwerkingstoepassingen uitwerken en evalueren, met oog voor optimale implementatie (vermogenverbruik, snelheid, benodigde data, kost ...).
  • Kan voor uiteenlopende toepassingen het juiste elektronische platform (hardware/software) kiezen en de toepassing implementeren.

- In de optie ICT-beveiliging en netwerken:
  • Kan voor uiteenlopende toepassingen het juiste elektronische platform (hardware/software, algoritme, standaard) kiezen, vergelijken met bestaande oplosssingen, en de nieuwe toepassing implementeren, documenteren en evalueren.
  • Kan toepassingen in de telecommunicatie en de cryptografie ontwerpen en evalueren, rekening houdend met relevante performantie-eisen (vermogenverbruik, snelheid, kost, privacy, ...).

4.  Een wetenschappelijke benadering
- Heeft een systematische aanpak en een kritisch-wetenschappelijke houding.
- Kan objectief positieve en negatieve aspecten van een oplossing afwegen zodat een realistische, efficiënte en effectieve oplossing voor een specifieke situatie wordt geselecteerd.
- Is in staat om zelfstandig de ontwikkelingen in het domein bij te houden.

5.  Intellectuele basisvaardigheden
- Kan een oordeel vormen op basis van objectieve argumenten.
- Kan abstraherend en structurerend denken.
- Kan beredeneerd omgaan met onvolledige of irrelevante gegevens.
- Kan zelfstandig kritisch-constructief reflecteren over eigen denken, beslissen en handelen.

6.  Geschikt om samen te werken en te communiceren
- Kan mondeling en schriftelijk rapporteren en communiceren over eigen onderzoek en probleemoplossingen.
- Kan efficiënt projectmatig werken in groep, kan teamrollen dragen, kan omgaan met sociale dynamiek, kan omgaan met deadlines.
- Heeft een voldoende beheersing van het technische Engels.

7.  Rekening houden met de tijdsgebonden en sociale context
- Heeft zicht op de bredere (economische, juridische, sociologische, culturele, politieke, technisch-industriële) context.
- Is zich bewust van zijn/haar maatschappelijke, ethische en ecologische verantwoordelijkheid en kan daarnaar handelen.

De afgestudeerde burgerlijk ingenieur: 

  • Laat zich bij de uitoefening van het ingenieursberoep leiden door zijn of haar wetenschappelijke en technische kennis.
  • Heeft een ingenieurshouding die hem of haar in staat stelt om oplossingen voor complexe problemen te formuleren, rekening houdend met relevante randvoorwaarden van economische, juridische, sociale, ... aard.
  • Is zich bewust van zijn of haar maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheid en kan daarnaar handelen.
  • Beschikt over bereidheid tot open communicatie en samenwerking, zowel met ingenieurs binnen en buiten de discipline, als met andere actoren in het werkveld.
  • Heeft inzicht in de bredere rol die burgerlijk ingenieurs in de maatschappij innemen.
  • Toont bereidheid om zich blijvend op de hoogte te houden van nieuwe wetenschappelijke en technische evoluties, en deze voldoende kritisch te benaderen.

 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Elektrotechniek.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_electrical engineering_2022-2023.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: