Innovatieproject (B-KUL-G0S68A)

Doelstellingen
-Innovatie: Studenten leren en denken na hoe een resultaat van (fundamenteel) wetenschappelijk onderzoek of een idee of concept tot een commercieel innovatief product kan leiden. De studenten maken kennis met de verschillende stappen tussen vinding/idee en product.
-Communicatie: Studenten leren een (complex) (wetenschappelijk) vinding/idee uit te leggen voor mensen buiten het vakgebied. Studenten leren een case te presenteren en voor te stellen; zij leren te communiceren over innovatieve vindingen en de uitwerking ervan.
-Teamwork en management: Studenten leren in team te werken en de facetten van een gegeven opdracht zowel in de tijd als in de ruimte te managen.
Begintermen
Dit opleidingsonderdeel kan enkel opgenomen worden door studenten die de minor Business & Innovation aan de faculteit Wetenschap volgen.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
(SOEPEL( G0S66A ) OF SOEPEL( D0X14A ))AND (SOEPEL( G0S62A ) OF SOEPEL( D0W67A ))AND (SOEPEL( D0H54A ) OF SOEPEL( X0F39A ) OF SOEPEL( D0W68A ) )AND GELIJKTIJDIG( D0T32A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
G0S66A : Workshops innovatie in de praktijk
D0X14A : New product and service development
G0S62A : Principles of Economics for Scientists
D0W67A : De globale economie
D0H54A : Marketing engineering
X0F39A : Bedrijfskunde en ondernemen
D0W68A : Markten en prijzen
D0T32A : Economics of Innovation and Intellectual Property
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G0S67A : Workshops Innovatie in de praktijk II (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de biochemie en de biotechnologie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
- Bachelor in de informatica (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
- Bachelor in de wiskunde (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
- Bachelor in de fysica (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
- Bachelor in de geologie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
- Bachelor in de geografie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
- Bachelor in de chemie (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
- Bachelor in de biologie (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
- Bachelor in de biochemie en de biotechnologie (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Innovatieproject (B-KUL-G0S68a)




Inhoud
Het vak innovatieproject bestaat o;a. uit verschillende thematische workshops, seminaries, excursies waaraan de studenten verplicht moeten deelnemen. Soms worden er assignments gegeven. Soms wordt er gevraagd in groep of teamverband opdrachten uit te voeren.
Studenten werken in groepjes op een specifiek innovatieproject. Een project bestaat uit
- een specifiek onderzoeksresultaat waarvan men denkt dat de toepassing ervan potentieel commercialiseerbaar is;
- een vinding waarover eventueel al verschillende initiatieven genomen zijn om deze vinding te valoriseren;
- een concreet idee dat al of niet reeds in een start-up fase zit;
- …
Enerzijds leren de studenten het proces van vinding tot product tot in detail kennen, anderzijds krijgen de betrokken onderzoekers/projectbegeleiders feedback en input over de commercialiseerbaarheid van hun vinding. Mogelijks wordt er een second opinion aangeleverd.
De studenten nemen actief contact op met de begeleider, zij bespreken zowel de vinding, de aangedragen pistes voor valorisatie en de mogelijke toepassingen ervan. Zij werken een concrete toepassing uit en overleggen hiervoor eventueel met andere mensen, diensten, bedrijven.
Het project beoogt alsook een financieel en business plan uit te werken.
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen zullen een Non Disclosure Agreement moeten ondertekenen en afstand doen van alle rechten op het resultaat van het project.
Studiemateriaal
Elke begeleider stelt in samenspraak met de departementale coördinator een werkmap samen met achtergrondinfo, wetenschappelijke artikels, white-papers, rapporten, referentie, contactpersonen, …
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Innovatieproject (B-KUL-G2S68a)
Toelichting
Elke groep levert een tussentijds- en eindverslag in en geeft twee presentaties.
Het eindverslag bestaat minstens uit de volgende delen:
- Inleiding: situatieschets, inleiding, waarom is er nood aan het product, over wat gaat het, …;
- Vinding/idee: beschrijving van de wetenschappelijke vinding of het idee dat aan de basis ligt van het te ontwikkelen product. Nadruk ligt niet op het technische maar eerder op een formulering die nuttig kan zijn voor mensen buiten het specifieke vakgebied;
- Innovatie: beschrijving van het product (in de ruime zin) dat uit de vinding/idee eventueel kan voortvloeien.
- Financieel en Business plan voor project met toelichten van de aannames.
- Markt: Voor wie is het product bestemt, wie koopt het product, wie gebruikt het product, wie is de concurrentie, hoe vergelijkt het zich met andere gerelateerde producten, prijszetting, groeimogelijkheden, distributiekanalen, … ;
- Intellectual property: Kan het product gepatenteerd worden ? Hoe kan men (KU Leuven) het product beschermen ? … ;
- Marketing: Hoe zou je het product marketen ? Hoe breng je het product aan de man ?;
- Conclusie
- Feedback: welke aspecten van de opleidingsonderdelen van de Minor Business and Innovation waren nuttig en heb je concreet gebruikt. Over welke onderdelen van het project had je graag meer achtergrond of basis informatie gehad ?
Het tussentijdsverslag werkt de delen Inleiding en Vinding/idee in detail uit. Een eerste aanzet van een Financieel en Business Plan wordt aangeleverd. Verder bevat het verslag minimum ook een uitgewerkt eerste voorstel voor het deel Innovatie, en een plan/bulletpoints voor de delen Markt, Intellectual Property en Marketing.
In het tweede semester werken de studenten voornamelijk de toepassing en de commercialiseerbaarheid ervan verder uit. Zij maken eventueel aanpassingen aan het eerste voorstel beschreven in hun tussentijdsrapport. Zij overleggen eventueel met andere mensen, mogelijke klanten, diensten, bedrijven, …
Tenslotte presenteren de studenten hun werk:
- Men maakt zelf een short video (1-2 min) die het product voor een zeer breed publiek voorstelt.
- Pitch (10 min) van project (incl. business plan, IP aspecten) gevolgd door een technische Q&A (15 min) voor begeleiders en coördinatoren.
- Pitch (5 min) van idee en product (niet technisch) voor algemeen publiek (medestudenten, wetenschappers, onderzoekers, mensen uit bedrijfsleven, …) .
Door de specifieke vorm van dit project is het niet mogelijk om een tweede examenkans aan te bieden.
Toelichting bij herkansen
Er is geen tweede examenkans.