Markten en prijzen (B-KUL-D0W68A)

6 studiepuntenNederlands62 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Kortrijk

Dit opleidingsonderdeel is algemene inleiding tot de micro-economie. Veeleer dan feitenkennis gaat het er om, een denkkader op te bouwen dat de student moet toelaten eenvoudige micro-economische fenomenen en problemen in hun verschillende dimensies te kunnen vatten en analyseren.
 

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- vertrekkende vanuit het formeel gedragsmodel van rationele economische agenten consumentengedrag en producentengedrag analyseren
- vertrekkende vanuit het formele gedragsmodel van rationele economische agenten de intereactie tussen economische agenten onder verschillende marktvormen (zoals volmaakte medediging, monopolie, oligopolie, monopolistische concurrentie en heterogeen oligopolie) analyseren  

geen specifieke begintermen

*Indien je dit opleidingsonderdeel volgt binnen een FEB-bacheloropleiding, dan kun je de aangewezen opbouw en volgorde (volgtijdelijkheid) voor het opnemen van opleidingsonderdelen binnen je opleiding terugvinden op http://www.econ.kuleuven.be/leuven/student/opleiding/trajectadvies.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G0S68A : Innovatieproject

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0H48A : Markten en prijzen
D0E11A : Markten en prijzen
HBN49B : Markten en prijzen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

4.5 sp. Markten en prijzen (B-KUL-D0W68a)

4.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College52 urenTweede semester
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Kortrijk

1. Consumptie en vraag
determinanten van de vraag
het keuzemodel grafisch
het keuzemodel algebraïsch
het arbeidsaanbod
van theorie naar empirie
 

2. Productie en aanbod 
bedrijfseconomische aspecten
isokwanten, marginale technische substitutievoet en de inputbeslissing
van theorie naar empirie
de outputbeslissing van de onderneming
enkele uitbreidingen
 

3. Extreme marktvormen: monopolie en volmaakte mededinging 
volmaakte mededinging
Monopolie
 

4. Realistische marktvormen I: oligopolie 
basistheorie
enkele praktische voorbeelden van speltheoretische situaties
enkele uitbreidingen
 
 

5. Realistische marktvormen II: Productdifferentiatie, zoekkosten en asymmetrische informatie 
monopolistische medediging
oligopolie en productdifferentiatie
zoekkosten en asymmetrische informatie
 

6. Welvaartsanalyse van marktvormen 
welvaartsverliezen bij monopolie
beleid inzake monopolies
directe prijsreglementering bij een natuurlijk monopolie
innovatie en marktvormen

Gebruikt cursusmateriaal
*Syllabus
* extra cursusmateriaal ter beschikking gesteld via Toledo
Bijkomende aanbevolen literatuur
* A. Decoster (red.), ‘Economie: Een Inleiding’, Universitaire Pers Leuven;
* R. De Bondt, ‘Fundamentele Bedrijfseconomie’ / ‘Elementen van Bedrijfseconomie’, Wolters Leuven.

Bij deze leeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo.

1.5 sp. Markten en prijzen: werkcollege (B-KUL-D0X23a)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum10 urenTweede semester
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Kortrijk

Zie D0W68a ‘Markten en prijzen’

Zie D0W68a ‘Markten en prijzen’

Oefeningensessies ter ondersteuning van D0W68a Markten en prijzen. Deze oefensessie wordt begeleid door het monitoraat.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Markten en prijzen (B-KUL-D2W68a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Portfolio
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine


Evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat·       

-        Het examen wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

·        De opdrachten (oefeningen) met beoordeling die doorheen het semester moeten worden gemaakt, worden beoordeeld op 7,5% van de punten, het afrondend examen op 92,5% van de punten. 

·        Het afrondend examen bestaat uit open vragen en meerkeuzevragen. Bij meerkeuzevragen wordt standaard een giscorrectie toegepast. Een score onder nul voor het meerkeuzegedeelte is evenwel niet mogelijk.

·        Op het eindexamen mag gebruik gemaakt worden van een eenvoudige, niet-grafische rekenmachine.

Bijkomende toelichting mb.t. evaluatie opdrachten tijdens het semester

Deze opdrachten bestaan voor de helft uit individuele, online testen, en voor de andere helft uit groepsopdrachten. Het respecteren van de gestelde deadlines én de vormvereisten zijn een noodzakelijke voorwaarde om punten te kunnen verdienen via deze oefeningen tijdens het semester. De deadlines en vormvereisten voor zowel de individuele als de groepsopdrachten worden vastgelegd door de titularis en via Toledo meegedeeld. Zowel voor de individuele online testen als de groepsopdrachten wordt telkens een minimum van 5/10 vereist per toets/groepsopdracht. Als deze drempel gehaald wordt, verdient de student het maximum van de punten op de desbetreffende deelopdracht. Voor wat betreft de groepsopdracht is er op het einde van het semester een peer evaluatie waarbij een student de helft van de verdiende punten via de groepsopdrachten tijdens het jaar verliest, als minstens twee medestudenten uit zijn of haar groep de student een onvoldoende geven op het vlak van medewerking.

Tweede examenkans
De evaluatie van de derde examenperiode verschilt van deze van de eerste of tweede examenperiode op volgende kenmerken:
Tijdens de derde examenperiode (herexamens) bestaat de eindbeoordeling alleen uit het examen. De punten verdiend via de opdrachten tijdens het jaar worden niet meer opgenomen in het resultaat.

De evaluatie van de derde examenperiode verschilt van deze van de eerste of tweede examenperiode op volgende kenmerken:
Tijdens de derde examenperiode (herexamens) bestaat de eindbeoordeling alleen uit het examen. De punten verdiend via de opdrachten tijdens het jaar worden niet meer opgenomen in het resultaat.