Markten en prijzen (B-KUL-D0H48A)
Doelstellingen
In dit opleidingsonderdeel maakt de student kennis met een algemeen denkkader voor de analyse van micro-economische fenomenen.
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel
- kent de student de belangrijkste concepten,
- begrijpt de student de theoretische denkkaders,
- kan de student de theoretische denkkaders ook (intuïtief, grafisch, en algebraïsch) toepassen.
Begintermen
Geen specifieke begintermen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0W68A : Markten en prijzen
D0E11A : Markten en prijzen
HBN49B : Markten en prijzen (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Optie economie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4.5 sp. Markten en prijzen (B-KUL-D0H48a)
Inhoud
De volgende eenvoudige micro-economische fenomenen komen aan bod in het hoorcollege 'markten en prijzen':
(1) Kernbegrippen van de economische wetenschap,
(2) Prijsvorming in het marktsysteem,
(3) Theorie van het consumenten- en producentengedrag,
(4) Positieve en normatieve analyse van verschillende marktvormen,
(5) Publieke goederen, externe effecten, en (her)verdeling.
In het hoorcollege wordt het algemene denkkader intuïtief, grafisch, en algebraïsch uiteengezet. De nadruk ligt op het begrip van micro-economische concepten en denkkaders.
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal:
Ooghe en Verbeke, 2023, Economie, Een inleiding, Acco.
Voor deze leeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo.
1.5 sp. Markten en prijzen: werkcollege (B-KUL-D0H49a)
Inhoud
De volgende eenvoudige micro-economische fenomenen komen aan bod in het werkcollege 'markten en prijzen':
(1) Kernbegrippen van de economische wetenschap,
(2) Prijsvorming in het marktsysteem,
(3) Theorie van het consumenten- en producentengedrag,
(4) Positieve en normatieve analyse van verschillende marktvormen,
(5) Publieke goederen, externe effecten, en (her)verdeling.
In het werkcollege wordt het algemene denkkader intuïtief, grafisch, en algebraïsch ingeoefend aan de hand van toepassingen. De nadruk ligt dus op het gebruik van het denkkader om fenomenen te analyseren.
Studiemateriaal
het studiemateriaal wordt via TOLEDO ter beschikking gesteld.
Toelichting werkvorm
In het werkcollege wordt het algemene denkkader intuïtief, grafisch, en algebraïsch ingeoefend aan de hand van toepassingen. De nadruk ligt dus op het gebruik van het denkkader om fenomenen te analyseren.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Markten en prijzen (B-KUL-D2H48a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Meerkeuzevragen - examen. Er wordt een giscorrectie toegepast.
Bepaling examenresultaat
Het examen wordt beoordeeld door de titularis(sen), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Tweede examenkans
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste/tweede examenperiode, volgens het semester waarin het opleidingsonderdeel geprogrammeerd wordt, en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het examenresultaat bij de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans.
Toelichting bij herkansen
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste/tweede examenperiode, volgens het semester waarin het opleidingsonderdeel geprogrammeerd wordt, en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken en de bepaling van het examenresultaat bij de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans