De globale economie (B-KUL-D0W67A)
Doelstellingen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- systematisch te denken in termen van kosten en opbrengsten
- in te zien wat de marktwerking wel en niet kan doen, hoe de overheid kan tussenkomen en hoe marktfalingen best worden gecorrigeerd
- economische berichtgeving te volgen dank zij de beheersing van macro-economische begrippen zoals nationale rekeningen, prijsindexen, en de betalingsbalans
- maatregelen van macro-economisch beleid te beoordelen waarbij het onderscheid duidelijk is tussen korte termijn vraagbeleid, middellange termijn arbeidsmarktbeleid en lange termijn groeibeleid
Begintermen
Algemene begintermen van de opleiding - geen specifieke voorkennis vereist
Indien je dit opleidingsonderdeel volgt binnen een FEB-bacheloropleiding, dan kun je de aangewezen opbouw en volgorde (volgtijdelijkheid) voor het opnemen van opleidingsonderdelen binnen je opleiding terugvinden op http://www.econ.kuleuven.be/leuven/student/opleiding/trajectadvies
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G0S68A : Innovatieproject
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0H50A : De globale economie
D0E10A : De globale economie
HBN50B : De globale economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de accountancy en het revisoraat (Kortrijk) 57 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Kortrijk) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Leuven) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Antwerpen) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Brussel) 45 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de economie (Kortrijk) 45 sp.
- Schakelprogramma: Master in de handelswetenschappen / Master of Business Administration (Kortrijk) 61 sp.
- Bachelor in de fysica (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Kortrijk) (Minor economie en technologie (geen nieuwe inschrijvingen vanaf 2023-2024)) 180 sp.
- Bachelor in de fysica (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Kortrijk) (Optie fysica) 180 sp.
- Bachelor in de wiskunde (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Kortrijk) (Minor economie en technologie) 180 sp.
- Bachelor in de wiskunde (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Kortrijk) (Minor onderwijs) 180 sp.
- Bachelor in de wiskunde (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Kortrijk) (Optie wiskunde) 180 sp.
- Bachelor in de wiskunde (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Kortrijk) (Optie wiskunde) 180 sp.
- Bachelor in de taal- en letterkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Kortrijk) (Module bedrijfswetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de wiskunde (programma voor studenten gestart in 2024-2025) (Kortrijk) (Minor business and innovation) 180 sp.
- Bachelor in de wiskunde (programma voor studenten gestart in 2024-2025) (Kortrijk) (Minor economie) 180 sp.
- Bachelor in de wiskunde (programma voor studenten gestart in 2024-2025) (Kortrijk) (Minor onderwijs) 180 sp.
- Bachelor in de fysica (programma voor studenten gestart in 2024-2025) (Kortrijk) (Minor business and innovation) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4.5 sp. De globale economie (B-KUL-D0W67a)
Inhoud
De leerinhoud is gebaseerd op een selectie van hoofdstukken uit 'Economie: een inleiding' (2023), maar met een eigen opbouw bestaande uit 5 modules.
Module 0 : Wat is economie?
Module 1 : Micro-economie.
- De marktwerking
- Overheidsinterventie
- Publieke goederen en externe effecten
Module 2: Macro-economische beginselen.
- De Nationale Rekeningen
- Het bbp
- Prijsindexen
Module 3: Macro-economische factormarkten en actoren.
- De geld- en kapitaalmarkt
- De arbeidsmarkt
- De overheid
- De wisselmarkt
- De goederenmarkt
Module 4: Macro-economische modellen.
- Korte termijn: IS-LM-model
- Middellange termijn: AA-AV-model
- Lange termijn: Solow-model
Studiemateriaal
- Economie: een inleiding (2023), Acco
- Op Toledo worden de slides en opdrachten van de hoor-en werkcolleges beschikbaar gesteld, aangevuld met online leermateriaal, zoals oefensets met meerkeuzevragen.
Toelichting werkvorm
De colleges bestaan uit hoorcolleges waar de leerstof wordt gedoceerd en werkcolleges waarin die leerstof wordt ingeoefend. Zowel de hoor- als de werkcolleges zijn gericht op collaboratief, actief, en diepgaand leren.
1.5 sp. De globale economie: werkcollege (B-KUL-D0X22a)
Inhoud
Zie cursus D0W67a ‘De globale economie’
Studiemateriaal
Zie cursus D0W67a ‘De globale economie’
Toelichting werkvorm
Oefensessies ter ondersteuning van D0W67a ‘De globale economie’. Deze oefensessies worden begeleid door het monitoraat.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: De globale economie (B-KUL-D2W67a)
Toelichting
Bepaling examenresultaat
Het examen wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Evaluatiekenmerken
* De evaluatie bestaat uit een schriftelijk gesloten boek examen met 40 meerkeuzevragen, gelijkmatig gespreid over de leerstof.
* Studenten mogen een eenvoudige (niet-grafische) rekenmachine gebruiken tijdens het examen.
* Bij de beoordeling van de meerkeuzevragen wordt gebruikt gemaakt van giscorrectie. Een juist antwoord levert 1 punt (je krijgt 1 op 1), een blanco antwoord 0 punten (je krijgt 0 op 1), en bij een fout antwoord gaat er 1/3 van een punt af (je krijgt -1/3 op 1). De implicaties van dit giscorrectiesysteem worden in het eerste hoorcollege in detail toegelicht.
Inhaalexamen
Voor inhaalexamens kiest de examinator de meest aangewezen examenvorm. Deze kan afwijken van wat hierboven beschreven staat.
Toelichting bij herkansen
De evaluatiekenmerken voor de tweede examenkans zijn identiek aan deze voor de eerste examenkans.