De globale economie (B-KUL-D0H50A)
Doelstellingen
In dit vak wordt een denkkader opgebouwd om inleidende problemen uit de macro-economie te analyseren. In combinatie met recente feitenkennis over wereldwijde groei en conjunctuur moet dit denkkader de student toelaten macro-economische fenomenen en problemen in hun verschillende dimensies te vatten en kritisch te analyseren.
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- de belangrijkste macroeconomische grootheden definiëren en van elkaar onderscheiden;
- de onderlinge verbanden tussen die macroeconomische variabelen beschrijven en verklaren;
- grafische en algebraïsche modellen hanteren die deze verbanden verduidelijken;
- de effecten van macro-economische schokken analyseren;
- de verschillende macroeconomische beleidsinstrumenten beschrijven en hun effecten beargumenteren.
Begintermen
Dit vak heeft geen specifieke begintermen. Er wordt wel verwacht dat studenten eenvoudige algebraïsche en grafische analyse vlot kunnen volgen of instuderen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0W67A : De globale economie
D0E10A : De globale economie
HBN50B : De globale economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Duits) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Frans) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Optie economie) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Optie politieke wetenschappen) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4.5 sp. De globale economie (B-KUL-D0H50a)
Inhoud
Macro-economische theorie: het aanreiken van inleidende denkkaders die een verklaring kunnen bieden voor de hoogte en de evolutie van een aantal belangrijke aggregaten. Volgende topics komen aan bod:
- Macro-economische analyse: wat en waarom?
- De nationale rekeningen
- Het bbp
- Geld en het bankwezen
- Wisselmarkten
- Economische groei
- De vraagzijde en de reële sfeer
- De overheid
- Het IS-LM-model
- De arbeidsmarkt
- Het AA-AV-model
- Groei, klimaat en milieu
- Globalisering en internationale handel
Studiemateriaal
Gebruikt studiemateriaal
Ooghe E. & Verbeke T. (2023), Economie, een inleiding. Acco.
Extra cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
1.5 sp. De globale economie: werkcolleges (B-KUL-D0H51a)
Inhoud
In begeleide sessies worden oefeningen gemaakt bij de behandelde hoofdstukken en onderwerpen in de hoorcolleges.
Studiemateriaal
- Ooghe E. & Verbeke T. (2023), Economie, een inleiding. Acco.
- Extra cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: De globale economie (B-KUL-D2H50a)
Toelichting
Evaluatiekenmerken
Meerkeuzevragen
Bepaling eindresultaat
Het examen wordt beoordeeld door de titularis, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Bij de beoordeling van meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast
Tweede examenkans
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste of tweede examenperiode en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.
Toelichting bij herkansen
De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste of tweede examenperiode en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.