De globale economie (B-KUL-D0H50A)

6 studiepuntenNederlands62 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Algoed Koen |  Vanhaverbeke Lynn (medewerker)
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

In dit vak wordt een denkkader opgebouwd om inleidende problemen uit de macro-economie te analyseren. In combinatie met recente feitenkennis over wereldwijde groei en conjunctuur moet dit denkkader de student toelaten macro-economische fenomenen en problemen in hun verschillende dimensies te vatten en kritisch te analyseren.
 

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:

  • de belangrijkste macroeconomische grootheden definiëren en van elkaar onderscheiden;
  • de onderlinge verbanden tussen die macroeconomische variabelen beschrijven en verklaren;
  • grafische en algebraïsche modellen hanteren die deze verbanden verduidelijken;
  • de effecten van macro-economische schokken analyseren;
  • de verschillende macroeconomische beleidsinstrumenten beschrijven en hun effecten beargumenteren.

Dit vak heeft geen specifieke begintermen. Er wordt wel verwacht dat studenten eenvoudige algebraïsche en grafische analyse vlot kunnen volgen of instuderen. 

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
D0W67A : De globale economie
D0E10A : De globale economie
HBN50B : De globale economie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

4.5 sp. De globale economie (B-KUL-D0H50a)

4.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College50 urenTweede semester
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

Macro-economische theorie: het aanreiken van inleidende denkkaders die een verklaring kunnen bieden voor de hoogte en de evolutie van een aantal belangrijke aggregaten. Volgende topics komen aan bod:

  • Macro-economische analyse: wat en waarom?
  • De nationale rekeningen
  • Het bbp
  • Geld en het bankwezen
  • Wisselmarkten
  • Economische groei
  • De vraagzijde en de reële sfeer
  • De overheid
  • Het IS-LM-model
  • De arbeidsmarkt
  • Het AA-AV-model
  • Groei, klimaat en milieu
  • Globalisering en internationale handel

Gebruikt studiemateriaal

Ooghe E. & Verbeke T. (2023), Economie, een inleiding. Acco.
Extra cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Nederlands

1.5 sp. De globale economie: werkcolleges (B-KUL-D0H51a)

1.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum12 urenTweede semester
Algoed Koen |  Vanhaverbeke Lynn (medewerker)
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

In begeleide sessies worden oefeningen gemaakt bij de behandelde hoofdstukken en onderwerpen in de hoorcolleges.

  • Ooghe E. & Verbeke T. (2023), Economie, een inleiding. Acco.
  • Extra cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.


 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: De globale economie (B-KUL-D2H50a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

Meerkeuzevragen

Bepaling eindresultaat


Het examen wordt beoordeeld door de titularis, zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Bij de beoordeling van meerkeuzevragen wordt een giscorrectie toegepast
 
Tweede examenkans

De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste of tweede examenperiode en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven. 

 

De student heeft per academiejaar tweemaal de kans deel te nemen aan het examen: een eerste keer in de eerste of tweede examenperiode en een tweede keer in de derde examenperiode.
De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.