New product and service development (B-KUL-D0X14A)

6 studiepuntenNederlands39 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Kortrijk

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
- de terminologie hanteren die gebruikt wordt in het kader van ontwikkelingsprocessen.
- vanuit een managementperspectief het ontwikkelingsproces begrijpen en kritisch evalueren.
- een eenvoudige ontwikkelingsproces structureren en organiseren.

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor dit opleidingsonderdeel.

Indien je dit opleidingsonderdeel volgt binnen een FEB-bacheloropleiding, dan kun je de aangewezen opbouw en volgorde (volgtijdelijkheid) binnen je opleiding terugvinden op http://www.econ.kuleuven.be/ond/diplomaruimte.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
G0S68A : Innovatieproject

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. New product and service development (B-KUL-D0X14a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenTweede semester
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Kortrijk

Het opleidingsonderdeel New Product and Service Development richt zich op het ontwikkelingsproces vanuit een managementperspectief.

Volgende topics worden behandeld:

- Efficiënt managen van ‘new product and service development’ processen: ideation – project development – market introduction

  • Project Developmenet: basisbegrippen van project management,
  • Ideation: de rol van creativiteit, bronnen van innovatie (behoeften van klanten, technologie, maatschappij), creatieve probleemoplossingsmethode, Serious Lego Play
  • Market analysis: mapping van markten en segmenten, methodologieën voor marktonderzoek, diffusion of innovation
  • Strategy development: competitive mapping, waardeketenanalyse, business model

- Situering van de 'new product and service development' processen binnen de onderneming: product life cycle en R&D portfolio management, funnel proces en stage-gate, new product development team

Concepten en frameworks zullen worden geïllustreerd en bediscussieerd aan de hand van bedrijfscases en praktijklezingen.

  • Artikels en literatuur
  • Syllabus
  • Slides

Bij deze onderwijsleeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

College + uitwerking paper  (in kleine groepen): commerciële en technische haalbaarheidsstudie van een nieuw product of dienst.

Tijdens de colleges worden alle leerinhouden uiteengezet.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: New product and service development (B-KUL-D2X14a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen


Evaluatiekenmerken
Schriftelijk examen, gesloten boek  met daarin een combinatie van open en gesloten vragen (75%) + paper  (25%) over een praktijkcase waarbij de studenten een commerciële en technische haalbaarheidsstudie uitvoeren van een nieuw product of dienst (groepjes van 4/5 studenten) . Deze paper wordt ook mondeling toegelicht voor de examenperiode.

Bepaling eindresultaat
Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.

Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans wijken af van die van de eerste examenkans:
De punten behaald op voor de paper tijdens de eerste examenkans worden overgedragen en tellen opnieuw mee voor 25% van het eindtotaal, op voorwaarde dat dit in het voordeel van de student is. In het andere geval bestaat de eindbeoordeling volledig uit het schriftelijk examen.
Het schriftelijk examen is van dezelfde aard als tijdens de eerste examenkans.

De evaluatiekenmerken en bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans wijken af van die van de eerste examenkans:
De punten behaald op voor de paper tijdens de eerste examenkans worden overgedragen en tellen opnieuw mee voor 25% van het eindtotaal, op voorwaarde dat dit in het voordeel van de student is. In het andere geval bestaat de eindbeoordeling volledig uit het schriftelijk examen.
Het schriftelijk examen is van dezelfde aard als tijdens de eerste examenkans.