Elektronica (B-KUL-T1AEA1)

Doelstellingen
- Leerresultaten
- K1: Wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis en inzicht bezitten in het domein van de industriële ingenieurswetenschappen
- I1: Problemen analyseren en oplossen
- I2: Ontwerpen en/of ontwikkelen
- I3: Toepassingsgericht onderzoeken
- G2: Communiceren met vakgenoten
- G3: Kritisch reflecteren
- Doelstellingen
- De student begrijpt de werking van elektronische componenten en schakelingen en kan deze uitleggen (I1, K1, G2).
- De student kan het gedrag van een elektronische schakeling berekenen en gebruikt hiervoor een gepaste oplossingsmethode (I1).
- De student kan een combinatorische schakeling met een beschreven functionaliteit ontwerpen, optimaliseren en implementeren. (I2)
- De student kan de werking van sequentiële schakelingen analyseren, en eenvoudige sequentiële schakelingen ontwerpen. (I1 & I2)
- De student kent de basistoepassingen van de operationele versterker, de diode en de transistor, en kan de werking van deze basisschakelingen beschrijven in het tijdsdomein. (I2)
- De student kan de werking van eenvoudige elektronische schakelingen simuleren op computer, de resultaten correct interpreteren, en de invloed nagaan en verklaren van de wijziging van enkele parameters. (I1 & I2)
- De student kan schakelingen bestuderen aan de hand van meettoestellen, de nauwkeurigheid van de meetresultaten dient hierbij geëvalueerd te worden (I3).
- De student kan in het laboratorium op een correcte manier elektronische schakelingen opbouwen, een meetopstelling maken, de meettoestellen bedienen, het gedrag van de schakeling opmeten, de meetresultaten kritisch interpreteren (juistheid, nauwkeurigheid, betekenis) en gebruiken om modelparameters te bepalen. (K1, I1, I2, I3, G3)
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
T2OIS1 : Ontwerp van een industriële sturing
T2VIA1 : Ingenieursbeleving 2 - elektronica-ICT
T2OIS2 : Design of Industrial Control Systems
T2VIA2 : Engineering Experience 2 - Electronics and ICT Engineering
T2VDO2 : Digital Design Concepts
T2VCA1 : Computerarchitecturen
T2VCA2 : Computer Architectures
T2ODA1 : Data-acquisitie
T2OSR1 : Systeemtheorie en regeltechniek
T2ODA2 : Data Acquisition
T2OSR2 : Systems and Control Theory
T2VSY1 : Systeemtheorie en regeltechniek
T2VAS1 : Analoge schakelingen voor signaalverwerking
T2VSY2 : Systems and Control Theory
T2VAS2 : Analog Circuits for Signal Processing
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
YI1380 : Elektronica
JPI0V0 : Elektronica
B3074K : Elektronica
ZA0152 : Elektronica
JPI0VD : Elektronica (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
T1AEA2 : Electronics
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Elektronica (B-KUL-T1oEA1)




Inhoud
Digitale Technologie (elektronica):
- sensoren: schakelaars (no/nc, DIP-switch, dender-oplossingen, …)
- actuatoren: LED, LED bar, 7-segment, LCD, scherm, …
- logische poorten
- flip-flops (D- , T-, S/R-)
- ontwerp van combinatorische schakelingen op basis van Karnaugh: multiplexer, decoder, code-omzetters / getalvoorstellingen, …
- sequentiële schakelingen: register, schuifregister, teller
- ADC en DAC, Nyquist
Analoge elektronica:
- sensoren: druk, temperatuur, licht, zonnecel, … model, eigenschappen, bandbreedte
- actuatoren: LED, spannings- en stroombron, … model, eigenschappen
- componenten: diodes, transistoren, operationele versterkers
- koppeling van bouwstenen: Thévenin, in-/uitgangsweerstand
- diodeschakelingen: gelijkrichter, limiters en clippers,...
- transistorschakelingen: schakelen, stroombron, digitale poorten...
- opampschakelingen: versterkers, stroombron,...
Studiemateriaal
Cursus "Elektronica", uitgegeven bij Acco, inclusief elektronisch leerplatform Sofia.
Videolectures en Powerpoint presentaties op TOLEDO.
Toelichting werkvorm
De colleges bestaan uit videolessen, beschikbaar op TOLEDO.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Elektronica (B-KUL-T72064)
Toelichting
Puntenverdeling (overeenkomstig met verdeling van studiepunten):
- Elektronica (college): 75%
- Elektronica (labosessie): 25%
Elektronica: College
De evaluatie van theorie en oefeningen gebeurt via een gesloten boek examen tijdens de examenperiode. Zowel de theorievragen als de oefeningen worden schriftelijk afgenomen.
Op het examen is gebruik van een grafisch rekentoestel toegelaten. Een symbolisch rekentoestel is niet toegelaten.
Elektronica: labosessie
Tijdens elke zitting maakt de student (individueel) simulaties met een software pakket (Multisim). Hierop krijgt de student een score van 0 of 1. In de meeste zittingen bouwt en test de student een of meerdere schakelingen met elektronische componenten, alleen of in een team van 2 of 3 studenten. Ook hierop krijgt elke student een score van 0 of 1. Het criterium voor deze scores is dat de opgaven zelfstandig uitgevoerd worden. Op het einde van elke zitting zal een test via TOLEDO worden afgenomen. Deze bevat 10 vragen: 5 over de labo-opgave die voordien werd uitgevoerd, en 5 over de leerstof van de hele dag (college en labosessie). De totale score voor elke zitting is het product van de drie scores.
Toelichting bij herkansen
Elektronica: college
Dezelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans
Elektronica: labosessie
In de derde examenperiode krijgt de studenten enkele labo-opgaven die zelfstandig moeten uitgevoerd worden.