Elektronica (B-KUL-JPI0V0)

Doelstellingen
- Leerresultaten
- K1: Wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis en inzicht bezitten in het domein van de industriële ingenieurswetenschappen
- I1: Problemen analyseren en oplossen
- I2: Ontwerpen en/of ontwikkelen
- I3: Toepassingsgericht onderzoeken
- Generieke vaardigheden (G)
- G2: Communiceren met vakgenoten
- G3: Kritisch reflecteren
- Doelstellingen
- De student begrijpt de werking van elektronische componenten en schakelingen en kan deze uitleggen (I1, K1, G2).
- De student kan het gedrag van een elektronische schakeling berekenen en gebruikt hiervoor een gepaste oplossingsmethode (I1).
- De student kan een combinatorische schakeling met een beschreven functionaliteit ontwerpen, optimaliseren en implementeren. (I2)
- De student kan de werking van sequentiële schakelingen analyseren, en eenvoudige sequentiële schakelingen ontwerpen. (I1 & I2)
- De student kent de basistoepassingen van de operationele versterker, de diode en de transistor, en kan de werking van deze basisschakelingen beschrijven in het tijdsdomein. (I2)
- De student kan de werking van eenvoudige elektronische schakelingen simuleren op computer, de resultaten correct interpreteren, en de invloed nagaan en verklaren van de wijziging van enkele parameters. (I1 & I2)
- De student kan schakelingen bestuderen aan de hand van meettoestellen, de nauwkeurigheid van de meetresultaten dient hierbij geëvalueerd te worden (I3).
- De proeven worden in kleine groepen uitgevoerd. Over de resultaten van de proeven in de laboratoriumzittingen dient een verslag gemaakt (G2).
- De student kan in het laboratorium op een correcte manier elektronische schakelingen opbouwen, een meetopstelling maken, de meettoestellen bedienen, het gedrag van de schakeling opmeten, de meetresultaten kritisch interpreteren (juistheid, nauwkeurigheid, betekenis) en gebruiken om modelparameters te bepalen. (K1, I1, I2, I3, G3)
Begintermen
- basis wiskunde
- basisbegrippen van elektriciteit: elektrostatica & elementaire wetten van elektrodynamica
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
JPI13N : Ontwerp van een industriële sturing
JPI13O : Ingenieursbeleving 2 - elektronica-ICT
JPI157 : Digitale ontwerpprincipes
JPI15T : Geavanceerd digitaal ontwerp
JPI0WM : Analoge schakelingen voor signaalverwerking
JPI0WT : Data-acquisitie
JPI0WW : Systeemtheorie en regeltechniek
JPI0XH : Complex digitaal ontwerp
JPI0XI : Transmissie van digitale informatie
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ZA0152 : Elektronica
T1AEA1 : Elektronica
T1AEA2 : Electronics
YI1380 : Elektronica
JPI0VD : Elektronica (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
B3074K : Elektronica
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Elektronica: college (B-KUL-JLI0XB)



Inhoud
- Digitale Technologie (elektronica):
- Bouwstenen
- sensoren: schakelaars (no/nc, DIP-switch, dender-oplossingen, …)
- actuatoren: LED, LED bar, 7-segment, LCD, scherm, …
- logische poorten
- flip-flops (D- , T-, S/R-)
- Verwerkingseenheden (schakelingen):
- ontwerp van combinatorische schakelingen op basis van Karnaugh: multiplexer, decoder, code-omzetters / getalvoorstellingen, …
- sequentiële schakelingen: register, schuifregister, teller, FSM (analyse)
- ADC en DAC, Nyquist
- Bouwstenen
- Analoge elektronica:
- Bouwstenen
- sensoren: druk, temperatuur, licht, zonnecel, … model, eigenschappen, bandbreedte
- actuatoren: LED, spannings- en stroombron, … model, eigenschappen
- componenten: diode, MOS-transistor, opamp
- koppeling van bouwstenen: Thévenin, in-/uitgangsweerstand
- Verwerkingseenheden (schakelingen):
- diodeschakeling: gelijkrichter / voeding, clippingschakeling
- transistorschakeling: versterker
- opampschakeling: versterker – terugkoppeling – frequentiegedrag
- Bouwstenen
Studiemateriaal
Cursus Elektronica
Toelichting werkvorm
Hoorcollege
1 sp. Elektronica: labosessie (B-KUL-JLI0XC)




Inhoud
abo: Dient ter ondersteuning van de leerinhoud uit het hoorcollege.
Keuze uit:
- Simulator/hardware
- bouwen van meetopstelling op basis van bestaande schakelingen en uitvoeren van fysische metingen
Studiemateriaal
“Elektronica: practicum” – eigen cursus met opgaven en informatie over de proeven
Toelichting werkvorm
De studenten voeren in groepjes van 2 of 3 de practicumopdrachten zelf uit, met ondersteuning en begeleiding door de docent. Er wordt verwacht dat de studenten de labosessies goed voorbereiden.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Elektronica (B-KUL-JVI0V0)
Toelichting
Puntenverdeling (overeenkomstig met verdeling van studiepunten):
- Elektronica (theorie): 75%
- Elektronica (laboratorium): 25%
Elektronica: College
De evaluatie van theorie en oefeningen gebeurt via een gesloten boek examen tijdens de examenperiode. Zowel de theorievragen als de oefeningen worden schriftelijk afgegeven.
Toegelaten rekenmachine bij het examen: "TI-30X Plus MultiView" of "TI-30X Plus Math Print".
Elektronica: labosessie
De beoordeling van het practicum gebeurt op basis van verslagen. De student ontwerpt en bouwt hierbij een elektronische schakeling, maakt een meetopstelling, meet en interpreteert de meetgegevens en maakt hiervan een schriftelijke neerslag.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- JLI0XB - Elektronica: college (binnen en over academiejaar)
- JLI0XC - Elektronica: labosessie (binnen en over academiejaar)
Elektronica: college
Dezelfde modaliteiten als bij de eerste examenkans
Elektronica: labosessie
Permanente evaluatie, gebaseerd op de voorbereiding van, en de inzet tijdens, de labo'sessies; inzicht tonen in de proeven en de rapportering ervan.
Deelname aan de permanent geëvalueerde activiteiten is verplicht. Studenten die wegens overmacht (bv. Ziekte) één of meerdere zittingen missen, moeten hun afwezigheid schriftelijk rechtvaardigen (bij ziekte door een ziekteattest) bij de verantwoordelijke lesgever. Zij kunnen met de verantwoordelijke lesgever(s) afspreken met het oog op het eventueel inhalen van de gemiste activiteiten.
Het eindcijfer van het opleidingsonderdeel wordt berekend volgens de bepalingen hierover in het onderwijs- en examenreglement, inclusief de facultaire aanvullingen.
Een examen in de derde examenperiode over opleidingsonderdelen/onderwijsleeractiviteiten die permanent geëvalueerd worden kan enkel een quotering verbeteren, maar komt niet in de plaats van de permanente evaluatie voor wie zich onttrokken heeft aan de permanente evaluatie door bijvoorbeeld niet deel te nemen aan de labo-activiteiten.