Computerarchitecturen (B-KUL-T2VCA1)

3 studiepuntenNederlands38 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Geurts Lucca (coördinator) |  Geurts Lucca |  Bruynseels Ludo (medewerker) |  Vranken Gil (medewerker)
OC Elektronica-ICT - Campus Groep T Leuven

(K1) Wetenschappelijk-disciplinaire basiskennis en inzicht bezitten in het domein van de industriële ingenieurswetenschappen
(I1) Problemen analyseren en oplossen
(I2) Ontwerpen en/of ontwikkelen

DOELEN

  • De student kent de basisprincipes van de bouw en de werking van een microprocessor. (K1)
  • De student heeft inzicht in de technieken die gebruikt worden in een computersysteem. (K1)
  • De student kan elementaire toepassingen in Assembly en C ontwikkelen: de structuur van het programma uitwerken, het coderen, simuleren, testen en debuggen. (I1, I2)
  • De student heeft inzicht in de achterliggende processen op hardwareniveau van deze implementaties. (K1)

De student kent de basisprincipes van digitale elektronica en van programmeren.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


(GELIJKTIJDIG(T2VDO1) OF GELIJKTIJDIG(T2VDO2)) EN ((SOEPEL(T1AEA1) OF SOEPEL(T1AEA2)) EN (SOEPEL(T1ACD1) OF SOEPEL(T1ACD2)))

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
T1AEA1 : Elektronica
T1AEA2 : Electronics
T1ACD1 : Computationeel denken
T1ACD2 : Computational Thinking
T2VDO1 : Digitale ontwerpprincipes
T2VDO2 : Digital Design Concepts

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
T3WBS1 : Besturingssystemen
T3WBS2 : Operating Systems
T4VRD2 : R&D Experience

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
JPI159 : Computerarchitecturen
JPI279 : Computerarchitecturen (schakel) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
T2VCA2 : Computer Architectures
ZA0219 : Computerarchitecturen
B3075P : Computerarchitecturen
YI1433 : Computerarchitecturen

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Computerarchitecturen: college (B-KUL-T2hCA1)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College18 urenTweede semester
OC Elektronica-ICT - Campus Groep T Leuven

  • Interne structuur van de microprocessor; architecturen, programma- en datageheugen, registers; controle en uitvoering, pipelining
  • Van bits en bytes naar chars, ints, fixed points en floats; rekenen; precisie; efficiëntie
  • Elementaire instructieset; addresseermodes
  • Software development tools; debugger, simulator, compiler
  • Subroutines en interrupts; stack;
  • I/O; Peripheral mapped vs. memory mapped I/O; polling (hardware vs. software); DMA
  • Computergeheugens; segmentatie & virtueel geheugen

Powerpoint Slides met notities via Toledo
Handboek: Structured Computer Organization 6e, Tanenbaum.

1 sp. Computerarchitecturen: labosessie (B-KUL-T2pCA1)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum20 urenTweede semester
Geurts Lucca |  Bruynseels Ludo (medewerker) |  Vranken Gil (medewerker)
OC Elektronica-ICT - Campus Groep T Leuven

  • Software development tools; debugger, simulator, compiler
  • Assembly
  • Rekenen met bits en bytes
  • Addresseermodes
  • Subroutines en interrupts
  • Praten met de buitenwereld
  • Werken met geheugens

Labo-opgaven en datasheet op TOLEDO

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Computerarchitecturen (B-KUL-T72147)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Ontwerp/Product, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Rekenmachine


Puntenverdeling (overeenkomstig met verdeling van studiepunten):

  - Hoorcollege: 65%

  - Labo: 35%

Hoorcollege: schriftelijk examen in de examenperiode

Labo: De evaluatie gebeurt op basis van de medewerking tijdens het labo en het bereikte resultaat. Indien een student niet alle opgaven kan afwerken tijdens de labozitting, mag die daar verder aan werken tot aan het begin van de volgende zitting, met uitzondering van de laatste labozitting. Opgepast : bij iedere labozitting dient het resultaat (de code) als elektronisch bestand afgegeven te worden.  Indien verschillende studenten gelijkaardige bestanden afgeven resulteert dit in een zero score voor deze OLA.

Het eindcijfer van het opleidingsonderdeel wordt berekend volgens de bepalingen hierover in het onderwijs- en examenreglement, inclusief de facultaire aanvullingen.

Deelname aan de permanent geëvalueerde activiteiten is verplicht. Studenten die wegens overmacht (bv. ziekte) één of meerdere zittingen missen, moeten hun afwezigheid schriftelijk rechtvaardigen (bij ziekte door een ziekteattest) bij de verantwoordelijke lesgever. Zij kunnen met de verantwoordelijke lesgever(s) afspreken met het oog op het eventueel inhalen van de gemiste activiteiten.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • T2hCA1 - Computerarchitecturen: college (binnen en over academiejaar)
  • T2pCA1 - Computerarchitecturen: labosessie (binnen en over academiejaar)

Hoorcolleges: zelfde modaliteit als eerste examenkans

Labo : labo examen.

Een examen in de derde examenperiode over opleidingsonderdelen/onderwijsleeractiviteiten die permanent geëvalueerd worden kan enkel een quotering verbeteren, maar komt niet in de plaats van de permanente evaluatie voor wie zich onttrokken heeft aan de permanente evaluatie door bijvoorbeeld niet deel te nemen aan de labo-activiteiten.