Ingenieursbeleving 2 - elektronica-ICT (B-KUL-T2VIA1)

6 studiepuntenNederlands96 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
Geurts Lucca (coördinator) |  Castillo Bérénice |  Van Maele Jan |  N. |  Biermans Sam (medewerker) |  Castillo Bérénice (medewerker) |  De Cock Lotte (medewerker) |  Malfait Ingmar (medewerker) |  Mousavi-Vapouri Sasan (medewerker) |  Schelkens Steven (medewerker) |  Verheyden Stef (medewerker) |  Vranken Gil (medewerker)  | MinderMeer
OC Elektronica-ICT - Campus Groep T Leuven

Leerresultaten:

•    I1 Problemen analyseren en oplossen
•    I2 Ontwerpen en/of ontwikkelen
•    P1 Operationaliseren
•    G1 Informatie verwerven en verwerken
•    G2 Communiceren met vakgenoten en niet-vakgenoten
•    G3 Kritisch reflecteren
•    G4 Samenwerken in team in verschillende rollen
•    G5 Professionaliteit

Doelstelling:

Studenten zullen:

  • technische kennis toepassen om een oplossing te bouwen voor een reële probleemstelling
  • nieuwe technische kennis aanleren
  • professionele vaardigheden aanleren en toepassen
    • leiderschap opnemen, herkennen en bijsturen problematische groepsprocessen
    • projectmanagement frameworks en structuren voor verschillende types van projecten
    • verbindend communiceren, naar technische mensen met kennis in een andere discipline, naar de bredere samenleving (niet-ingenieurs)
    • communiceren naar niet-ingenieurs, wetenschapscommunicatie, met audiovisuele ondersteuning
    • technieken om prototypes/simulaties te bouwen die toelaten om in interactie met de klant te gaan

Deze doelen zullen bereikt worden door studenten in groep, met de coaching van onderwijzend personeel, een of twee projecten te laten uitwerken eventueel aangevuld met enkele seminaries rond professionele vaardigheden.


 

Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 140 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


(SOEPEL(T1AEA1) OF SOEPEL(T1AEA2)) EN (SOEPEL(T1ACD1) OF SOEPEL(T1ACD2)) EN (SOEPEL(T1AIB1) OF SOEPEL(T1AIB2))

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
T1AEA1 : Elektronica
T1AEA2 : Electronics
T1ACD1 : Computationeel denken
T1ACD2 : Computational Thinking
T1AIB1 : Ingenieursbeleving 1
T1AIB2 : Engineering Experience 1

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
T3VIA1 : Ingenieursbeleving 3 - elektronica-ICT
T3VIA2 : Engineering Experience 3 - Electronics and ICT Engineering

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
ZA0216 : Ingenieursbeleving 2 - elektronica-ICT
B30748 : Ingenieursbeleving 2 - elektronica-ICT
JPI13O : Ingenieursbeleving 2 - elektronica-ICT
YI1430 : Ingenieursbeleving 2 - elektronica-ICT
T2VIA2 : Engineering Experience 2 - Electronics and ICT Engineering

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Project elektronica-ICT (B-KUL-T2tIA1)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht78 urenBeide semesters
N. |  Biermans Sam (medewerker) |  Castillo Bérénice (medewerker) |  De Cock Lotte (medewerker) |  Malfait Ingmar (medewerker) |  Verheyden Stef (medewerker) |  Vranken Gil (medewerker)  | MinderMeer
OC Elektronica-ICT - Campus Groep T Leuven

Via een semi-open vraagstelling wordt aan een groep van studenten gevraagd om een technische oplossing, onder de begeleiding van onderwijzend personeel, te creëren voor een reële probleemstelling. Voor meer details zie de beschrijving van het OPO.

De student zal in team een IoT device ontwerpen. Doorheen het project zal de student leren:

  • programmeren van een Raspberry Pi
  • visualiseren van data
  • signaalconditionering van sensors en actuators
  • ontwerpen van een PCB

 

Zie Toledo

Via een semi-open vraagstelling wordt aan een groep van studenten gevraagd om een technische oplossing, onder de begeleiding van onderwijzend personeel, te creëren voor een reële probleemstelling. Voor meer details zie de beschrijving van het OPO.

1 sp. Seminaries professionele competenties 2 (B-KUL-T2sIA1)

1 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College18 urenBeide semesters
Castillo Bérénice |  Van Maele Jan |  Biermans Sam (medewerker) |  Mousavi-Vapouri Sasan (medewerker) |  Schelkens Steven (medewerker)
OC Elektronica-ICT - Campus Groep T Leuven

De industrieel ingenieur is, meer nog dan andere ingenieursprofielen, optimaal gepositioneerd om wetenschappelijke vindingen en technologische state-of-the-art te vertalen naar een specifieke meerwaarde voor industrie, markt en samenleving. Het bezit van professionele competenties (gericht communiceren, projecten managen, teamdynamieken beheersen, creatief innoveren, ondernemen binnen een ethisch kader) zijn een noodzaak om deze rol op te nemen. In dit OLA worden professionele competenties aangeleerd.  De student zal gemotiveerd worden om deze toe te passen op en in te oefenen via de 1 of meerdere projecten die uitgewerkt worden in het kader van het OLA project.

 

De industrieel ingenieur is, meer nog dan andere ingenieursprofielen, optimaal gepositioneerd om wetenschappelijke vindingen en technologische state-of-the-art te vertalen naar een specifieke meerwaarde voor industrie, markt en samenleving. Het bezit van professionele competenties (gericht communiceren, projecten managen, teamdynamieken beheersen, creatief innoveren, ondernemen binnen een ethisch kader) zijn een noodzaak om deze rol op te nemen. In dit OLA worden professionele competenties aangeleerd.  De student zal gemotiveerd worden om deze toe te passen op en in te oefenen via de 1 of meerdere projecten die uitgewerkt worden in het kader van het OLA project.

 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Ingenieursbeleving 2 - elektronica-ICT (B-KUL-T72052)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Self assessment/Peer assessment, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie


Totstandkoming van het eindcijfer

Voor dit OPO wordt maar 1 totaalscore gegeven. De totaalscore zal gebaseerd zijn op 3 onderdelen:

  • evaluatie door het onderwijzend personeel met betrekking tot professionele vaardigheden, technische kwaliteit van de projectresultaten, stiptheid, enz;
  • evaluaties van een jury tijdens een verdediging van het project met presentatie en demonstratie van de uiteindelijke projectresultaten;
  • resultaten van de peer assessments van de studenten van de project teams.

Elke student krijgt een individueel cijfer (dus geen groepsresultaat).

Studenten zijn verplicht om aan alle voorziene sessies van het lab of practicum deel te nemen en om de in te leveren werkstukken op het gevraagde tijdstip in te dienen.

Afwezigheden

Studenten die, wegens gewettigde afwezigheid of overmacht, één of meerdere zittingen missen, moeten hun afwezigheid schriftelijk rechtvaardigen bij de verantwoordelijke docent(en). De student(e) neemt zelf initiatief om af te spreken hoe de gemiste zitting kan ingehaald of vervangen worden. Studenten die hier niet aan voldoen krijgen voor de ganse Onderwijsleeractiviteit (OLA) een score ‘NA’ (Niet Afgelegd) toegekend, zoals voorzien in het Onderwijs- en Examenreglement.

Studenten die, wegens gewettigde afwezigheid of overmacht, de in te leveren werkstukken niet tijdig kunnen indienen, moeten dit, ten laatste op het vastgestelde moment van inlevering, melden en schriftelijk rechtvaardigen bij de verantwoordelijke docent(en). De docent legt een nieuwe termijn op. Studenten die hier niet aan voldoen krijgen voor de ganse Onderwijsleeractiviteit een score ‘NA’ (Niet Afgelegd) toegekend, zoals voorzien in het Onderwijs- en Examenreglement.

Studenten die ongewettigd afwezig zijn, of hun werkstukken niet tijdig indienen, krijgen voor de ganse Onderwijsleeractiviteit een score ‘NA’ (Niet Afgelegd).

Deeloverdrachten

Een deelcijfer van minstens 10/20 dat via het studievoortgangsdossier in KU Loket officieel is meegedeeld, wordt overgedragen naar een volgende examenperiode binnen hetzelfde academiejaar en naar een volgend academiejaar, met uitzondering van voorlopige cijfers en cijfers voor tussentijdse toetsen.

Indien nodig wordt bijkomende informatie over de evaluatieactiviteiten mondeling verstrekt tijdens een contactmoment en/of ter beschikking gesteld op de Toledo-pagina’s van de cursus. Verder, indien de universiteit besliste dat ze geconfronteerd wordt met  situaties van algemene overmacht of situaties waarin de veiligheid en gezondheid van leden van de academische gemeenschap van KU Leuven in het gedrang kunnen komen en er hierdoor wijzigingen komen aan de onderwijs- en evaluatieactiviteiten zullen deze wijzigingen worden medegedeeld via Toledo.

 

Dit OPO is niet tolereerbaar.

Er is geen tweede examenkans.