Master in de ingenieurswetenschappen: materiaalkunde (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de ingenieurswetenschappen: materiaalkunde.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

1.  Competent in één of meerdere wetenschappelijke disciplines
De afgestudeerde:
- Heeft een gevorderde kennis, inzichten en vaardigheden in:
  o  de productie, verwerking en recyclage van materialen;
  o  de materialenfamilies en hun eigenschappen en gebruik;
  o  de technieken voor materiaalkarakterisering, van de mogelijke standaarden en hun toepassingsgebied;
  o  het gedrag van materialen tijdens het gebruik ervan.
- Begrijpt en gaat actief op zoek naar verbanden tussen structuur, eigenschappen, productie en toepassingen van materialen.

2.  Bekwaam in onderzoek
De afgestudeerde:
- kan een complex probleem in zijn deelproblemen opsplitsen en is in staat om de kritische deelproblemen te onderscheiden.
- is in staat op methodische wijze nieuwe inzichten en kennis te ontwikkelen binnen de materiaalkunde, een discipline op het kruispunt van fysica, chemie, mechanica en thermodynamica.
- kan de industriële en maatschappelijke relevantie en opportuniteiten van onderzoek inschatten.

3.  Bekwaam in ontwerp
De afgestudeerde:
- Kan een ontwerpprobleem formuleren op het niveau van materiaalontwikkeling en toepassingen.
- Kan nieuwe materialen ontwikkelen op basis van inzichten in de verbanden tussen structuur, eigenschappen en processen.
- Kan verantwoordelijke keuzes in materiaal in interdisciplinaire ontwerpprojecten maken, rekening houdend met technische beperkingen en context.

4.  Wetenschappelijke benadering
De afgestudeerde:
- Is nieuwsgierig, beschikt over een attitude van levenslang leren en is in staat om relevante ontwikkelingen te volgen.
- Beschikt over een kritische houding tegenover wetenschappelijke literatuur en onderzoeksresultaten en is in staat ze te verwerken.
- Heeft een systematische aanpak: kan modellen gebruiken, ontwikkelen en valideren en is in staat om bewust keuzes te maken tussen modeleringstechnieken.
- Is in staat om basiskennis en inzichten in materiaalkunde te abstraheren en toe te passen in verschillende contexten.

5.  Intellectuele basisvaardigheden
De afgestudeerde:
- Kan relevante vragen stellen en heeft een kritisch-constructieve houding.
- Herkent irrelevante en onvolledige informatie en ongegronde argumenten.
- Heeft een zin voor realiteit en besef van grootteorden.

6.  Bekwaam in samenwerking en communicatie
De afgestudeerde:
- Kan schriftelijk en mondeling communiceren over het vakgebied in het Engels en in het Nederlands met leken en specialisten.
- Heeft een professionele attitude, gekenmerkt door toewijding, nauwgezetheid en verplichting.
- Beschikt over sociale vaardigheden en is in staat om zowel als leidinggevende als in groep te werken.

7.  Rekening houdend met de tijdelijke en sociale context
De afgestudeerde:
- Houdt rekening met de verschillende aspecten van veiligheid, gezondheid en milieu in de productie en het gebruik van materialen.
- Heeft een oog voor duurzaamheid in de productie, het gebruik en de recyclage van materialen.
- Is zich bewust van het belang van materialen, materiaalinnovatie en de rol van de materiaalkundig ingenieur in de veranderende maatschappij.

De afgestudeerde burgerlijk ingenieur: 

  • Laat zich bij de uitoefening van het ingenieursberoep leiden door zijn of haar wetenschappelijke en technische kennis.
  • Heeft een ingenieurshouding die hem of haar in staat stelt om oplossingen voor complexe problemen te formuleren, rekening houdend met relevante randvoorwaarden van economische, juridische, sociale, ... aard.
  • Is zich bewust van zijn of haar maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheid en kan daarnaar handelen.
  • Beschikt over bereidheid tot open communicatie en samenwerking, zowel met ingenieurs binnen en buiten de discipline, als met andere actoren in het werkveld.
  • Heeft inzicht in de bredere rol die burgerlijk ingenieurs in de maatschappij innemen.
  • Toont bereidheid om zich blijvend op de hoogte te houden van nieuwe wetenschappelijke en technische evoluties, en deze voldoende kritisch te benaderen.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Materiaalkunde.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_materiaalkunde_2022-2023.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: