Opleiding tot leraar talen: startfase Nederlands-Latijn (B-KUL-F0ZC9A)

15 studiepuntenNederlands37 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontractUitgesloten voor creditcontract
Van den Branden Kris (coördinator) |  Buyse Kris |  Sercu Lies |  Van den Branden Kris |  N. |  Aerts Leen (medewerker) |  Bombeke Gino (medewerker) |  Burke Tim (medewerker) |  Denayer Nathalie (medewerker) |  Gevaert Bert (medewerker) |  Rombauts Wim (medewerker) |  Timmermans Annelene (medewerker) |  Van Damme Peter (medewerker) |  Vandecruys Koen (medewerker) |  van Looveren Hilde (medewerker)  | MinderMeer
OC Educatieve master talen

In dit OPO verwerven de studenten basisinzichten rond effectief taalonderwijs, ontwikkelen ze de observatie- en onderzoeksvaardigheden om rond een specifiek aspect van taalonderwijs een kleinschalig praktijkonderzoek op te zetten gebaseerd op observaties binnen een concrete onderwijsomgeving, en de vaardigheid om hun bevindingen op een gestructureerde manier neer te schrijven. Meer concreet staan de volgende doelstellingen centraal:

 

- de studenten bouwen relevante kennis en basisinzichten op rond processen van taalverwerving, rond theoretische en onderzoeksgebaseerde modellen van taalonderwijs, onderzoek naar effectief taalonderwijs en het institutionele en normatieve kader waarbinnen taalonderwijs in Vlaanderen is gesitueerd.

 

- de studenten bouwen de competentie op om de aangereikte onderzoeksliteratuur, theoretische en normatieve kaders te hanteren om kritisch na te denken over de vormgeving van concrete onderwijsactiviteiten die taalleren trachten te bevorderen. Ze leren daarbij oog hebben voor de manier waarop er met diversiteit in het onderwijs wordt omgegaan.

 

- De studenten verwerven inzicht in de rol die taal speelt in alle onderwijsprocessen en in de doelen en procesmatige aspecten van taalbeleid op school en leren die inzichten toepassen op hun observaties binnen een concrete context van taalonderwijs.

 

- De studenten leren op een gerichte manier kijken naar elementen van het lesgeven en het leraarschap (zowel klasgebonden als klasoverstijgend) die voor hen relevant zijn wanneer ze zelf gaan lesgeven, en die elementen kritisch te analyseren vanuit relevant onderzoek en theorie.

 

- In het kader van een kleinschalig onderzoek in een concrete onderwijsomgeving leren de studenten een onderzoeksdomein af te bakenen, een onderzoeksvraag onder begeleiding te formuleren, een of meerdere gepaste onderzoekmethode(s) te hanteren, secundaire literatuur te raadplegen en kritisch te evalueren, een status quaestionis over de onderzoeksvraag in kaart te brengen, relevante data te observeren in een schoolsetting, en een wetenschappelijk betoog over hun onderzoek in een verzorgde taal te schrijven.

 

Studenten zijn vertrouwd met de inhoud van het OPO L-Dataverwerking.

Je mag dit opleidingsonderdeel enkel opnemen als je nog maximaal 72 studiepunten moet verwerven om het diploma te behalen.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(F0YR1A)OR SOEPEL(V0YR1A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
F0YR1A : L-Dataverwerking
V0YR1A : L-Dataverwerking

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Taaloverstijgende vakdidactiek (B-KUL-F0YV8a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College10 urenEerste semester
OC Educatieve master talen

In het college komen diverse taaloverstijgende aspecten van het talenonderwijs aan bod, zoals:

  • De basiscompetenties van de beginnende leraar en hun inbedding in de Educatieve master Talen
  • Taalcompetenties: beschrijving, niveaubepaling, evaluatie
  • Processen van taalverwerving
  • Leertheorieën en taaldidactiek: basisprincipes
  • Taalonderwijs in Europees perspectief
  • Taalonderwijs in Vlaanderen: richtlijnen, eindtermen, leerplannen
  • Literatuuronderwijs: doelen en aanpak
  • Taalbeleid op school
  • Evaluatie van taalcompetenties
  • CLIL
  • Klasmanagement in de taalles

Blended learning modules beschikbaar gesteld via Toledo.

De cursus bestaat uit een aantal modules die via een blended learning omgeving en een aantal contactmomenten aangeboden worden. Naast het inleidend en afsluitend contactmoment (hoorcollege) zijn er een beperkt aantal contactmomenten waarop via oefening, casussen en vragen vanuit de studenten dieper wordt ingegaan op de blended learning modules die de studenten zelfstandig hebben doorgenomen.

3 sp. Vakdidactiek Nederlands: basisprincipes en uitgangspunten (Leuven) (B-KUL-F0YX1a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College15 urenEerste semester
Van den Branden Kris |  Bombeke Gino (medewerker) |  Burke Tim (medewerker) |  Timmermans Annelene (medewerker) |  Van Damme Peter (medewerker) |  van Looveren Hilde (medewerker)  | MinderMeer
OC Educatieve master talen

Tijdens dit OLA exploreert de student op actieve wijze de onderzoeksliteratuur rond het onderwijs van het Nederlands: zo verwerft hij inzicht in het antwoord op de vraag “wat werkt?” Tevens maakt hij kennis met basisinformatie over de context en normatieve kader van het onderwijs Nederlands in Vlaanderen, en met de meest relevante theoretische en didactische modellen. De student leert zelf de opgedane kennis toe te passen op concrete casussen die zijn uitgewerkt door anderen (bv. lessen in bestaande methodes).

Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • onderwijs Nederlands in Vlaanderen: context, normatief kader en contouren
  • doelstellingen en curriculum van het onderwijs Nederlands in de 21ste eeuw
  • onderwijs van mondelinge en schriftelijke vaardigheden: vakdidactische basisprincipes en relevant onderzoek
  • onderwijs van literaire competenties: vakdidactische basisprincipes en relevant onderzoek
  • onderwijs van taalbeschouwing: vakdidactische basisprincipes en relevant onderzoek
  • evalueren van taalcompetenties Nederlands

Het studiemateriaal wordt gaandeweg aan de student ter beschikking gesteld. Er wordt grotendeels met digitale bronnen gewerkt, o.a. met de onderzoeksdatabank van de Nederlandse Taalunie “Het Onderwijs Nederlands onderzocht”.

Tijdens de bijeenkomsten gaan de studenten actief en interactief aan het werk. Groepswerk, activerende werkvormen en uitleg door de docent wisselen mekaar af. De student krijgt ter voorbereiding van colleges verwerkings- en leesopdrachten aan de hand van concrete vragen die leerkrachten Nederlands zich stellen.

3 sp. Stage Nederlands, initiatiestage (B-KUL-F0AY3a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semesters
Van den Branden Kris |  Bombeke Gino (medewerker) |  Burke Tim (medewerker) |  Timmermans Annelene (medewerker) |  Van Damme Peter (medewerker) |  van Looveren Hilde (medewerker)  | MinderMeer
OC Educatieve master talen

De student voert observaties uit in een formele onderwijssetting (secundaire school of centrum voor volwassenenonderwijs) en observeert daar 5 lesuren voor de doeltaal. De student voert ook observaties uit van onderwijs(ondersteunende)activiteiten die zich buiten klasverband afspelen (bv. teamoverleg, gesprek met klastitularis over de inhoudt van die taak, klassenraad).

Met behulp van ter beschikking gestelde kijkwijzers analyseert en waardeert de student het geobserveerde. Die observaties legt hij schriftelijk neer in een helder, diepgaand, kritisch en onderbouwd eindverslag dat wordt toegevoegd aan het digitale stageportfolio.

De student krijgt de kans ervaren leraren aan het werk te zien en krijgt zo een goed zicht op de lespraktijk. De kijkwijzers verhelderen voor de student wat tijdens de meer actieve delen van de stage (ingroeistage en doorgroeistage) van de student verwacht wordt wanneer hij zelf lessen voorbereidt en geeft. De kijkwijzers helpen de student ook zicht te krijgen op wat bedoeld wordt met de basiscompetenties en attitudes van de startende leraar.

De observatie van onderwijsondersteunende activiteiten (“mesotaken”) laten de student toe het ruimere schoolgebeuren te leren kennen, en zicht te krijgen op het volledige takenpakket van een leraar, op zijn basiscompetenties en attitudes op het mesoniveau van de school.

3 sp. Stage Latijn, initiatiestage (B-KUL-F0AZ5a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: StageBeide semesters
N. |  Aerts Leen (medewerker) |  Denayer Nathalie (medewerker) |  Gevaert Bert (medewerker) |  Rombauts Wim (medewerker) |  Vandecruys Koen (medewerker)  | MinderMeer
OC Educatieve master talen

De student voert observaties uit in een formele onderwijssetting (secundaire school of centrum voor volwassenenonderwijs) en observeert daar 5 lesuren voor de doeltaal. De student voert ook observaties uit van onderwijs(ondersteunende)activiteiten die zich buiten klasverband afspelen (bv. teamoverleg, gesprek met klastitularis over de inhoudt van die taak, klassenraad).

Met behulp van ter beschikking gestelde kijkwijzers analyseert en waardeert de student het geobserveerde. Die observaties legt hij schriftelijk neer in een helder, diepgaand, kritisch en onderbouwd eindverslag dat wordt toegevoegd aan het digitale stageportfolio.

De student krijgt de kans ervaren leraren aan het werk te zien en krijgt zo een goed zicht op de lespraktijk. De kijkwijzers verhelderen voor de student wat tijdens de meer actieve delen van de stage (ingroeistage en doorgroeistage) van de student verwacht wordt wanneer hij zelf lessen voorbereidt en geeft. De kijkwijzers helpen de student ook zicht te krijgen op wat bedoeld wordt met de basiscompetenties en attitudes van de startende leraar.

De observatie van onderwijsondersteunende activiteiten (“mesotaken”) laten de student toe het ruimere schoolgebeuren te leren kennen, en zicht te krijgen op het volledige takenpakket van een leraar, op zijn basiscompetenties en attitudes op het mesoniveau van de school.

3 sp. Vakdidactiek klassieke talen: basisprincipes en uitgangspunten (B-KUL-F0BT6a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College12 urenEerste semester
N.
OC Educatieve master talen

Tijdens dit OLA exploreert de student op actieve wijze de onderzoeksliteratuur rond het onderwijs van het Latijn en het Oud-Grieks: zo verwerft hij inzicht in het antwoord op de vraag “wat werkt?” Tevens maakt hij kennis met basisinformatie over de context en normatieve kader van het onderwijs Latijn en Oud-Grieks in Vlaanderen, en met de meest relevante theoretische en didactische modellen. De student leert zelf de opgedane kennis toe te passen op concrete casussen die zijn uitgewerkt door anderen (bv. lessen in bestaande methodes en handboekenreeksen).

 

Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • de positie van het schoolvak Latijn in Vlaams en Europees perspectief
  • eindtermen en leerplandoelstellingen
  • taalbeschouwing en taalverwerving
  • leesvaardigheid en tekstbegrip
  • lectuurreflectie
  • cultuurreflectie

 

Een gedrukte syllabus wordt op voorhand ter beschikking gesteld. Bijkomend studiemateriaal wordt gaandeweg via Toledo aan de student ter beschikking gesteld.

Aangezien Latijn en Oud-Grieks in het Vlaamse onderwijs niet als een ‘levende’ taal fungeert, wordt het Nederlands als instructietaal gehanteerd.

Tijdens de bijeenkomsten gaan de studenten actief en interactief aan het werk. Uitleg door de docent, activerende werkvormen en groepsdiscussies wisselen elkaar af.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Opleiding tot leraar talen: startfase Nederlands-Latijn (B-KUL-F2ZC9a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie


Voor dit OPO geldt nultolerantie.

De ‘onderwijspaper’ (als specifieke onderwijsgerichte invulling van de bachelorpaper) geldt als geïntegreerde proef voor de eindevaluatie van dit OPO. In de onderwijspaper toont de student dat hij met betrekking tot zijn onderzoeksvraag relevante theoretisch/didactische kaders, onderzoeksliteratuur en inzichten heeft verwerkt, dat hij gerichte observaties in een schoolcontext kritisch kan analyseren aan de hand van de bovenstaande kaders, literatuur en inzichten, en dat hij zijn bevindingen op een wetenschappelijke manier kan neerschrijven. De student licht de paper toe tijdens een mondelinge presentatie.

De student moet de uitvoering van, en de reflectie op de observaties tijdens de initiatiestage documenteren in het digitale portfolio.

Het BA-paperreglement is van toepassing: https://www.arts.kuleuven.be/studeren/studenten/leuven/bachelorpaper_masterproef/bachelorpaper/bachTL

Enkel de paper wordt opnieuw ingediend.