Stage Latijn, initiatiestage (B-KUL-F0AZ5A)






Doelstellingen
De student bouwt verder inzicht op in hoe de basiscompetenties en basisattitudes van de startende leraar gerealiseerd worden in de onderwijspraktijk, dit via observaties in het werkveld en via de kritische analyse van die observaties met behulp van door de opleiding via Toledo ter beschikking gestelde kijkwijzers.
Na het succesvol afronden van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om
- concrete voorbeelden te geven van de basiscompetenties en attitudes die hij tijdens zijn lesobservaties en tijdens de observatie van de mesotaken gerealiseerd zag;
- zelfstandig kernpraktijken/deelvaardigheden en kernelementen te noemen die leiden tot de ontwikkeling van krachtige leeromgevingen en voorbeelden te geven van hoe hij die elementen op succesvolle wijze gerealiseerd zag tijdens de Initiatiestage;
- inzichten uit andere opleidingsonderdelen (met name, Leren in Maatschappelijk Betrokken Onderwijs, Vakdidactiek, Taaloverstijgende vakdidactiek) op het talenonderwijs en de geobserveerde schoolse realiteit te betrekken.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Educatieve master in de talen (Leuven) (Track leraarschap voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde (54 sp.)) 120 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Leuven) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brussel) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Geel) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Aalst) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Kortrijk) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Brugge) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Diepenbeek) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Gent) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
- Educatieve master in de talen (verkort programma) (Antwerpen) (Track I voor studenten die geen 15 sp. leraarschap voorafnamen in de bachelor in de taal- en letterkunde) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Stage Latijn, initiatiestage (B-KUL-F0AZ5a)




Inhoud
De student voert observaties uit in een formele onderwijssetting (secundaire school of centrum voor volwassenenonderwijs) en observeert daar 5 lesuren voor de doeltaal. De student voert ook observaties uit van onderwijs(ondersteunende)activiteiten die zich buiten klasverband afspelen (bv. teamoverleg, gesprek met klastitularis over de inhoudt van die taak, klassenraad).
Met behulp van ter beschikking gestelde kijkwijzers analyseert en waardeert de student het geobserveerde. Die observaties legt hij schriftelijk neer in een helder, diepgaand, kritisch en onderbouwd eindverslag dat wordt toegevoegd aan het digitale stageportfolio.
Toelichting werkvorm
De student krijgt de kans ervaren leraren aan het werk te zien en krijgt zo een goed zicht op de lespraktijk. De kijkwijzers verhelderen voor de student wat tijdens de meer actieve delen van de stage (ingroeistage en doorgroeistage) van de student verwacht wordt wanneer hij zelf lessen voorbereidt en geeft. De kijkwijzers helpen de student ook zicht te krijgen op wat bedoeld wordt met de basiscompetenties en attitudes van de startende leraar.
De observatie van onderwijsondersteunende activiteiten (“mesotaken”) laten de student toe het ruimere schoolgebeuren te leren kennen, en zicht te krijgen op het volledige takenpakket van een leraar, op zijn basiscompetenties en attitudes op het mesoniveau van de school.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
- F0ZC9A : Opleiding tot leraar talen: startfase Nederlands-Latijn
- F0ZD5A : Opleiding tot leraar talen: startfase Engels-Latijn
- F0ZE0A : Opleiding tot leraar talen: startfase Duits–Latijn
- F0ZE4A : Opleiding tot leraar talen: startfase Frans-Latijn
- F0ZE6A : Opleiding tot leraar talen: startfase Latijn–Italiaans
- F0ZE7A : Opleiding tot leraar talen: startfase Spaans–Latijn
- F0ZE9A : Opleiding tot leraar talen: startfase Latijn–Grieks
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Stage Latijn, initiatiestage (B-KUL-F2AZ5a)
Toelichting
De beoordelingsschaal van dit opleidingsonderdeel is 'geslaagd/niet geslaagd'.
De student brengt in het portfolio op een gestructureerde, kritische en gefundeerde wijze verslag uit van de observatie-activiteiten die hij/zij heeft uitgevoerd en relateert in het portfolio zijn belangrijkste bevindingen aan relevante (vak)didactische/theoretische modellen rond taalonderwijs en maatschappelijk betrokken onderwijs. Hij doet dit in de doeltaal. Het verslag bevat geen storende taalfouten. Het taalvaardigheidsniveau voor de moderne vreemde talen situeert zich op het niveau C1 van het Europees Raamwerk voor de Talen, tenzij dit anders gespecifieerd wordt door de verantwoordelijke vakdidacticus.
Studenten moeten de observatieactiviteiten uitvoeren om het portfolio te mogen indienen. Het portfolio wordt uiterlijk drie weken na afronden van de laatste lesobservatie ingediend.
De student slaagt niet indien het ingediende verslag niet voldoet aan de criteria ‘heldere structuur’, ‘diepgaand, kritisch en onderbouwd karakter’ en/of indien het verslag niet in voldoende mate ingaat op de thema’s (basiscompetenties, basisattitudes, kernpraktijken) die in de richtlijnen voor de Initiatiestage (zie Toledo) worden aangereikt. Ook het taalvaardigheidsniveau dient voldoende hoog te zijn, d.w.z. zich te situeren op het C1-niveau, tenzij dit anders gespecifieerd wordt door de verantwoordelijke vakdidacticus.
Herkansing binnen hetzelfde academiejaar is in principe niet mogelijk voor de stage, tenzij er enkel wijzigingen in het portfolio moeten worden aangebracht. Er is slechts één examenkans, deze kan worden opgenomen in de tweede of in de derde examenperiode.
Toelichting bij herkansen
De student dient zijn portfolio opnieuw in. Ook hier geldt dat de student zijn observatie-activiteiten moet hebben uitgevoerd om zijn portfolio te mogen indienen.