Master in de ingenieurswetenschappen: chemische technologie (Leuven)
Master of Science
Opleiding
Wat vind je op deze webpagina?
Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen.
Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …
Ben je toekomstig student?
Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de ingenieurswetenschappen: chemische technologie.
Je leest er alles over
- Inhoud van de opleiding
- Beginprofiel
- Toekomstmogelijkheden
- Infomomenten & brochures
- Je campus
- ...
Doelstellingen
1. Competent in één of meerdere wetenschappelijke disciplines- De afgestudeerde beschikt over een gevorderde en actieve (dwz. toepassingsgerichte) kennis in de chemische ingenieurstechnieken, aanvullend op en verdiepend in het chemische ingenieurstechniekenpakket in de bachelor toegepaste wetenschappen en ingenieurswetenschappen.
- De afgestudeerde beschikt, afhankelijk van de gekozen optie, over gespecialiseerde kennis in één van de volgende domeinen van chemische technologie:
o Chemische en biochemische proces engineering;
o Milieu engineering;
o Product engineering.
- De afgestudeerde kan kennis uit de verschillende domeinen van chemische technologie toepassen, uitbreiden, verdiepen en integreren.
2. Bekwaam in onderzoek
De afgestudeerde
- Kan actief deelnemen aan onderzoek om vanuit hedendaagse toegepaste methoden en technieken nieuwe kennis en inzicht te verwerven.
- Kan zelfstandig een volwaardig onderzoek uitvoeren: een onderzoekshypothese opstellen, informatie verzamelen en een onderzoeksplan opstellen, uitvoeren en evalueren.
- Is in staat een risicoanalyse uitvoeren.
- Is in staat om geavanceerde experimenten uit te voeren en de resultaten te interpreteren op een voldoende grondige wijze.
3. Bekwaam in ontwerp
De afgestudeerde
- Is in staat duidelijke onderzoeksvragen te formuleren op basis van een complex ontwerpprobleem binnen het domein van de chemische technologie.
- Is vaardig in probleemoplossen; dit omvat het definiëren van een probleemstelling, informatie verzamelen en zelfstandig verwerken (analyseren, evalueren en selecteren), een oplossing of oplossingsmethode formuleren, de oplossing uitwerken en implementeren en de resultaten evalueren.
- Kan tot een geïntegreerd proces of product komen op basis van kennis van de afzonderlijke deelstappen en hun samenhang.
- Kan actief een ontwerpproces sturen wanneer veranderende externe omstandigheden of voortschrijdend inzichten dit vereisen.
4. Wetenschappelijke benadering
De afgestudeerde
- Beschikt over een systematische aanpak, kritische houding en inzicht in de specificiteit van wetenschap en technologie.
- Is in staat om vakliteratuur en technische handleidingen op te zoeken, te verwerken en te evalueren.
- Kan kritisch bestaande theorieën, modellen en interpretaties onderzoeken.
- Is vakkundig in het ontwikkelen, gebruiken en valideren van modellen, en kiest hiervoor de geschikte simulatiesoftware en ontwerptools.
- Geeft blijk van academische integriteit in denken en handelen.
- Volgt zelfstandig de meest recente ontwikkelingen in de chemische technologie op.
5. Intellectuele basisvaardigheden
De afgestudeerde
- Kan een oordeel vormen op basis van objectieve argumenten.
- Kan een beredeneerd oordeel vormen wanneer men over onvolledige of irrelevante gegevens beschikt, rekening houdend met de wijze waarop die data tot stand kwamen.
- Kan zelfstandig kritisch en constructief reflecteren over het eigen denken, de genomen beslissingen en acties.
- Heeft een kritische en constructieve benadering van de ontwikkelingen in het onderzoeksdomein.
- Is in staat om abstraherend en structureel te denken.
6. Geschikt om samen te werken en te communiceren
- Kan mondeling en schriftelijk communiceren over het vakgebied in het Nederlands of het Engels met zowel leken als specialisten.
- Kan efficiënt in groep werken, verschillende rollen aannemen en omgaan met de sociale dynamiek.
- Kan omgaan met deadlines aan de hand van een zelfstandig opgesteld werkschema.
7. Rekeninghouden met de tijdsgebonden en sociale context
- Kent de verschillende aspecten van de bedrijfscultuur en industriële structuur waar hij/zij deel van uit zal maken.
- Beschikt over inzicht in de bredere context van technologie (financiële, wettelijke, economische, sociologische, culturele, politieke en technisch-industriële context).
- Is bekend met milieu-, veiligheids- en duurzaamheidsaspecten tijdens procedures en productontwikkeling.
- Is zich/haar bewust van de sociale, ethische en milieugebonden verantwoordelijkheid die hij/zij draagt en handelt passend.
De afgestudeerde burgerlijk ingenieur:
- Laat zich bij de uitoefening van het ingenieursberoep leiden door zijn of haar wetenschappelijke en technische kennis.
- Heeft een ingenieurshouding die hem of haar in staat stelt om oplossingen voor complexe problemen te formuleren, rekening houdend met relevante randvoorwaarden van economische, juridische, sociale, ... aard.
- Is zich bewust van zijn of haar maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheid en kan daarnaar handelen.
- Beschikt over bereidheid tot open communicatie en samenwerking, zowel met ingenieurs binnen en buiten de discipline, als met andere actoren in het werkveld.
- Heeft inzicht in de bredere rol die burgerlijk ingenieurs in de maatschappij innemen.
- Toont bereidheid om zich blijvend op de hoogte te houden van nieuwe wetenschappelijke en technische evoluties, en deze voldoende kritisch te benaderen.
Kwaliteit van de opleiding
Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding
BlauwdrukBlauwdruk_MA_Ingenieurswetenschappen_Chemische technologie.pdf
COBRA 2019-2023
COBRA-fiche_MA_chemische ingenieurstechnieken_2022-2023.pdf
Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit
- Raadpleeg de beschikbare universiteitsbrede documenten
Meer info?
- Meer informatie over onderwijskwaliteit aan KU Leuven
- Meer informatie over de beschikbare documenten (wat en voor wie?)
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor:
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Brussel)
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Aalst)
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Brugge)
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Diepenbeek)
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Antwerpen)
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Gent)
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Leuven)
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Geel)
- Educatieve master in de wetenschappen en technologie (verkort programma) (Kortrijk)
- Master in de ingenieurswetenschappen: mobiliteit en supply chain (Leuven)
- Master of Mobility and Supply Chain Engineering (Leuven)
Na toelating:
- Postgraduate in Technovation: Teams & Start-ups (Leuven)
- Postgraduate in Technovation: Teams & Start-ups (Geel)
- Postgraduate in Technovation: Teams & Start-ups (Sint-Katelijne-Waver)
- Postgraduate in Technovation: Teams & Start-ups (Ghent)
- Postgraduate in Technovation: Teams & Start-ups (Bruges)
- Master of Welding Engineering (Sint-Katelijne-Waver)
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - advanced (Leuven e.a.)
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - advanced (Gent e.a.)
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - advanced (Geel e.a.)
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - advanced (Sint-Katelijne-Waver e.a.)
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - advanced (Brugge e.a.)
- Postgraduate Programme in Innovation and Entrepreneurship in Engineering - Advanced (Leuven et al)
- Postgraduate Programme in Innovation and Entrepreneurship in Engineering - Advanced (Ghent et al)
- Postgraduate Programme in Innovation and Entrepreneurship in Engineering - Advanced (Bruges et al)
- Postgraduate Programme in Innovation and Entrepreneurship in Engineering - Advanced (Geel et al)
- Postgraduate Programme in Innovation and Entrepreneurship in Engineering - Advanced (Sint-Katelijne-Waver et al)
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Leuven e.a.)
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Geel e.a.)
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Sint- Katelijne-Waver e.a.)
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Gent e.a.)
- Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Brugge e.a.)
- Postgraduate Programme in Innovation and Entrepreneurship in Engineering - Foundations (Leuven et al)
- Postgraduate Programme in Innovation and Entrepreneurship in Engineering - Foundations (Geel et al)
- Postgraduate Programme in Innovation and Entrepreneurship in Engineering - Foundations (Sint-Katelijne-Waver et al)
- Postgraduate Programme in Innovation and Entrepreneurship in Engineering - Foundations (Ghent et al)
- Postgraduate Programme in Innovation and Entrepreneurship in Engineering - Foundations (Bruges et al)
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor:
- Master in de communicatiewetenschappen (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de communicatiewetenschappen (voor bachelors en masters in de biomedische en exacte wetenschappen) (Leuven)
- Master of Communication Sciences: Digital Media and Society (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de communicatiewetenschappen (voor bachelors en masters in de biomedische en exacte wetenschappen) (Leuven)
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de vergelijkende en internationale politiek voor bachelors en masters in de biomedische wetenschappen en de exacte wetenschappen (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven)
- Master in de sociologie (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de exacte wetenschappen (Leuven)
- Master of Sociology (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de sociologie voor bachelors en masters in de exacte wetenschappen (Leuven)
- Master in het publiek management en beleid (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in het publiek management en beleid (voor bachelors en masters in de biomedische wetenschappen en de exacte wetenschappen) (Leuven)
- Master in het toerisme (Leuven e.a.), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in het toerisme (Leuven)
- Master of Biomedical Engineering (Programme for students started in 2021-2022 or later) (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de ingenieurswetenschappen: biomedische technologie (Leuven)
- Master in de ingenieurswetenschappen: biomedische technologie (Leuven), mits het volgen van Voorbereidingsprogramma: Master in de ingenieurswetenschappen: biomedische technologie (Leuven)
Toelatingsvoorwaarden
Master in de ingenieurswetenschappen: chemische technologie (Leuven)Master in de ingenieurswetenschappen: chemische technologie (programma voor industrieel ingenieurs of masters industriële wetenschappen - aanverwante richting) (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven)