Bachelor in de biochemie en de biotechnologie (Leuven)

Bachelor of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de biochemie en de biotechnologie.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

DE OPLEIDING 'BACHELOR IN DE BIOCHEMIE EN DE BIOTECHNOLOGIE' HEEFT VOLGENDE LEERRESULTATEN:

De bachelor in de biochemie en de biotechnologie:

KENNIS EN INZICHT
1.  beschikt over fundamentele kennis van en inzicht in de biochemie en de biotechnologie, heeft kennis van en inzicht in de samenhang en het onderscheid tussen de subdisciplines van de biochemie en de biotechnologie, en kan de eigen discipline situeren in een brede wetenschappelijke context
2.  beschikt over relevante kennis van en inzicht in de biologie, chemie, fysica en wiskunde en kan deze integreren in zijn eigen vakgebied
3.  heeft algemene inzichten verworven op vlak van wetenschapsfilosofie en levensbeschouwing

TOEPASSEN VAN KENNIS EN INZICHT
4.  heeft de vaardigheden en het inzicht om onder gepaste begeleiding volgende stappen te zetten in een concreet wetenschappelijk onderzoek in het domein van de biochemie en de biotechnologie:
a.  de nodige vakliteratuur en bio-informatische gegevens in publieke databaken opzoeken
b.  eenvoudige modellen en een abstracte manier van denken toepassen bij het oplossen van wetenschappelijke vragen
c.  een wetenschappelijke probleemstelling formuleren
d.  een gepaste oplossingsprocedure beredeneren
e.  een chemische en biologische risicoanalyse uitvoeren verbonden aan geplande experimenten
f.  een wetenschappelijk experiment of theoretisch project plannen en uitvoeren
g.  de gevonden data verwerken tot een aanschouwelijk geheel
h.  en dit alles volgens de veiligheidsregels en op wetenschappelijk integere wijze

OORDEELSVORMING
5.  kan binnen een gegeven thema de vakliteratuur beoordelen
6.  kan de chemische en biologische risico’s verbonden aan biochemisch-biotechnologische experimenten inschatten en kritisch beoordelen
7.  kan onder begeleiding de resultaten van zowel eigen onderzoek als literatuuronderzoek verwerken, kritisch interpreteren, becommentariëren in het licht van een welbepaalde onderzoeksvraag en hieruit besluiten trekken
8.  kan het belang van zijn eigen onderzoeksactiviteiten en van de biochemisch-biotechnologische discipline in het algemeen plaatsen binnen de context van de wetenschap alsook in een maatschappelijke context

COMMUNICATIE
9.  kan zowel in een teamverband functioneren als zelfstandig werken
10.  kan een beargumenteerd standpunt innemen en dit mondeling verdedigen tegenover mede-studenten
11.  kan in het Nederlands zowel schriftelijk als mondeling communiceren en presenteren, en dit op originele wijze en met correcte bronvermelding
12.  heeft voldoende kennis van het Engels om vakliteratuur te lezen, colleges en lezingen te volgen, zelf een rapport te schrijven en examens af te leggen

LEERVAARDIGHEDEN EN VORMINGSDOELEN
13.  is in staat om zelfstandig leeractiviteiten te plannen en deze planning op te volgen
14.  kan de nodige inzichten opdoen omtrent de heersende standpunten rond een opgegeven thema om vervolgens zelf tot een beredeneerde eigen opinie te komen

AFHANKELIJK VAN DE GEKOZEN MINOR, BEHEERST DE BACHELOR VOLGENDE AANVULLENDE LEERRESULTATEN:
15.  MINOR VERBREDING: heeft verbredende kennis van en inzicht in enkele andere wetenschapsgebieden en kan deze verbinden met de opgedane biochemisch-biotechnologische kennis
16.  MINOR BIOLOGIE: heeft theoretische en praktische basiskennis van en inzicht in de biologie en haar subdisciplines en kan deze verbinden met de opgedane biochemisch-biotechnologische kennis
17.  MINOR CHEMIE: heeft theoretische en praktische basiskennis van en inzicht in de chemie en haar subdisciplines en kan deze verbinden met de opgedane biochemisch-biotechnologische kennis
18.  MINOR BUSINESS AND INNOVATION: heeft kennis en inzicht in de processen van de economie die de ontwikkeling en uitbouw van innoverende projecten ondersteunen

DE OPLEIDING BACHELOR IN DE BIOCHEMIE EN DE BIOTECHNOLOGIE HEEFT VOLGENDE VORMINGSDOELEN:

1.  Zich bewust zijn van de internationale dynamiek binnen het eigen wetenschapsdomein.

2.  Zich bewust zijn van het belang van het eigen wetenschapsdomein in de maatschappelijke discussie omtrent duurzaamheid.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_BA_Biochemie en biotechnologie.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_Biochemie en biotechnologie.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: