Bachelor in de geologie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven)

Bachelor of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de geologie.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

DE OPLEIDING BACHELOR IN DE GEOLOGIE HEEFT VOLGENDE LEERRESULTATEN:

De bachelor in de geologie:

KENNIS EN INZICHT
1.  beschikt over basiskennis van en inzicht in de geologie, heeft kennis van en inzicht in de samenhang en het onderscheid tussen de subdisciplines van de geologie (bv. gesteenteleer, geochemie, geofysica, hydrogeologie, mineralogie, paleontologie, sedimentologie, stratigrafie, structurele geologie) en kan de geologie situeren in een brede wetenschappelijke context.
2.  beschikt over relevante kennis van en inzicht in verwante wetenschapstakken, zoals chemie, fysica, biologie, geografie en wiskunde
3.  heeft algemene inzichten verworven op vlak van wetenschapsfilosofie en levensbeschouwing.

TOEPASSEN VAN KENNIS EN INZICHT
4.  is in staat om wiskundige, fysische, chemische en geografische benaderingen en technieken toe te passen op geologische problemen.
5.  heeft de vaardigheden en het inzicht om onder gepaste begeleiding volgende stappen te zetten in een eigen wetenschappelijk onderzoek:
a.  een wetenschappelijke probleemstelling formuleren
b.  een gepaste oplossingsprocedure beredeneren
c.  een wetenschappelijk experiment of analyse in het labo of op terrein uitvoeren
d.  de gevonden data verwerken tot een aanschouwelijk geheel
e.  en dit alles volgens de gepaste deontologische gedragsregels.

OORDEELSVORMING
6.  kan binnen een gegeven thema vakliteratuur opzoeken en de validiteit ervan inschatten.
7.  kan onder begeleiding de resultaten van zowel eigen onderzoek als literatuuronderzoek verwerken, kritisch interpreteren en becommentariëren in het licht van een welbepaalde onderzoeksvraag
8.  kan het belang van de geologie plaatsen binnen de context van de wetenschap alsook in een maatschappelijke context.

COMMUNICATIE
9.  kan zowel in een teamverband functioneren als zelfstandig werken
10.  kan een beargumenteerd standpunt innemen en dit mondeling verdedigen tegenover mede-studenten.
11.  kan in het Nederlands zowel schriftelijk als mondeling communiceren en presenteren, rekening houdend met de deontologische gedragsregels.
12.  heeft voldoende kennis van het Engels om vakliteratuur te lezen, seminaries te volgen en te rapporteren.

LEERVAARDIGHEDEN EN VORMINGSDOELEN
13.  is in staat om zelfstandig leeractiviteiten te plannen en deze planning op te volgen.
14.  kan de nodige inzichten opdoen omtrent de actuele standpunten rond een opgegeven maatschappelijk en/of wetenschappelijk thema om vervolgens zelf tot een beredeneerde eigen opinie te komen.

AFHANKELIJK VAN DE GEKOZEN MINOR/PROFIEL, BEHEERST DE STUDENT VOLGENDE AANVULLENDE LEERRESULTATEN:
15.  MINOR ONDERZOEK: De bachelor heeft verbredende kennis en vaardigheden in de meteorologie en ruimtelijke analyse alsook in de sterrenkunde-wiskunde (module ruimte), biologie-biochemie (module leven), of geografie (module milieu) en kan deze verbinden met de opgedane kennis in de geologie.
16. MINOR VERBREDING: De bachelor heeft verbredende kennis en vaardigheden in de aardwetenschappen en kan deze verbinden met de opgedane kennis in de geologie.
17.  MINOR BUSINESS AND INNOVATION: De bachelor heeft kennis en inzicht in de processen van de economie die de ontwikkeling en uitbouw van innoverende projecten ondersteunen.

DE OPLEIDING BACHELOR IN DE GEOLOGIE HEEFT VOLGENDE NIET-BINDENDE VORMINGSDOELEN:

1.  Zich bewust zijn van de internationale dynamiek binnen de geologie

2.  Zich bewust zijn van het belang van geologie in de maatschappelijke discussie omtrent duurzaamheid.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_Geologie.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating: