Franse taalkunde II (B-KUL-F0AF9A)

6 studiepuntenFrans41 urenEerste semester
Goyens Michèle (coördinator) |  Goyens Michèle |  Lahousse Karen |  Vangaever Jasper (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

De doelstellingen van dit opleidingsonderdeel zijn:

- de studenten inwijden in de Franse taalkunde als wetenschappelijke discipline (bronnen, databanken, citeren, enz);

- de studenten begrippen aan te reiken die hen toelaten taalfeiten te observeren, te categoriseren en te situeren;

- de studenten te leren werken met een basisreferentiewerk van de Franse taalkunde.

De specifieke doelstellingen voor het deel syntaxis zijn:

- het analyseren van de morfosyntaxis en semantiek van het werkwoord en werkwoordstijden;

- het analyseren van variaties op de canonieke woordvolgorde;

- het toepassen van concepten van tekstgrammatica en informatiestructuur (thema-rhema structuur);

- het zelf uitvoeren van een corpusonderzoekje en het schrijven van een korte paper.

De specifieke doelstellingen voor het deel fonetiek zijn:

- het bekomen van een analytische waarneming van de uitspraak van het Frans, zowel bij Franstaligen als bij anderstaligen;

- het beheersen van de articulatorische beschrijving van spraakklanken en haar terminologie, zowel taalalgemeen als toegepast op het Frans, met inbegrip van de prosodie;

- het kunnen toepassen van algemene analysemethoden uit de fonologie op uitspraakfenomenen in het hedendaags Frans;

- de bekwaamheid om elementen van een gemarkeerde uitspraak van het Frans te herkennen en te verbeteren.

De studenten hebben een basisvorming in de analyse van het moderne Frans, m.n. op het vlak van de grammatica.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
V0AF9A : Franse taalkunde II

Onderwijsleeractiviteiten

4.5 sp. Franse taalkunde II: syntaxis (B-KUL-F0AF4a)

4.5 studiepuntenFransWerkvorm: College30 urenEerste semester
Lahousse Karen |  Vangaever Jasper (plaatsvervanger)
POC Taal- en letterkunde

De lessen omvatten de volgende hoofdstukken:

- analyse de corpus en linguistique française;

- la syntaxe transphrastique (structure de l'information) et les manipulations de la phrase (passif, causatif, impersonnel, dislocation, clivage, etc.) ;

- temps, aspect, modalité, morphosyntaxe et sémantique du verbe.

 

(Verplicht) Riegel, Martin; Pellat, Jean-Christophe; Rioul, René. 2021. Grammaire méthodique du français. Paris: PUF.

(Aangeraden) Le Petit Robert

Syllabus en PowerPoint presentaties op Toledo

Oefeningen op Toledo

In de colleges wordt er een afwisseling gegeven van uiteenzettingen door de docent en oefeningen waar de studenten actief aan meewerken.

1.5 sp. Franse taalkunde II: fonetiek en fonologie (B-KUL-F0AF7a)

1.5 studiepuntenFransWerkvorm: College11 urenEerste semester
POC Taal- en letterkunde

Volgende onderwerpen komen aan bod in de lessen.

  • Opfrissing van de technieken van fonetische transcriptie (cf. Franse taalkunde I)
  • De lettergreep
  • Prosodie: taalalgemene begrippen en verdieping voor het Frans.
  • Klankverschijnselen in het hedendaags Frans en hun fonologische behandeling.

  • (Verplicht) Mertens, P. 2020. Phonétique, phonologie et prosodie du français. Leuven: Acco.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Franse taalkunde II (B-KUL-F2AF9a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Vaardigheidstoets
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Naslagwerk


OLA Syntaxis: schriftelijk examen tijdens de examenreeks (7/20) + paper (7/20). Het indienen van de paper is een voorwaarde voor deelname aan het examen. Bij het niet indienen van de paper krijgt de student de vermelding NA (niet afgelegd).

Voor dit onderdeel mag de student gebruik maken van een verklarend woordenboek Frans (bv. Petit Robert), van Riegel, Martin; Pellat, Jean-Christophe; Rioul, René. 2021. Grammaire méthodique du français. Paris: PUF en van alle nota's en slides.

OLA Fonetiek en fonologie (6/20) mondeling examen tijdens de examenreeks.

Deelname aan het examen van beide OLA’s is verplicht om te kunnen slagen voor dit OPO.

Bij het niet slagen voor het volledige OPO moeten beide OLA's opnieuw afgelegd worden. Om deel te mogen nemen aan het herexamen van de OLA Syntaxis dient de student de (eventueel herwerkte) paper (opnieuw) in.