Bachelor in de wiskunde (Kortrijk)

Bachelor of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de wiskunde.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

DE OPLEIDING BACHELOR IN DE WISKUNDE HEEFT VOLGENDE LEERRESULTATEN

De Bachelor in de Wiskunde:

KENNIS EN INZICHT
1.  beschikt over basiskennis van en inzicht in de wiskunde en haar deelgebieden: algebra, analyse, meetkunde, kansrekening en statistiek, numerieke wiskunde, toegepaste wiskunde
2.  heeft kennis van en inzicht in de samenhang en het onderscheid tussen de deelgebieden en kan de wiskunde situeren in een brede wetenschappelijke context
3.  beschikt over relevante kennis van en inzicht in fysica en programmeren en kan deze verbinden met de opgedane kennis van de wiskunde
4.  heeft algemene inzichten verworven op vlak van wetenschapsfilosofie en levensbeschouwing

TOEPASSEN VAN KENNIS EN INZICHT
5.  is in staat om wiskundetechnieken en abstracte manier van denken toe te passen in zijn eigen vakgebied en erbuiten:
  • beheerst verschillende technieken om zelf wiskundige bewijzen en redeneringen op te bouwen
  • bezit gevorderde wiskundige rekenvaardigheid
  • kan courante wiskundige software gebruiken voor wetenschappelijk rekenen (zoals Matlab en Python), statistische dataverwerking (R) en tekstverwerking (LaTeX)

6.  heeft de vaardigheden en het inzicht om onder gepaste begeleiding volgende stappen te zetten in wetenschappelijk onderzoek:
  • een wetenschappelijke probleemstelling formuleren
  • een wiskundeproject plannen, uitwerken en uitvoeren
  • rapporteren over de gevonden resultaten
  • en dit alles rekening houdend met de gepaste deontologische gedragsregels


OORDEELSVORMING
7.  kan binnen een gegeven thema vakliteratuur opzoeken en de validiteit ervan inschatten
8.  kan onder begeleiding onderzoeksresultaten verwerken, kritisch interpreteren en becommentariëren
9.  kan het belang van de wiskunde plaatsen binnen de context van de wetenschap alsook in een maatschappelijke context

COMMUNICATIE
10.  kan zowel in een teamverband functioneren als zelfstandig werken
11.  kan een beargumenteerd standpunt innemen en dit mondeling verdedigen tegenover medestudenten
12.  kan in het Nederlands zowel schriftelijk als mondeling communiceren en presenteren, rekening houdend met de deontologische gedragsregels en is vertrouwd met de moderne ICT-hulpmiddelen daarvoor
13.  heeft voldoende kennis van het Engels om vakliteratuur te lezen, seminaries te volgen en te rapporteren

LEERVAARDIGHEDEN EN VORMINGSDOELEN
14.  is in staat om zelfstandig leeractiviteiten te plannen en deze planning op te volgen
15.  kan de nodige inzichten opdoen omtrent de actuele standpunten rond een opgegeven maatschappelijk en/of wetenschappelijk thema om vervolgens zelf tot een beredeneerde eigen opinie te komen

AFHANKELIJK VAN HET INDIVIDUEEL GEKOZEN MINOR, BEHEERST DE STUDENT VOLGENDE AANVULLENDE LEERRESULTATEN:
16.  MINOR IN DE ECONOMIE (en technologie), FYSICA (en STERRENKUNDE) of Informatica: de bachelor heeft verbredende kennis van een ander wetenschapsgebied en kan deze verbinden met de opgedane kennis van de wiskunde
17.  MINOR BUSINESS AND INNOVATION: de bachelor heeft kennis van en inzicht in de processen van de economie die de ontwikkeling en uitbouw van innoverende projecten ondersteunen
18.  MINOR ONDERWIJS: de bachelor beschikt over aanvullende kennis, inzichten en vaardigheden, nodig om het onderwijsleergebeuren binnen een krachtige leeromgeving in de eigen discipline vorm te geven

DE OPLEIDING BACHELOR IN DE WISKUNDE HEEFT VOLGENDE NIET-BINDENDE VORMINGSDOELEN

De bachelor in de wiskunde 

1. is zich bewust van de internationale dynamiek binnen het eigen wetenschapsdomein.

2. is zich bewust van de bijdrage van het eigen wetenschapsdomein tot maatschappelijke thema's als duurzaamheid, technologie, dataverwerking, ...

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

COBRA 2019-2023
COBRA-fiche_BA_Wiskunde_Kortrijk.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: