Master in de ingenieurswetenschappen: chemische technologie (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de ingenieurswetenschappen: chemische technologie.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

1.  Competent in één of meerdere wetenschappelijke disciplines
- De afgestudeerde beschikt over een gevorderde en actieve (dwz. toepassingsgerichte) kennis in de chemische ingenieurstechnieken, aanvullend op en verdiepend in het chemische ingenieurstechniekenpakket in de bachelor toegepaste wetenschappen en ingenieurswetenschappen.
- De afgestudeerde beschikt, afhankelijk van de gekozen optie, over gespecialiseerde kennis in één van de volgende domeinen van chemische technologie:
  o  Chemische en biochemische proces engineering;
  o  Milieu engineering;
  o  Product engineering.
- De afgestudeerde kan kennis uit de verschillende domeinen van chemische technologie toepassen, uitbreiden, verdiepen en integreren.

2.  Bekwaam in onderzoek
De afgestudeerde
- Kan actief deelnemen aan onderzoek om vanuit hedendaagse toegepaste methoden en technieken nieuwe kennis en inzicht te verwerven.
- Kan zelfstandig een volwaardig onderzoek uitvoeren: een onderzoekshypothese opstellen, informatie verzamelen en een onderzoeksplan opstellen, uitvoeren en evalueren.
- Is in staat een risicoanalyse uitvoeren.
- Is in staat om geavanceerde experimenten uit te voeren en de resultaten te interpreteren op een voldoende grondige wijze.

3.  Bekwaam in ontwerp
De afgestudeerde
- Is in staat duidelijke onderzoeksvragen te formuleren op basis van een complex ontwerpprobleem binnen het domein van de chemische technologie.
- Is vaardig in probleemoplossen; dit omvat het definiëren van een probleemstelling, informatie verzamelen en zelfstandig verwerken (analyseren, evalueren en selecteren), een oplossing of oplossingsmethode formuleren, de oplossing uitwerken en implementeren en de resultaten evalueren.
- Kan tot een geïntegreerd proces of product komen op basis van kennis van de afzonderlijke deelstappen en hun samenhang.
- Kan actief een ontwerpproces sturen wanneer veranderende externe omstandigheden of voortschrijdend inzichten dit vereisen.

4.  Wetenschappelijke benadering
De afgestudeerde
- Beschikt over een systematische aanpak, kritische houding en inzicht in de specificiteit van wetenschap en technologie.
- Is in staat om vakliteratuur en technische handleidingen op te zoeken, te verwerken en te evalueren.
- Kan kritisch bestaande theorieën, modellen en interpretaties onderzoeken.
- Is vakkundig in het ontwikkelen, gebruiken en valideren van modellen, en kiest hiervoor de geschikte simulatiesoftware en ontwerptools.
- Geeft blijk van academische integriteit in denken en handelen.
- Volgt zelfstandig de meest recente ontwikkelingen in de chemische technologie op.

5.  Intellectuele basisvaardigheden
De afgestudeerde
- Kan een oordeel vormen op basis van objectieve argumenten.
- Kan een beredeneerd oordeel vormen wanneer men over onvolledige of irrelevante gegevens beschikt, rekening houdend met de wijze waarop die data tot stand kwamen.
- Kan zelfstandig kritisch en constructief reflecteren over het eigen denken, de genomen beslissingen en acties.
- Heeft een kritische en constructieve benadering van de ontwikkelingen in het onderzoeksdomein.
- Is in staat om abstraherend en structureel te denken.

6.  Geschikt om samen te werken en te communiceren
- Kan mondeling en schriftelijk communiceren over het vakgebied in het Nederlands of het Engels met zowel leken als specialisten.
- Kan efficiënt in groep werken, verschillende rollen aannemen en omgaan met de sociale dynamiek.
- Kan omgaan met deadlines aan de hand van een zelfstandig opgesteld werkschema.

7.  Rekeninghouden met de tijdsgebonden en sociale context
- Kent de verschillende aspecten van de bedrijfscultuur en industriële structuur waar hij/zij deel van uit zal maken.
- Beschikt over inzicht in de bredere context van technologie (financiële, wettelijke, economische, sociologische, culturele, politieke en technisch-industriële context).
- Is bekend met milieu-, veiligheids- en duurzaamheidsaspecten tijdens procedures en productontwikkeling.
- Is zich/haar bewust van de sociale, ethische en milieugebonden verantwoordelijkheid die hij/zij draagt en handelt passend.

De afgestudeerde burgerlijk ingenieur: 

  • Laat zich bij de uitoefening van het ingenieursberoep leiden door zijn of haar wetenschappelijke en technische kennis.
  • Heeft een ingenieurshouding die hem of haar in staat stelt om oplossingen voor complexe problemen te formuleren, rekening houdend met relevante randvoorwaarden van economische, juridische, sociale, ... aard.
  • Is zich bewust van zijn of haar maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheid en kan daarnaar handelen.
  • Beschikt over bereidheid tot open communicatie en samenwerking, zowel met ingenieurs binnen en buiten de discipline, als met andere actoren in het werkveld.
  • Heeft inzicht in de bredere rol die burgerlijk ingenieurs in de maatschappij innemen.
  • Toont bereidheid om zich blijvend op de hoogte te houden van nieuwe wetenschappelijke en technische evoluties, en deze voldoende kritisch te benaderen.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Ingenieurswetenschappen_Chemische technologie.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_chemische ingenieurstechnieken_2022-2023.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Chemische technologie.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: