Analyse van geneesmiddelen: theorie (B-KUL-K0B22A)

5 studiepuntenNederlands40 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Farmaceutische Wetenschappen

Na het volgen van dit opleidingsonderdeel weten de studenten hoe de kwaliteit van geneesmiddelen kan gecontroleerd worden. Ze kunnen de voor- en nadelen van courante analysetechnieken afwegen en op basis daarvan een gepaste techniek selecteren voor concrete farmaceutische toepassingen. Bovendien kennen de studenten de relevantie van de Farmacopee als tool om de kwaliteit van geneesmiddelen te bewaken.

De bacheloropleiding in de Farmaceutische wetenschappen beoogt een aantal opleidingsleerresultaten (OLR) die de studenten uiteindelijk moeten gehaald hebben wanneer zij hun diploma behalen. Deze OLR’s liggen vast. Alle opleidingsonderdelen in het programma van de bacheloropleiding bouwen samen aan deze OLR’s. Elk OPO heeft zijn specifieke bijdrage tot één of meerdere OLR’s, zonder de ganse OLR te willen omvatten. Onderstaand staan telkens eerst die OLR’s weergegeven waartoe dit OPO meewerkt. In de opsomming daaronder staat gespecifieerd hoe dit OPO bijdraagt aan het behalen van de OLR. Het is de som van de doelstellingen van de verschillende OPO’s die ervoor zorgt dat de OLR uiteindelijk zal behaald worden.

OLR. De bachelor heeft een grondige kennis van en inzicht in chemie en kan deze toepassen in een farmaceutische context.

  • De studenten kunnen reactiemechanismen en chemische berekeningen toepassen in het kader van analyses van farmaceutisch relevante stoffen

OLR. De bachelor heeft kennis van en inzicht in de wiskunde en natuurkunde en kan deze toepassen in een farmaceutische context.

  • De studenten kunnen fysische en wiskundige basisconcepten toepassen bij het beschrijven en verklaren van analyseprincipes

OLR. De bachelor heeft kennis van en inzicht in methoden om geneesmiddelen te analyseren en kan deze toepassen

  • De studenten kunnen aan de hand van een (bio)farmaceutische toepassing of voorbeeld het principe van een analysetechniek beschrijven.
  • De studenten kunnen, binnen een gegeven context, de output van een analysetechniek voorspellen.
  • De studenten kennen de voor- en nadelen van een analysetechniek en kunnen deze relateren aan het principe waarop de techniek gebaseerd is.
  • De studenten kunnen een gepaste analysemethode voorstellen voor een concreet probleem, rekening houdend met de basisprincipes van kalibratie en validatie.
  • De studenten begrijpen de specifieke terminologie van de Farmacopee en kunnen deze in eigen woorden uitleggen en/of omzetten naar relevante formules en berekeningen.
  • De studenten kunnen het belang en de noodzaak van de verschillende analysemethoden beschreven in monografieën van de Farmacopee uitleggen.

OLR. De bachelor heeft kennis van en inzicht in de oorsprong en aard van actieve bestanddelen en hulpstoffen, kent de principes voor synthese en opzuivering ervan en kan deze toepassen

  • De studenten kunnen de keuze voor een bepaalde analysemethode voor een actieve stof of andere farmaceutisch relevante stof zoals beschreven in de Farmacopee, verklaren aan de hand van de eigenschappen en/of synthesereactie van de stof.
  • De studenten kunnen de essentiële verschillen tussen testen op stoffen in bulk en afgewerkte doseervormen aanduiden.

OLR. De bachelor heeft kennis van en inzicht in statistische termen en frequent gebruikte methodes en kan deze toepassen met behulp van een statistisch pakket.

  • De studenten kunnen basisprincipes uit de statistiek toepassen voor zover relevant voor het beredeneren van analyseresultaten.

OLR. De bachelor is zich bewust van de rol van de farmaceutisch wetenschapper in de gezondheidszorg en het brede werkveld en heeft aandacht voor de patiënt als eindgebruiker van het geneesmiddel

  • De studenten kunnen het belang van de Europese Farmacopee uitleggen voor wat betreft de kwaliteit van geneesmiddelen en weten welke verantwoordelijkheid zij als farmaceutisch wetenschapper hierin moeten opnemen.

 

Het OPO stimuleert en streeft bij de studenten ook volgende vormingsaspecten na:

VORMINGSDOEL. De bachelor is zich bewust van de betekenis van geneesmiddelen(gebruik) in onze maatschappij.

  • De studenten beseffen dat de kwaliteit van de grondstoffen bijdraagt tot een goede en veilige werking van geneesmiddelen

Eindcompetenties van de OPO’s Organische chemie I en Inleiding tot de geneesmiddelenanalyse

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


( SOEPEL(K0B05A) OF SOEPEL(K03B3A) OF SOEPEL(X0F05A) OF SOEPEL(X03B3A) ) EN ( GELIJKTIJDIG(K0B20A) OF GELIJKTIJDIG(K03B0B) OF GELIJKTIJDIG(X0C09A) )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
K0B05A : Inleiding tot de geneesmiddelenanalyse
K03B3A : Methoden in het biofarmaceutisch onderzoek: algemene analyse (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
X0F05A : Inleiding tot de geneesmiddelenanalyse
X03B3A : Methoden in het biofarmaceutisch onderzoek: algemene analyse (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
K0B20A : Organische chemie II
K03B0B : Organische chemie II
X0C09A : Bio-organische chemie II

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
K0B24A : Analyse van geneesmiddelen: praktijk

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
K07B8A : Methoden in het biofarmaceutisch onderzoek: instrumentele analyse (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Analyse van geneesmiddelen: theorie (B-KUL-K0B22a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College40 urenEerste semester
POC Farmaceutische Wetenschappen

Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op het opleidingsonderdeel Inleiding tot de geneesmiddelenanalyse en geeft je voldoende theoretische bagage en kritische reflectie voor het praktische luik wat aan bod komt in het opleidingsonderdeel Analyse van geneesmiddelen: praktijk. In dit theoretische OPO maak je kennis met een aantal courant gebruikte analysetechnieken en -methoden voor de gehaltebepaling en kwaliteitscontrole van farmaceutische producten van verschillende oorsprong (klassieke geneesmiddelen, biologische geneesmiddelen, geneesmiddelen van natuurlijke oorsprong). Vanuit het werkingsprincipe van de techniek beredeneer je verschillende toepassingen (o.a. vanuit onderzoek standpunt, vanuit klinisch standpunt, …). Een belangrijk luik is weggelegd voor monografieën, waarvan de principes nader onder de loep genomen worden.

Volgende topics komen aan bod, telkens met betrekking tot apparatuur, principe en toepassingen van de instrumentele techniek. Onderstaande delen komen niet noodzakelijkerwijze in deze volgorde aan bod maar worden geïntegreerd aangeboden.

  • Chromatografische scheidingstechnieken
    • Hoge druk vloeistofchromatografie
    • Gaschromatografie
    • Dunnelaagchromatografie
  • Elektroanalytische technieken
  • Spectrofotometrie
    • Ultraviolet en zichtbaar licht absorbantie
    • Atoomspectroscopie
    • Infraroodspectroscopie
  • Basisconcepten kalibratie van een analysemethode
  • Basisconcepten validatie van een analysemethode
  • Algemene structuur, opbouw en terminologie van monografieën
  • Algemene principes, methodologieën en praktische werkwijzen van kwaliteitstesten volgens de Farmacopee (geïllustreerd aan de hand van monografieën)

Cursustekst
Selectie van teksten uit de Europese Farmacopee
Quantitaive Chemical Analysis (Harris)

 

Werkcollege

Er worden 34 CU college voorzien en 2 werkcolleges (elk 3 CU). In de werkcolleges wordt specifiek aandacht besteed aan integratie van de leerstof.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Analyse van geneesmiddelen: theorie (B-KUL-K2B22a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Rekenmachine


Het examen toetst op een geïntegreerde manier de verschillende doelstellingen, met nadruk op principes, toepassingen en redeneervermogen.

De examenvragen omvatten zowel theorie als berekeningen.