Analyse van geneesmiddelen: praktijk (B-KUL-K0B24A)

5 studiepuntenNederlands76 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Farmaceutische Wetenschappen

Na het volgen van dit opleidingsonderdeel kunnen de studenten een geïntegreerde oefening  zelfstandig uitvoeren, van monstervoorbereiding tot finaal kwantitatief en/of kwalitatief analyseresultaat. De studenten kunnen een dergelijke oefening kaderen binnen de opvolging van kwaliteit van geneesmiddelen en/of biofarmaceutisch onderzoek. Bovendien zijn studenten in staat het bekomen analyseresultaat kritisch te beoordelen. De studenten verwerven inzicht in zowel de monstervoorbereidingsstappen eigen aan de staalmatrix als de analytische  technieken zodanig dat ze zowel een voorgeschreven procedure kunnen beoordelen als er zelf één voorstellen voor een concreet farmaceutisch probleem.

De bacheloropleiding in de Farmaceutische wetenschappen beoogt een aantal opleidingsleerresultaten (OLR) die de studenten uiteindelijk moet gehaald hebben wanneer zij hun diploma behalen. Deze OLR’s liggen vast. Alle opleidingsonderdelen in het programma van de bacheloropleiding bouwen samen aan deze OLR’s. Elk OPO heeft zijn specifieke bijdrage tot één of meerdere OLR’s, zonder de ganse OLR te willen omvatten. Onderstaand staan telkens eerst die OLR’s weergegeven waartoe dit OPO meewerkt. In de opsomming daaronder staat gespecifieerd hoe dit OPO bijdraagt aan het behalen van de OLR. Het is de som van de doelstellingen van de verschillende OPO’s die ervoor zorgt dat de OLR uiteindelijk zal behaald worden.

OLR. De bachelor heeft een grondige kennis van en inzicht in chemie en kan deze toepassen in een farmaceutische context.

  • De studenten kunnen onder begeleiding een risico-analyse maken en conform handelen.
  • De studenten kunnen de relatie aantonen tussen structuur en eigenschappen van het staal enerzijds en analyserespons en -resultaat anderzijds.
  • De studenten kunnen beredeneren welke (chemische) berekeningen noodzakelijk zijn voor, tijdens en na uitvoeren van het experiment.

OLR. De bachelor heeft kennis van en inzicht in methoden om geneesmiddelen te analyseren en kan deze toepassen

  • De studenten kunnen een complex voorgeschreven protocol volgens de vereiste nauwkeurigheid uitvoeren, miv het correct bedienen van een toestel indien van toepassing.
  • De studenten kunnen de kwaliteit van een analysemethodiek beoordelen.
  • De studenten kunnen problemen tijdens het uitvoeren van een analyse identificeren en waar mogelijk een bijdrage leveren voor het oplossen van de oorzaak.
  • De studenten kunnen aan de hand van beperkte aangereikte info een geschikte analysemethodiek en bijhorende procedure voorstellen voor een concreet biofarmaceutisch probleem.

OLR. De bachelor heeft kennis van en inzicht in de oorsprong en aard van actieve bestanddelen en hulpstoffen, kent de principes voor synthese en opzuivering ervan en kan deze toepassen

  • De studenten kunnen het verband tussen de monstervoorbereiding en de analyseprocedure enerzijds en de eigenschappen van het te analyseren staal anderzijds weergeven
  • De studenten kunnen de vaardigheden van monstervoorbereiding toepassen binnen een complexe situatie.

OLR. De bachelor is in staat om in het Nederlands zowel mondeling als schriftelijk professioneel te rapporteren en te communiceren over eigen onderzoeksactiviteiten en persoonlijke ervaringen met het werkveld, en dit zowel met begeleiders en medestudenten als zorgverleners en mensen uit het werkveld.

  • De studenten kunnen met behulp van gepaste dataverwerkingssystemen hun bekomen analyseresultaten verwerken en van daaruit een antwoord formuleren op de initiële doelstelling van de proef.
  • De studenten kunnen de bekomen resultaten beoordelen op hun waarde in relatie tot de wetenschappelijke relevantie.
  • De studenten kunnen op een gestructureerde en wetenschappelijk correcte manier rapporteren over de uitgevoerde procedure.

OLR. De bachelor is in staat zowel zelfstandig als in teamverband te functioneren.

  • De studenten kunnen een efficiënte taakverdeling opmaken en kunnen hun eigen taak individueel afwerken

OLR. De bachelor werkt gestructureerd en nauwkeurig

  • De studenten kunnen een efficiënte planning opstellen om binnen de voorziene tijd hun experimenten correct af te ronden en tot een degelijke conclusie te komen
  • De studenten passen eerder aangeleerde kwantitatieve vaardigheden correct en efficiënt toe

Naast deze leerresultaten moeten studenten ook volgende vormingsdoelen behalen:

VORMINGSDOEL. De bachelor is zich bewust van het belang van de wetenschappelijke integriteit van academische resultaten. De bachelor rapporteert eerlijk en in het belang van wetenschappelijk onderzoek.

Het OPO stimuleert en streeft bij de studenten ook volgende vormingsaspecten na:

VORMINGSDOEL. De bachelor is in staat om te reflecteren over duurzaamheid. 

  • De studenten houden rekening met de aspecten van duurzaamheid bij het uitvoeren van experimenten en bij het afvalbeleid. 

Kennis van de algemene opbouw van een monografie uit de Europese Farmacopee.

Chemisch rekenen onder de knie hebben.

Kennis van algemene analytische concepten.

Competenties van het OPO Chemische praktijkvaardigheden

 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


( STRENG(K0B06A) OF STRENG(K02B8A) OF STRENG(X0F05A) OF STRENG(X0D97A) ) EN GELIJKTIJDIG(K0B22A)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
K0B06A : Chemische praktijkvaardigheden
K02B8A : Biofarmaceutisch onderzoek: toepassingen I (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
X0F05A : Inleiding tot de geneesmiddelenanalyse
X0D97A : Biofarmaceutisch onderzoek: toepassingen I
K0B22A : Analyse van geneesmiddelen: theorie

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Analyse van geneesmiddelen: praktijk (B-KUL-K0B24a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum76 urenBeide semesters
POC Farmaceutische Wetenschappen

In dit opleidingsonderdeel worden de concepten uit Analyse van geneesmiddelen: theorie toegepast in een praktijkcontext. De experimenten worden gaandeweg complexer waarbij je je eerst focust op de instrumentele techniek om deze daarna in te bedden in een geïntegreerde oefening en bij complexe stalen. Je past de analysemethoden steeds toe in een biofarmaceutische context, nl op klassieke organische geneesmiddelen en biologische geneesmiddelen. Er wordt tevens veel aandacht besteed aan de rationale van een bepaalde procedure, zowel doorheen de reguliere praktijksessies als specifiek tijdens de werkcolleges.

Volgende aspecten komen aan bod tijdens de sessies:

  • Chromatografietechniek (HPLC, GC)
  • Spectrofotometrie
  • Elektrochemische techniek
  • Monografie(ën)
  • Staalvoorbereidingstechnieken

 

 

 

Online asynchroon leren - Werkcollege

De laboratoriumsessies gaan vaak gepaard met online voorbereiding en/of verwerking achteraf. Er worden 68 CU praktijksessies voorzien en 2 werkcolleges.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Analyse van geneesmiddelen: praktijk (B-KUL-K2B24a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Medewerking tijdens contactmomenten, Procesevaluatie
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen


De eindscore van dit opleidingsonderdeel is een combinatie van permanente evaluatie en eindtoets.

De permanente evaluatie bestaat uit een combinatie van voorbereiding, juistheidspunt, rapportering en professionele houding. 

De eindtoets is een schriftelijke toets met meerkeuzevragen, gesloten vragen enn open vragen. Voor de meerkeuzevragen wordt giscorrectie toegepast. De eindtoets peilt voornamelijk naar inzicht in procedures en analyseverwerking. 

Voor de berekening van de eindscore worden de volgende wegingsfactoren gebruikt:

  • 70 % voor permanente evaluatie
  • 30 % voor eindtoets

Voor dit OPO gelden bijkomend volgende voorwaarden:

Aanwezigheid op de praktijksessies is verplicht. Er worden geen ongewettigde afwezigheden getolereerd. Bij een ongewettigde afwezigheid wordt de score ‘niet afgelegd’ (NA) voor evaluatie-activiteit permanente evaluatie toegekend. Deze NA wordt overgedragen naar 2de zittijd.

De eindscore van het OPO kan maar berekend worden als er een score bekomen is voor elk van de hierboven vermelde evaluatie-activiteiten (nl voor permanente evaluatie en voor eindtoets).

Om te kunnen slagen voor het OPO moet zowel voor permanente evaluatie als voor eindtoets een score van minstens 8,0/20 behaald zijn. Studenten die hier niet aan voldoen, krijgen maximaal 9,0/20 als eindscore voor het OPO. Afrondingen gebeuren enkel op de eindscore van het OPO

Een NA voor evaluatie-activiteit permanente evaluatie wordt overgedragen naar 2de zittijd.

Voor het gedeelte permanente evaluatie is geen 2de examenkans mogelijk.