Inleiding tot de geneesmiddelenanalyse (B-KUL-K0B05A)

5 studiepuntenNederlands46 urenTweede semester
POC Farmaceutische Wetenschappen

De bacheloropleiding in de farmaceutische wetenschappen beoogt een aantal opleidingsleerresultaten (OLR) die de studenten uiteindelijk moeten gehaald hebben wanneer zij hun diploma behalen. Deze OLR’s liggen vast. Alle opleidingsonderdelen in het programma van de bacheloropleiding bouwen samen aan deze OLR’s. Elk opleidingsonderdeel heeft zijn specifieke bijdrage tot één of meerdere OLR’s, zonder de hele OLR te willen omvatten. Deze OLR’s worden in de lijst hieronder eerst vermeld. In de opsomming daaronder staat gespecifieerd hoe dit opleidingsonderdeel bijdraagt aan het behalen van de OLR. Het is de som van de doelstellingen van de verschillende opleidingsonderdelen die ervoor zorgt dat de OLR uiteindelijk behaald zal worden.  

Dit opleidingsonderdeel brengt de studenten een eerste keer in contact met analysemethoden van actieve stoffen van geneesmiddelen. Na het volgen van dit opleidingsonderdeel moeten studenten de kennis hebben om een gehaltebepaling van een actieve stof van een geneesmiddel op basis van een titratie te begrijpen en uit te leggen, en moeten ze resultaten ervan kunnen verwerken en interpreteren in het licht van de gestelde kwaliteitsnormen. Bovendien worden de studenten vertrouwd gemaakt met de Europese Farmacopee, waarbij ze in staat moeten zijn om de specifieke vakterminologie te begrijpen en/of te verklaren en toe te passen, zowel op titraties als op beschreven grensreacties. 

OLR. De bachelor heeft een grondige kennis van en inzicht in chemie en kan deze toepassen in een farmaceutische context.
- De studenten kunnen het begrip activiteit en activiteitscoëfficiënt uitleggen en toepassen in de juiste context.
- De studenten kunnen de eigenschappen en samenstelling van een oplossing van polyprotische zuren en/of basen correct beredeneren adh van berekeningen.

OLR. De bachelor heeft kennis van en inzicht in methoden om geneesmiddelen te analyseren en kan deze toepassen.
- De studenten kennen de theoretische principes van de klassieke volumetrische analyse.
- De studenten kennen het belang van titraties in het kader van gehaltebepalingen en als analysemethode binnen de Europese Farmacopee. 
- De studenten kunnen de theoretische concepten van een zuur-base titratie (monoprotisch en polyprotische systemen), redoxtitratie, complexometrische titratie, neerslagtitratie toelichten en kunnen het bijhorende titratieschema beredeneren.
- De studenten kunnen titratie-analyseresultaten gepast verwerken.
- De studenten kunnen titratie-analyseresultaten interpreteren.
- De studenten kunnen het verloop van een titratiecurve uitleggen en voorspellen, en dit voor de verschillende soorten titraties (zuur-base, redox, neerslag, complexometrisch). 
- De studenten begrijpen de specifieke taal en vakterminologie van de Farmacopee en kunnen deze uitleggen en correct toepassen.
- De studenten kunnen de methoden beschreven in de Farmacopee vertalen naar een numerieke opgave en/of reactie en bijhorende berekeningen uitvoeren.

OLR. De bachelor is zich bewust van de rol van de farmaceutisch wetenschapper in de gezondheidszorg en het brede werkveld en heeft aandacht voor de patiënt als eindgebruiker van het geneesmiddel.
- De student kan vanuit historisch perspectief verwoorden hoe wetenschappelijke bevindingen of wetten tot stand zijn gekomen.
- De studenten kunnen het belang van de Europese Farmacopee uitleggen voor wat betreft de kwaliteit van geneesmiddelen en weten welke verantwoordelijkheid zij als farmaceutisch wetenschapper hierin moeten opnemen.

 

Kennis van Algemene chemie

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


GELIJKTIJDIG(K0B00A) OF GELIJKTIJDIG(K01B0A) OF GELIJKTIJDIG(X0C33C)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
K0B00A : Algemene chemie
K01B0A : Chemie: algemene concepten (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
X0C33C : Grondslagen van de chemie

Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
K0B06A : Chemische praktijkvaardigheden
K0B22A : Analyse van geneesmiddelen: theorie

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
K03B3A : Methoden in het biofarmaceutisch onderzoek: algemene analyse (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
X0F05A : Inleiding tot de geneesmiddelenanalyse

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Inleiding tot de geneesmiddelenanalyse (B-KUL-K0B05a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College46 urenTweede semester
POC Farmaceutische Wetenschappen

De concepten van de algemene chemie worden uitgediept in een analytische context en toegepast op de gehaltebepaling van actieve stoffen van geneesmiddelen. Een titratie leent zich goed om je in te leiden tot de belangrijkste analytische concepten en krijgt daarom veel aandacht in dit opleidingsonderdeel. Bovendien zijn titraties één van de standaard analysetechnieken voor het bepalen van de kwaliteit van actieve stoffen van geneesmiddelen, zoals beschreven in de Farmacopee. De besproken analysetechnieken worden in dit opleidingsonderdeel steeds in een relevante context geplaatst (o.a. door situering in de Farmacopee). De opbouw en vakterminologie van de Farmacopee wordt aangeleerd dmv de monografie van NaCl. 

De colleges en de oefensessies gaan hand in hand en behandelen dezelfde analytische concepten. De oefensessies laten je toe om de concepten dieper te verwerken en toe te passen en je analytisch redeneervermogen aan te sterken. 
    - Inleiding (en situeren belang) tot de Farmacopee 
    - Het analytisch proces en grootheden en eenheden 
    - Theoretische concepten van het instrumentarium (o.a. calibratie van glaswerk, werking analytische balans) 
    - Foutenleer toegepast op het analytisch proces 
    - Chemisch evenwicht toegepast op het analytisch proces 
    - Titraties: inleiding concept 
    - Begrip Activiteit 
    - Chemisch evenwicht systematisch behandeld 
    - Polyprotische zuur-base evenwichten 
    - Zuur-base titraties (incl farmaceutische voorbeelden) 
    - Complexometrische titraties (incl farmaceutische voorbeelden) 
    - Neerslagtitraties (incl farmaceutische voorbeelden) 
    - Basisbegrippen elektrochemie 
    - Redoxtitraties (incl farmaceutische voorbeelden) 
    - Interpretatie Farmacopee adh van een voorbeeld, nl. monografie NaCl
 

Aanbevolen handboek “Quantitative Chemical Analysis, Daniel Harris

Presentaties (beschikbaar via online leerplatform)

Oefensessie

  • Activerend college (26 CU) met duidelijke link naar de oefensessies. Oefensessies in kleinere groepen (20 CU)

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Inleiding tot de geneesmiddelenanalyse (B-KUL-K2B05a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen


Het examen is een geïntegreerd examen waarbij de focus ligt op toepassingen, oefeningen en interpreteren van de farmaceutische context.