Operationeel onderzoek (B-KUL-HBN68B)

6 studiepuntenNederlandsTweede semester
OC Handelsingenieur/Business Engineering FEB Campus Brussel

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:

  • een IP (geheeltallig programma) formuleren (met aandacht vooral voor logische condities en kwaliteit van formuleringen), het probleem oplossen via software, eenvoudige problemen handmatig via branch-and-bound uitwerken, zich een duidelijk beeld vormen van hoe recente commerciële lineaire solvers functioneren
  • enkele efficiënt oplosbare IPs (stroomproblemen, kortste pad,...) herkennen en oplossen, deze problemen in hun samenhang zien als ‘netwerkproblemen’
  • zich een duidelijk beeld vormen van de analyse van algoritmes in hun ‘worst-case’ gedrag, de link leggen naar moeilijkheid van problemen, een duidelijk beeld schetsen van complexiteitstheorie en het belang van de vraag ‘P=NP?’
  • combinatorische problemen oplossen via dynamische programmeringsrecursie met inbegrip van beslissingsproblemen onder onzekerheid
  • wachtlijnsystemen in de praktijk herkennen, modelleren en analyseren.

Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat volgend opleidingsonderdeel reeds succesvol werd afgerond:

  • Lineaire optimalisatie (HBN26A).

Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat volgend opleidingsonderdeel reeds werd opgenomen:

  • Kansrekenen en beschrijvende statistiek (HBN65B).

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBE13E : Operations Research
D0H28A : Operationeel onderzoek (HIR)
D0X33A : Operationeel onderzoek (HIR)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Operationeel onderzoek (B-KUL-HBN66b)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: CollegeTweede semester
OC Handelsingenieur/Business Engineering FEB Campus Brussel

1. Geheeltallige programmering: formuleren van geheeltallige programma's met bijzondere aandacht voor de kwaliteit van formuleringen, branch-and-bound, cutting planes, heuristieken
2. Netwerkmodellen: transportproblemen, toewijzingsproblemen, transshipmentproblemen, kortste pad, maximum flow, minimum kost flow, CPM
3. Dynamische programmering
4. Analyse van algoritmes en complexiteitstheorie
5. Wachtlijntheorie

Aanbevolen studiemateriaal: Winston, Operations Research: Applications and Algorithms, 4th edition, 2003, Brooks-Cole Publishing.

Het verplichte handboek is Engelstalig. De slides zijn in het Nederlands.

Hoorcollege - Individuele opdracht - PC-sessie

Hoorcolleges gecombineerd met interactievormen: In de hoorcolleges wordt alle theoretische kennis grondig toegelicht. Waar mogelijk, wordt tijdens deze colleges een actieve inbreng van de studenten verwacht.
Zelfstudie: Het verplichte handboek en de slides bieden tal van oefeningen bij elk deel die de student toelaten zijn kennis zelf uit te diepen.
LINGO: Er wordt een computerles ingericht om de student vertrouwd te maken met de LINGO software. De student krijgt ook een individuele huistaak toegewezen (zie ook bij evaluatie).

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Operationeel onderzoek (B-KUL-H73241)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine


Tijdens de eerste zittijd vindt enkel een schriftelijk examen plaats. Het examen bestaat uit twee delen (één deel over de geziene leerstof van Liesje De Boeck en één deel over de geziene leerstof van Jeroen Beliën). In beide delen komen een aantal oefeningen (de oefeningen kunnen betrekking hebben op het testen van kennis en inzicht in de theorie, het herkennen van types optimaliseringsproblemen, de modelformulering, het oplossen van het model, de verbanden tussen types problemen, het interpreteren van de output,...) aan bod. Het totale examen (voor beide delen) is gesloten boek en neemt 3 uren in beslag. De student mag tijdens het examen een rekenmachine meebrengen; het formularium voor elk deel is op voorhand gekend en wordt bij het schriftelijk examen ter beschikking gesteld. Elk deel wordt afzonderlijk geëvalueerd door de betrokken docent en telt voor de helft mee in het uiteindelijke resultaat. Enkel dit uiteindelijke resultaat is van belang. De student die niet geslaagd is (minder dan 10/20 behaald heeft voor dit uiteindelijke resultaat), dient beide delen opnieuw af te leggen (ook al is hij op één van de delen geslaagd). Tijdens het jaar dient er een huistaak ingediend te worden, gerelateerd aan LINGO. Dit huistaak telt als volgt mee voor de evaluatie: bij een "goede" huistaak wordt het resultaat op het examen naar boven afgerond; in het andere geval wordt naar onder afgerond.

De evaluatie bij de tweede examenkans gebeurt op dezelfde wijze als bij de eerste examenkans.