Operationeel onderzoek (HIR) (B-KUL-D0H28A)

6 studiepuntenNederlands46 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:
• een IP (geheeltallig programma) formuleren (met aandacht vooral voor logische condities en kwaliteit van formuleringen), het probleem oplossen via software, eenvoudige problemen handmatig via branch-and-bound uitwerken, zich een duidelijk beeld vormen van hoe recente commerciële lineaire solvers functioneren.
• enkele efficiënt oplosbare IPs (stroomproblemen, kortste pad, . . . ) herkennen en oplossen, deze problemen in hun samenhang zien als ‘netwerkproblemen’.
• zich een duidelijk beeld vormen van de analyse van algoritmes in hun ‘worst-case’ gedrag, de link leggen naar moeilijkheid van problemen, een duidelijk beeld schetsen van complexiteitstheorie en het belang van de vraag ‘P=NP?’.
• Combinatorische problemen oplossen via dynamische programmeringsrecursie met inbegrip van beslissingsproblemen onder onzekerheid.
• wachtlijnsystemen in de praktijk herkennen, modelleren en analyseren.

Concreet wordt uitgegaan van handigheid met het werken met kwantitatieve (wiskundige) modellen, en in het bijzonder van

  • vaardigheid met basistechnieken uit lineaire algebra
  • vertrouwdheid met lineaire programmering (modelleren van LPs en het simplex-algoritme)
  • vaardigheid met kansrekenen

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBE13E : Operations Research
HBN68B : Operationeel onderzoek
D0X33A : Operationeel onderzoek (HIR)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Operationeel onderzoek (HIR) (B-KUL-D0H28a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College46 urenTweede semester
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

Deel 1: Geheeltallige programmering
Formuleren van geheeltallige programma's met bijzondere aandacht voor logische restricties en de kwaliteit van formuleringen, branch-and-bound, cutting planes, heuristieken.
Deel 2: Netwerkmodellen
Transportproblemen, toewijzingsproblemen, kortste padberekeningen en CPM/PERT, stroomproblemen.
Deel 3: Analyse van algoritmes en complexiteitstheorie
Deel 4: dynamische programmering
Deel 5: Wachtlijntheorie

Gebruikt studiemateriaal
* Winston, W.L. (2004). Operations Research. Applications and Algorithms. Fourth edition. Duxbury Press.
* Bijkomende lesnota’s, wetenschappelijke artikels en extra leesmateriaal worden ter beschikking gesteld via Toledo.
Toledo
* Bij deze leeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

Tijdens de colleges worden alle leerinhouden uiteengezet.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Operationeel onderzoek (HIR) (B-KUL-D2H28a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine


Evaluatiekenmerken

*Het schriftelijk examen is een gesloten boek examen en bestaat uit open vragen.
De student kan voor het examen gebruik maken van een rekenmachine en het formularium voor wachtlijntheorie dat bij de examenkopij wordt voorzien.
*De vaardigheidstoets is een computeroefening die onder gecontroleerde omstandigheden tijdens het semester wordt uitgevoerd (d.w.z. in een computerlokaal waarbij de toegang tot het netwerk, op Toledo na, wordt afgesloten).
Deze computeroefening bestaat uit twee delen, namelijk: (1) een mathematische formulering die de student uitschrijft op papier en zo indient en (2) een Lingo-bestand dat de student uploadt via Toledo.
De computeroefening is gesloten boek, maar studenten kunnen vertrekken van de samples die ze terugvinden in de folder van Lingo.

Bepaling eindresultaat

*Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
*Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald. De computeroefening wordt beoordeeld op 20% van de punten, het afrondend schriftelijk examen op 80% van de punten.
*Indien de student niet deelneemt aan de computeroefening, wordt de beoordeling hiervan meegeteld als een 0-score binnen het gewogen eindresultaat.
*Indien de student niet deelneemt aan het schriftelijk examen, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

Tweede examenkans

*De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat bij de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.
*Het behaalde resultaat van de computeroefening in de eerste examenkans wordt standaard niet overgedragen naar de tweede examenkans. Een nieuwe computeroefening wordt voorzien.
Enkel studenten die in de juni-zittijd geen schriftelijk examen aflegden (en dus een NA 'niet afgelegd' kregen) kunnen bij de docent uiterlijk 1 augustus een aanvraag indienen om het behaalde resultaat van de computeroefening toch over te dragen naar de tweede examenkans.

*Zie 'Toelichting' onder 'Evaluatieactiviteiten' voor bijkomende informatie i.v.m. de tweede examenkans.