Operationeel onderzoek (HIR) (B-KUL-D0X33A)

6 studiepuntenNederlands46 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Kortrijk

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel kan de student:

  • een IP (geheeltallig programma) formuleren (met aandacht vooral voor logische condities en kwaliteit van formuleringen), het probleem oplossen via software, eenvoudige problemen handmatig via branch-and-bound uitwerken, zich een duidelijk beeld vormen van hoe recente commerciële lineaire solvers functioneren
  • enkele efficiënt oplosbare IPs (stroomproblemen, kortste pad,...) herkennen en oplossen, deze problemen in hun samenhang zien als ‘netwerkproblemen’
  • zich een duidelijk beeld vormen van de analyse van algoritmes in hun ‘worst-case’ gedrag, de link leggen naar moeilijkheid van problemen, een duidelijk beeld schetsen van complexiteitstheorie en het belang van de vraag ‘P=NP?’
  • combinatorische problemen oplossen via dynamische programmeringsrecursie met inbegrip van beslissingsproblemen onder onzekerheid
  • wachtlijnsystemen in de praktijk herkennen, modelleren en analyseren.

Voor dit opleidingsonderdeel is het aangewezen dat volgende opleidingsonderdelen minstens gelijktijdig worden opgenomen:

  • Statistiek
  • Lineaire programmering.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
HBE13E : Operations Research
D0H28A : Operationeel onderzoek (HIR)
HBN68B : Operationeel onderzoek

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Operationeel onderzoek (HIR) (B-KUL-D0X33a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College46 urenTweede semester
OC Toegepaste economische wetenschappen FEB Campus Kortrijk

Deel 1: Geheeltallige programmering
Formuleren van geheeltallige programma's met bijzondere aandacht voor logische restricties en de kwaliteit van formuleringen, branch-and-bound, cutting planes, heuristieken
Deel 2: Netwerkmodellen
Transportproblemen, toewijzingsproblemen, kortste padberekeningen en CPM/PERT, stroomproblemen
Deel 3: Analyse van algoritmes en complexiteitstheorie
Deel 4: Dynamische programmering
Deel 5: Wachtlijntheorie
 

Gebruikt studiemateriaal

  • Winston, W.L. (2004). Operations Research. Applications and Algorithms. Fourth edition. Duxbury Press.
  • Bijkomende lesnota’s, wetenschappelijke artikels en extra leesmateriaal worden ter beschikking gesteld via Toledo.

Toledo

  • Bij deze leeractiviteit wordt gebruik gemaakt van Toledo

Het verplichte handboek is Engelstalig. De slides zijn in het Nederlands.

Hoorcolleges gecombineerd met interactievormen: In de hoorcolleges wordt alle theoretische kennis grondig toegelicht. Waar mogelijk, wordt tijdens deze colleges een actieve inbreng van de studenten verwacht.
Zelfstudie: Het verplichte handboek biedt tal van oefeningen bij elk deel die de student toelaten zijn kennis zelf uit te diepen.
Oefeningen: De hoorcolleges worden waar mogelijk aangevuld met extra oefeningen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Operationeel onderzoek (HIR) (B-KUL-D2X33a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine


Tijdens de eerste zittijd vindt enkel een schriftelijk examen plaats. Het examen bestaat uit een aantal oefeningen (de oefeningen kunnen betrekking hebben op het testen van kennis en inzicht in de theorie, het herkennen van types optimaliseringsproblemen, de modelformulering, het oplossen van het model, de verbanden met andere modellen, het interpreteren van de output,...). Het examen is gesloten boek en neemt 4 uren in beslag. De student mag tijdens het examen een rekenmachine meebrengen; het formularium is op voorhand gekend en wordt bij het schriftelijk examen ter beschikking gesteld. De evaluatie van dit schriftelijk examen gebeurt door de docent. Tijdens het jaar dient er een huistaak ingediend te worden, gerelateerd aan LINGO. Dit huistaak telt als volgt mee voor de evaluatie: bij een "goede" huistaak wordt het resultaat op het examen naar boven afgerond; in het andere geval wordt naar onder afgerond.

De evaluatie tijdens de tweede zittijd gebeurt op dezelfde wijze als tijdens de eerste zittijd.