Projectwerk nanowetenschappen, nanotechnologie en nanoengineering (B-KUL-H0P62A)

6 studiepuntenNederlands60 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Van Hoof Chris (coördinator) |  N.
POC Nanowetenschappen en nanotechnologie

Na een succesvolle afronding van deze cursus:

 

  • In deze praktische cursus heeft de student de houding en praktische kennis verworven van hoe efficiënt en constructief te werken binnen een echt onderzoeks- en / of ontwikkelingsteam dat zich bezighoudt met nanowetenschap, nanotechnologie en nanotechnologie. Dit moet hem / haar stimuleren om initiatief te nemen en belangrijke vaardigheden te ontwikkelen, zoals probleemoplossing en waardering voor samenwerking.
  • Wanneer het gaat om ontwerpoefeningen, is het de hoofddoelstelling om inzicht te krijgen in de volledige cyclus van conceptueel ontwerp via implementatie tot testen en feedback tot verbeterd ontwerp, in het specifieke geval van op micro / nano gebaseerde componenten of systemen. Omdat de tijd beperkt is, zijn er van elke case al verschillende delen voltooid en moeten de studenten de ontbrekende items aanpakken, terwijl ze tegelijkertijd inzicht krijgen in de totale cyclus.
  • De student kan een kort relevant overzicht samenstellen van de literatuur die belangrijk is voor het gestarte onderzoek of ontwikkeling.
  • De student beheerst een, voor hem / haar nieuw, ultramodern experimenteel instrument, analytisch onderzoekstool of ontwerptool, en kan de onderliggende principes duidelijk formuleren.
  • Bij het ontwikkelen van onderzoeks- of ontwerpactiviteiten heeft hij / zij begrepen hoe hij gefocust kan blijven op het doel (essentie) en structuur kan ontwikkelen in de onderzoeks- en ontwerpbenadering. De opgedane praktijkervaring bereidt hem / haar voor op het uitvoeren van zelfstandig werk voor de masterproef in het tweede jaar.
  • De student heeft geleerd een wetenschappelijk en technisch verantwoord en beknopt, maar volledig rapport samen te stellen over het uitgevoerde werk en de geboekte vooruitgang.
  • De student kan de betekenis, resultaten en conclusies van het uitgevoerde werk mondeling en beknopt presenteren.

  • Noodzakelijke basis voor disciplines zoals aangeboden in de inleidende cursussen H06E2A “Quantum physics”; H01M3A “Elektronische basisschakelingen”; H06F2A “Semiconductor physics”; H06F0A “Semiconductor devices”; H06F6A “Structure synthesis and cellular function of macromolecules”; H0601A “Atoomtheorie, chemische periodiciteit en chemische binding”.
  • Studenten zijn al bekend met de basisaspecten van nanowetenschap en technologie. Ze hebben ervaring met metingen met standaard experimentele instrumenten en kunnen statistische methoden, computerprogrammering en numerieke analyse toepassen. Ze hebben al enige kennis van gegevensrapportage en presentaties.

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


( GELIJKTIJDIG(H06G4A) OF GELIJKTIJDIG(H05K6A) ) EN ( GELIJKTIJDIG(H06D3A) OF GELIJKTIJDIG(H05L2A) ) EN ( GELIJKTIJDIG(H06A6A) OF GELIJKTIJDIG(H05K8A) ) EN ( GELIJKTIJDIG(H06G0A) OF GELIJKTIJDIG(H05L0A))

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
H06G4A : Materials Physics and Technology for Nanoelectronics
H05K6A : Materiaalfysica en technologie voor nano-elektronica
H06D3A : Nanostructured Bio-Macromolecules
H05L2A : Nanogestructureerde bio-macromoleculen
H06A6A : Chemistry at Nanometre Scale
H05K8A : Chemie op nanometerschaal
H06G0A : Technology of Integrated Systems
H05L0A : Technologie van geïntegreerde systemen

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
H0P61A : P&O Nanoscience, Nanotechnology and Nanoengineering

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Projectwerk nanowetenschappen, nanotechnologie en nanoengineering (B-KUL-H0P62a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht60 urenTweede semester
N.
POC Nanowetenschappen en nanotechnologie

De belangrijkste focus van de P&O kan verband houden met een onderzoeksonderwerp of met een praktisch ontwerp met betrekking tot nanotechnologie.

 

Studenten die werken aan een onderzoeksgerelateerd P&O zullen worden ontvangen door een onderzoeksgroep die deelneemt aan nanowetenschappelijk onderzoek, en een open maar beperkt en bij voorkeur interdisciplinair onderzoeksproject krijgen dat in de beschikbare tijd kan worden uitgevoerd. Ze werken in groepen van twee of drie per project. Ze zullen worden geïntroduceerd in het onderwerp en beschikbare onderzoekstools. Er zal ook aandacht worden besteed aan het screenen van databases en / of literatuur. Monstervoorbereidingen, metingen en / of berekeningen worden gepland en uitgevoerd. De resultaten worden verworven en geanalyseerd en elk project moet worden afgesloten met een schriftelijk rapport en een korte mondelinge presentatie.

 

Voor de P & O-onderwerpen die nauwer verband houden met een praktisch ontwerp, krijgen de studenten de keuze uit een aantal ontwerp / realisatie / testtaken in het brede veld van geavanceerde micro- en nanosystemen. Het doel is om inzicht te krijgen in verschillende belangrijke onderdelen van een complete cyclus van conceptueel ontwerp via implementatie tot testen en feedback tot verbeterd ontwerp. De onderwerpen hebben betrekking op micro-nanosystemen, fotovoltaïsche systemen, MEMS / NEMS-apparaten, magnetische apparaten, op CNT gebaseerde apparaten, enzovoort. De studenten werken in kleine teams, omdat dit ervoor zorgt dat iedereen zoveel mogelijk kan bijdragen en leren. Elk studententeam heeft een toegewijde begeleider.

In tegenstelling tot een traditionele oefening hebben sommige onderwerpen geen a-priori bekend antwoord, noch een noodzakelijk bekend pad naar het antwoord. Er is dus een echt 'onderzoeks'-aspect aan de onderwerpen. Experimenteel ontwerp en het uitvoeren van experimenten is een aspect van de meeste ontwerpprojecten. Dit kan macroscopische breadboarding zijn of het gebruik van bestaande laboratoriumopstellingen.

Er zal een overzicht worden gegeven van hoe het projectwerk moet worden opgevat, inclusief de modaliteiten bij de uitvoering ervan.

Aan het begin van het projectwerk zullen de studenten relevant introductiemateriaal ontvangen of worden aangestuurd door de projectinstructeur om dit materiaal op te sporen.

De taak omvat:

Actief werken in het laboratorium of in een ontwikkeling / ontwerp omgeving in de geest van een onderzoek / ontwikkeling / ontwerp team, en dit voor een minimale hoeveelheid tijd, zoals vereist.

Een rapport schrijven.

Een presentatie geven voor een publiek over het verrichte werk en de behaalde resultaten, gevolgd door het beantwoorden van vragen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Projectwerk nanowetenschappen, nanotechnologie en nanoengineering (B-KUL-H2P62a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Verslag, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Geen


Het projectwerk wordt geëvalueerd door een panel bestaande uit de dagelijkse projectwerkbegeleiders (beoordelaars) onder leiding van de cursuscoördinatoren.

De evaluatiecriteria omvatten:

  • Schriftelijk rapport van het uitgevoerde projectwerk (structuur, duidelijkheid, wetenschappelijk / technisch voordeel, synthese, taal, kritische zin)
  • Het werk besteed aan het project (initiatief, interactie, teamwerk, verworven vaardigheden en inzicht, effectief werk gedaan)
  • Korte mondelinge presentatie en vragen voor het panel en collega-cursisten (structuur, timing, to-the-point, stijl)

De tweede kans voor het afleggen van een examen valt weg als de student gedurende het semester onvoldoende in het laboratorium heeft gepresteerd of onvoldoende heeft bijgedragen aan de ontwerptaak.