Een socio-ecologische inleiding tot duurzaamheid (B-KUL-G0D70A)

Doelstellingen
1. Leerdoelen
De student kan de betekenis en samenhang van de ‘Megatrends’ en hun achtergrond, de ‘Sustainable Development Goals’, de ‘Sustainability Doughnut’ en de ‘Planetary Boundaries’ verwoorden.
De student kan de discussie over de termen ‘duurzaamheid’ en ‘duurzame ontwikkeling’ duiden.
De student kan zowel de ecologische, economische, sociale, ethische als culturele dimensies van duurzaamheidskwesties concreet illustreren.
De student kan een aantal maatregelen in het domein van de eigen discipline die geschikt zijn om duurzaamheid te vergroten, opsommen, en toelichten welke impact ze (kunnen) hebben.
De student kan diversiteit en een open ethiek als basiskenmerk van ‘cultures of sustainability’ verder toelichten vanuit de idee van veerkracht en systeemdenken in een sociaal-maatschappelijke context.
De student kan systeemdenken (beperkt) toepassen bij het kritisch bekijken en vervolgens beoordelen van duurzaamheidscontroverses aangebracht in de media.
De student kan het belang van transdisciplinaire samenwerking en teamwerk in het kader van duurzaamheid en duurzame ontwikkeling voor specifieke cases aangebracht in krantenartikels uitleggen, door concrete relevante onderzoeksvragen van diverse wetenschapsdomeinen te verwoorden.
2. Vormingsdoelen
De student kan een respectvolle discussie over aspecten van duurzaamheid voeren met studenten uit de eigen zowel als uit andere disciplines, en getuigt hierbij van zorgvuldigheid, verantwoordelijkheidszin en een ethische ingesteldheid.
De student is bereid en in staat om op een kritische wijze deel te nemen aan de maatschappelijke discussie omtrent duurzaamheid vanuit de eigen expertise in haar/zijn discipline.
De student is ‘actiecompetent’, m.a.w. de cursus heeft capaciteiten én het engagement bijgebracht om actief bij te dragen aan het aanpakken van de structurele oorzaken van duurzaamheidskwesties.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
G0D70B : Een socio-ecologische inleiding tot duurzaamheid (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de biochemie en de biotechnologie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
- Bachelor in de biochemie en de biotechnologie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Leuven) (Minor verbreding) 180 sp.
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (Leuven) (Optie criminologie) 180 sp.
- Bachelor in de informatica (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
- Bachelor in de informatica (Leuven) (Minor verbreding) 180 sp.
- Bachelor in de economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de psychologie (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de wiskunde (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
- Bachelor in de wiskunde (Leuven) (Minor economie) 180 sp.
- Bachelor in de fysica (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geologie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
- Bachelor in de geografie (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025) (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
- Master in de criminologische wetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master in de wijsbegeerte (Leuven) 60 sp.
- Master in de culturele studies (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Afstudeerrichting politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 sp.
- Bachelor in de communicatiewetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2022-2023) (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de geschiedenis (Leuven) (Afstudeerrichting geschiedenis van de oudheid tot heden) 180 sp.
- Bachelor in de chemie (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
- Bachelor in de chemie (Leuven) (Minor verbreding) 180 sp.
- Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (Leuven e.a.) (Afstudeerrichting Geestelijke gezondheidszorg) 120 sp.
- Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (Leuven e.a.) (Afstudeerrichting Inwendige aandoeningen) 120 sp.
- Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (Leuven e.a.) (Afstudeerrichting Kinderen) 120 sp.
- Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (Leuven e.a.) (Afstudeerrichting Musculoskeletale aandoeningen: optie manuele therapie) 120 sp.
- Master in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (Leuven e.a.) (Afstudeerrichting Neurologische aandoeningen) 120 sp.
- Bachelor in de biologie (Leuven) 180 sp.
- Master of Chemical Engineering (Leuven) (Chemical and Biochemical Process Engineering) 120 sp.
- Master of Chemical Engineering (Leuven) (Environmental Engineering) 120 sp.
- Master of Chemical Engineering (Leuven) (Product Engineering) 120 sp.
- Bachelor in de toegepaste economische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur (Leuven) 180 sp.
- Bachelor handelsingenieur in de beleidsinformatica (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de rechten (Leuven) (Algemene optie) 180 sp.
- Bachelor in de handelswetenschappen (Brussel) 180 sp.
- Bachelor in de handelswetenschappen (Antwerpen) 180 sp.
- Master in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Master of Rehabilitation Sciences and Physiotherapy (Leuven) (Specialisation: Children) 120 sp.
- Master of Rehabilitation Sciences and Physiotherapy (Leuven) (Specialisation: Internal Disorders) 120 sp.
- Master of Rehabilitation Sciences and Physiotherapy (Leuven) (Specialisation: Mental Health Care) 120 sp.
- Master of Rehabilitation Sciences and Physiotherapy (Leuven) (Specialisation: Musculoskeletal Disorders: Option Manual Therapy) 120 sp.
- Master of Rehabilitation Sciences and Physiotherapy (Leuven) (Specialisation: Neurological Disorders) 120 sp.
- KICK Academy (Leuven) 18 sp.
- Master of Mobility and Supply Chain Engineering (Leuven) 120 sp.
- Master in de farmaceutische zorg (Leuven) 120 sp.
- Master in de geneesmiddelenontwikkeling (Leuven) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Keuzeopleidingsonderdelen binnen de afstudeerrichting Sportbeleid en sportmanagement) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Verdieping binnen Clinical Movement Analysis) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Verdieping binnen de afstudeerrichting Biomedical Research in Movement Sciences) 120 sp.
- Master in de bewegings- en sportwetenschappen (Leuven) (Verdieping binnen de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching) 120 sp.
- Bachelor in de biomedische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Duits) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Frans) 180 sp.
- Master in de logopedische en audiologische wetenschappen (Leuven) 120 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Afstudeerrichting sociologie) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Minor sociale innovatie) 180 sp.
- Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie (programma voor studenten gestart in 2022-2023 of later) (Leuven) (Optie politieke wetenschappen) 180 sp.
- Bachelor in de biochemie en de biotechnologie (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Leuven) (Minor Business and Innovation) 180 sp.
- Bachelor in de biochemie en de biotechnologie (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Leuven) (Minor duurzame biotechnologie) 180 sp.
- Postgraduaat in de toegepaste ethiek (Leuven) (Track ecologie) 35 sp.
- Bachelor in de geowetenschappen (Leuven) (Afstudeerrichting Geografie) 180 sp.
- Master in de vergelijkende en internationale politiek (programma voor studenten gestart in 2024-2025 of later) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
1 sp. Een socio-ecologische inleiding tot duurzaamheid: theorie (B-KUL-G0D70a)
Inhoud
In dit onderdeel worden de verschillende aspecten van het begrip duurzaamheid (ecologisch, sociaal, economisch) toegelicht. Daarnaast wordt de methodologie aangebracht om duurzaamheidskwesties te leren doorgronden en er mee om te gaan of een oplossing ervoor na te streven (systeemdenken, transdisciplinariteit, de honest broker positie, ‘political moves’ herkennen, de betekenis van bestaande machtsverhoudingen en ideologieën inschatten). Dit alles gebeurt op basis van feitenkennis in verband met de ‘Megatrends’, de ‘Planetary Boundaries’, de ‘Sustainability Doughnut’ en de ‘Sustainable Development Goals’. Hierbij zal ook aandacht besteed worden aan specifieke disciplinaire aspecten, gekaderd in een bredere systemische en transdisciplinaire context.
Studiemateriaal
Cursustekst, colleges, slides, artikels, SPOC on-line leermodules.
2 sp. Een socio-ecologische inleiding tot duurzaamheid: opdracht (B-KUL-G0D71a)
Inhoud
In dit onderdeel worden de studenten in interdisciplinaire teams verdeeld. Ze krijgen een aantal opdrachten aansluitend bij de theorie te vervullen, in en buiten de contactmomenten, om vaardigheden relevant voor duurzaamheid te verkennen. Anderzijds geven ze elkaar en de docenten feedback, tijdens en na het leerproces dat ze doorlopen.
Studiemateriaal
Syllabus en media-materiaal, materiaal in de toledo-leeromgeving, discussie/praktijk-sessies
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Een socio-ecologische inleiding tot duurzaamheid (B-KUL-G2D70a)
Toelichting
De evaluatie bestaat uit twee delen: een vormend proces in teamverband (deels gescoord via peer-evaluatie, en telt mee voor 6 van de 20 delen van de examenscore), en een afrondend, individueel te schrijven essay (buiten de examenperiode (net voor of tijdens de blokperiode), en dit telt mee voor 14 van de 20 delen van de examenscore). Wanneer meerkeuze-vragen worden gebruikt, wordt gis-correctie toegepast.
Elke student dient aan elk van de onderdelen deel te nemen om te kunnen slagen voor het geheel. Er is geen herkansing mogelijk voor het vormend proces dat in teamverband tijdens het jaar wordt doorlopen. De score van dit onderdeel wordt bij een herkansing overgedragen vanuit de eerste zittijd. Bijdrage in de evaluatie van dit procesonderdeel blijft 6 van de 20 punten bij een herkansing.
Toelichting bij herkansen
Er is geen herkansing mogelijk voor het vormend proces dat in teamverband tijdens het jaar wordt doorlopen. De score van dit onderdeel wordt bij een herkansing overgedragen vanuit de eerste zittijd. Bijdrage in de evaluatie van dit procesonderdeel blijft 6 van de 20 punten bij een herkansing.