Praktijkinitiatie godsdienst (B-KUL-A05H2A)
Doelstellingen
Aan de hand van een vakdidactisch en verbredend deel bekwamen de studenten zich in de volgende doelstellingen:
- Inzicht verwerven in de wijze waarop het leerplan vertaald kan worden naar leermiddelen toe
- Kennismaking van de verscheidenheid binnen leermiddelen
- Kritische reflectie op de vertaling van het leerplan naar leermiddelen
- Kennismaking met de beginsituatie van de leerlingen
- Voeling krijgen met de leefwereld van jonge mensen vandaag
- Inzicht in de aanwezige levensbeschouwelijke pluraliteit
- Kennismaking met de basiscompetenties die van beginnende leerkrachten verwacht worden
- Confrontatie van het eigen kunnen met de gestelde basiscompetenties
- Kritische zelfevaluatie
- De GSM-functie van de leerkracht herkennen in de concrete praktijk
- De onderscheiden gevoeligheden van leerlingen binnen de verschillende richtingen onderkennen
- De (levensbeschouwelijke) identiteitsvorming van de leerkracht doorheen de communicatie met de leerlingen opsporen
- Kennismaking met de werking van de inspectie
- Inzicht in de verwachtingen van de inspectie naar godsdienstleerkrachten toe
- Kennismaking met de theologische en godsdienstpedagogische achtergrond van het leerplan voor het lager onderwijs
- Het belang van product- en procesevaluatie in het kader van het leerplan
- De implicatie van procesevaluatie voor het onderwijsleerproces
- Het belang van permanente evaluatie en zelfevaluatie onderkennen
- Inzicht in de verwevenheid van het pastoraal project en het opvoedingsproject van de school
- Aandacht voor de concrete werking van schoolpastoraal
- Inzicht in de juridische omkadering van het vak
- De specificiteit van het godsdienstonderricht in het schoolcurriculum vanuit juridisch oogpunt onderbouwen
- De verschillende onderdelen van Thomas kennen en eigenstandig kunnen bedienen
- ICT als instrument en medium van godsdienstdidactisch handelen kennen en weten te benutten
- Kennismaking met en actief hanteren van verschillende didactische werkvormen, zoals kunst, muziek, literatuur, film, etc.
- Inzicht verwerven in de leerplannen rooms-katholieke godsdienst van het basisonderwijs en in de ontwikkelingspsychologische, pedagogische en theologische vooronderstellingen ervan
- Zich informeren over leerlingbegeleiding en daarbij inzicht verwerven in de verhouding van leerlingbegeleiding tot het vak rooms-katholieke godsdienst enerzijds en de schoolpastoraal anderzijds
- Als toekomstige godsdienstleerkracht inzicht verwerven in de specifieke thematiek van levensbeschouwelijke diversiteit en leren omgaan daarmee als leerkracht in een school en als godsdienstleerkracht in het bijzonder
- Kennismaking met de internationale dimensie van het levensbeschouwelijk onderwijs
Begintermen
De student voldoet aan de begintermen van de Educatieve Master en volgt vakdidactiek godsdienst.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG( O0A41A ) OF GELIJKTIJDIG( A05G9A ) OF GELIJKTIJDIG( A05G7A ) OF GELIJKTIJDIG( O0B95A ) OF GELIJKTIJDIG( A0AC0A ) OF GELIJKTIJDIG( A0AC1A )
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
O0A41A : Vakdidactiek godsdienst (Leuven)
A05G9A : Vakdidactiek godsdienst (Brussel)
A05G7A : Vakdidactiek godsdienst (Antwerpen)
O0B95A : Vakdidactiek godsdienst (Leuven)
A0AC0A : Vakdidactiek godsdienst (Antwerpen)
A0AC1A : Vakdidactiek godsdienst (Brussel)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Leuven) 60 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Educatieve master in de godsdienst (Leuven) 15 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Gent) 60 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors (niet-leerkracht godsdienst) en academische bachelors niet-humane wetenschappen) (Leuven) 90 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor academische bachelors humane wetenschappen en academische masters) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors leerkracht godsdienst) (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
1 sp. Praktijkinitiatie godsdienst: vakdidactisch deel (B-KUL-A05H2a)
Inhoud
Inhoud
- De inhoud van het OPO wordt beschikbaar gesteld op Toledo.
Doelstellingen
- Kennismaking met de beginsituatie van de leerlingen
- Kennismaking met en actief hanteren van verschillende didactische werkvormen, zoals kunst, muziek, literatuur, film, etc.
- Voeling krijgen met de leefwereld van jonge mensen vandaag
- Inzicht in de aanwezige levensbeschouwelijke pluraliteit
- De implicatie van procesevaluatie voor het onderwijsleerproces
- Het belang van product- en procesevaluatie in het kader van het leerplan
- Kennismaking met de basiscompetenties die van beginnende leerkrachten verwacht worden
Studiemateriaal
Studiekost: niet van toepassing (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Informatiebundel per sessie.
Geen kosten, alle informatie kan worden geraadpleegd op Toledo.
Toelichting werkvorm
De studenten krijgen in dit onderdeel de kans met deskundigen uit het veld in gesprek te treden rond de meest praktische aspecten van de vakdidactiek van het godsdienstonderwijs. Er is aan elke sessie een opdracht verbonden en de studenten kunnen kiezen op welke thema’s ze dieper willen ingaan. De aanwezigheid en participatie aan de verschillende sessies is gebaseerd op een pass/fail systeem en de studenten maken een portfolio met drie verdiepende opdrachten die geëvalueerd worden. Voor elke sessie waaraan de student niet deelnam, komt er een extra opdracht in het portfolio bij.
3 sp. Praktijkinitiatie godsdienst: verbredend onderdeel (B-KUL-A05H3a)
Inhoud
Inhoud
- De inhoud van het OPO wordt beschikbaar gesteld op Toledo.
Doelstellingen:
- Confrontatie van eigen kunnen met de gestelde basiscompetenties
- Kritische zelfevaluatie
- De GSM-functie van de leerkracht herkennen in de concrete praktijk
- De onderscheiden gevoeligheden van leerlingen binnen de verschillende richtingen onderkennen
- De (levensbeschouwelijke) identiteitsvorming van de leerkracht doorheen de communicatie met de leerlingen opsporen
- Kennismaking met de werking van inspectie
- Inzicht in de verwachtingen van de inspectie naar godsdienstleerkrachten toe
- Het belang van permanente evaluatie en zelfevaluatie onderkennen
- Inzicht in de verwevenheid van het pastoraal project en het opvoedingsproject van de school
- Aandacht voor de concrete werking van schoolpastoraal
- Inzicht in de juridische omkadering van het vak
- De specificiteit van het godsdienstonderricht in het schoolcurriculum vanuit juridisch oogpunt onderbouwen
- Zich informeren over leerlingbegeleiding en daarbij inzicht verwerven in de verhouding van leerlingbegeleiding tot het vak rooms-katholieke godsdienst enerzijds en de schoolpastoraal anderzijds
- Kennismaking met de internationale dimensie van het levensbeschouwelijk onderwijs
Studiemateriaal
Studiekost: niet van toepassing (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Informatiebundel per sessie.
Geen kosten, alle informatie kan worden geraadpleegd op Toledo.
Toelichting werkvorm
De studenten krijgen in dit opleidingsonderdeel de kans met deskundigen uit het veld in gesprek te treden rond de meest centrale aspecten van de praktijk van het godsdienstonderwijs. Er is aan elke sessie een opdracht verbonden en de studenten kunnen kiezen op welke thema’s ze dieper willen ingaan. De aanwezigheid en participatie aan de verschillende sessies is gebaseerd op een pass/fail systeem en de studenten maken een portfolio met drie verdiepende opdrachten die geëvalueerd worden. Voor elke sessie waaraan de student niet deelnam, komt er een extra opdracht in het portfolio bij.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Praktijkinitiatie godsdienst (B-KUL-A25H2a)
Toelichting
De evaluatie bestaat uit de deelname aan alle thema's van het vakdidactisch en verbredend onderdeel van praktijkinitiatie (via deelnamebewijzen/handtekeningenblad), de actieve inbreng in de discussies en in de schriftelijke uitwerking van drie opdrachten naar keuze in totaal (keuze uit het vakdidactisch en verbredend onderdeel). De drie opdrachten worden verzameld en ingediend als portfolio. Voor elke sessie waaraan de student niet deelnam, komt er een extra opdracht in het portfolio bij.
De opdrachten worden gecommuniceerd door de externe sprekers van elke sessie en kunnen teruggevonden worden op Toledo.
Puntenverdeling:
De studenten dienen hun aanwezigheid te kunnen aantonen aan de hand van het handtekeningenblad van het betrokken academiejaar. Elke uitgewerkte opdracht staat op 1/3 van de punten. De mate van inbreng van de student in de discussies tijdens de verscheidene sessies kan de uiteindelijke beoordeling van de drie opdrachten beïnvloeden.
Aandachtspunten bij de evaluatie:
- adequaatheid van de uitgevoerde opdrachten
- vermogen tot het leggen van verbanden tussen onderwijstheorie en onderwijspraktijk
- aan de dag leggen van gevoeligheid voor de behandelde deelproblematieken