Vakdidactiek godsdienst (Antwerpen) (B-KUL-A0AC0A)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
OC Educatieve master godsdienst

Dit OPO biedt een variant voor vakdidactiek godsdienst voor het vak islamitische godsdienst.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kan de student:

  • een verantwoorde en praktijkgerichte visie op het vak islamitische godsdienst op de school in de hedendaagse context omschrijven en verantwoorden.
  • lessen islamitische godsdienst voor het Secundair Onderwijs, voorbereiden, uitvoeren en evalueren overeenkomstig het leerplan islamitische godsdienst en een communicatief-hermeneutisch model.
  • daartoe een gedifferentieerd leerproces ontwerpen en de gepaste documentatie selecteren, zodat leerlingen hun relatie met godsdienst, levensbeschouwing, waarden en levensstijl verder ontwikkelen.
  • op praktisch en theoretisch vlak situatie-gericht godsdienstonderricht onderbouwen en de verschillende aspecten van het onderwijsleerproces gepast integreren.
     

Algemene theologische en godsdienstwetenschappelijke basis inzake de verschillende disciplines van theologie- en religiewetenschappen. Ingeschreven zijn in de Educatieve Master godsdienst, de derde fase van of verkorte bachelor in de theologie en de religiewetenschappen of een bekwaamheidsbewijs voor het islamitisch godsdienstonderwijs.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
O0A43A : Vakdidactisch seminarie godsdienst
A05H2A : Praktijkinitiatie godsdienst
A05G8A : Vakdidactisch seminarie godsdienst (Antwerpen)
A05H6A : Vakdidactisch seminarie godsdienst (Brussel)

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
A05G9A : Vakdidactiek godsdienst (Brussel)
A05G7A : Vakdidactiek godsdienst (Antwerpen)
A0AC1A : Vakdidactiek godsdienst (Brussel)

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Vakdidactiek godsdienst (Antwerpen) (B-KUL-A0AC0a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
OC Educatieve master godsdienst

Deel I: Godsdienstsociologische situering: vak in context

  • Discussie over de levensbeschouwelijke vakken
  • Relevantie en belang van de levensbeschouwelijke vakken

Deel II: Een ontwikkelingspsychologisch perspectief op geloofsgroei

  • Geloofsontwikkeling vanuit islamitisch perspectief
  • Geloofsontwikkeling volgens Fowler en reflecties vanuit islamitisch perspectief
  • Cognitieve geloofsstijlen en godsdienstonderwijs

Deel III: Het leerplan Islamitische Godsdienst voor het secundair onderwijs

  • Waarom godsdienstlessen in het onderwijs?
  • De visie van het leerplan islamitische godsdienst
  • Structuur van het leerplan
  • Naar een implementatie van het leerplan islamitische godsdienst

Deel IV: Een hermeneutisch-communicatief concept vakdidactiek  godsdienst

  • Interpretatie van de primaire bronnen van de Islam
  • Bronnen voor het bepalen van voorschriften in de Islam
  • Redenen waarom er verschillen in interpretatie zijn
  • Een hermeneutisch-communicatieve benadering in het vak Islam
  • Hermeneutische knooppunten: casussen uit de praktijk
  • Het lesvoorbereidingsformulier islamitische godsdienst

Deel V: Interlevensbeschouwelijke competenties (ILC’s)

  • ILC’s op school: relevant en noodzakelijk voor de maatschappij
  • Aandachtspunten bij het uitwerken van ILC-projecten op school
     

  • Eigen cursus (gedrukt en online), bestaande uit cursusteksten, multimedia, voorbeeldmateriaal en artikels.
  • Zelfstudiestudenten krijgen een cursus. Er zullen een drietal contactmomenten met de praktijkassistent mogelijk zijn op afspraak.

  • Studeren van de syllabus en de collegenotities.
  • Maken van één grondig uitgewerkte lesvoorbereiding volgens de inzichten in de cursus. De lesvoorbereiding wordt ten minste vijf werkdagen voor het examen aan de docent bezorgd.
     

Eerste semester: Vakdidactiek godsdienst (variant islam)

Dinsdag   06/10/2020    Antwerpen    16u00 – 19u00
Dinsdag   20/10/2020    Antwerpen    16u00 – 19u00
Dinsdag   03/11/2020    Antwerpen    16u00 – 19u00
Dinsdag   17/11/2020    Antwerpen    16u00 – 19u00
Dinsdag   01/12/2020    Antwerpen    16u00 – 19u00
Dinsdag   15/12/2020    Antwerpen    16u00 – 19u00
 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vakdidactiek godsdienst (Antwerpen) (B-KUL-A2AC0a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Samenstelling van het eindpunt, examenmodaliteiten en voorwaarden om examen te kunnen afleggen:
1. Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding: 75%
2. Lesvoorbereidingsformulier: 25%

De schriftelijke voorbereiding dient enkel als een hulpmiddel voor de student. Bijkomende vragen kunnen gesteld worden om verder te peilen naar de grondigheid waarmee de student inzichten heeft verworven in gerelateerde of andere gedeelten van het studiemateriaal.
Het lesvoorbereidingsformulier wordt minstens vijf werkdagen voor het examen ingediend (uitgeprint en via email). 
Zonder lesvoorbereiding kan het examen niet doorgaan.


Het mondeling examen bestaat uit drie vragen:
1. Vraag 1 uit het theoretische gedeelte van de cursus (25%)
2. Vraag 2 uit het theoretisch gedeelte van de cursus (25%)
3. Vraag 3 bij het lesvoorbereidingsformulier: deze vraag kan uit verschillende vragen bestaan refererend aan verschillende deelaspecten van het didactisch opbouwwerk (25%)

Aandachtspunten en evaluatiecriteria:

  • Het mondeling examen over de hoorcolleges beoordeelt de mate waarin de student zich de basisbegrippen van het leerplan en de hermeneutisch-communicatieve godsdienstpedagogiek heeft eigen gemaakt en daarmee creatief en kritisch mee in het gesprek kan treden. Belangrijke kwaliteiten zijn: volledigheid, nauwkeurigheid, structuur, inzicht, verbanden kunnen leggen, kritische zin en eigen positie kunnen beargumenteren.
  • Het lesvoorbereidingsformulier wordt beoordeeld aan de hand van de checklist voor de lesvoorbereiding (zie cursus).
     

De student levert een nieuw lesvoorbereidingsformulier in.