Master in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde (Leuven)

Master of Arts

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de taal- en regiostudies: arabistiek en islamkunde

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

Algemene en wetenschappelijke competenties

1.  De student heeft een wetenschappelijke houding. Hij/zij heeft kennis van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek, kan kritisch omgaan met bronnenmateriaal en heeft de academische vaardigheden om informatie over het Midden-Oosten en Noord-Afrika via moderne wetenschappelijke methodes te analyseren en inzichtelijk te maken.

2.  De student kan de belangrijkste referentiewerken over het Midden-Oosten en Noord-Afrika hanteren.

3.  De student is in staat zelfstandig (of met minimale begeleiding) primair en secundair bronnenmateriaal in het Arabisch te raadplegen en kritisch te analyseren.

4.  De student kan zelfstandig wetenschappelijk onderzoek uitvoeren en hierover mondeling en schriftelijk rapporteren.

5.  De student heeft een gespecialiseerde kennis van het vakgebied en is in staat deze te situeren in een wetenschappelijke en socioculturele context en op een inzichtelijke manier toe te passen in diverse domeinen en is bereid permanent bij te scholen.

Domeinspecifieke competenties

6.  De student heeft een gespecialiseerde kennis van en inzicht in de bestudeerde domeinen van de arabistiek en islamkunde.

7.  De student beheerst de wetenschappelijke methodologieën binnen de arabistiek en islamkunde.

8.  De student kan de verworven domeinspecifieke kennis en vaardigheden in een bredere en vergelijkende context plaatsen, alsook in een actuele, genuanceerde context.

Taalverwerving

Afstudeerrichting Arabistiek en islamkunde

9.  De student heeft gevorderde kennis van en inzicht in de Arabische taal, zowel gesproken als geschreven.

10.  De student is in staat om zelfstandig zowel klassieke als moderne Arabische teksten in verschillende genres te kunnen lezen en begrijpen. De focus ligt op zowel het activeren van de taalkennis als het gebruiken van Arabisch bronmateriaal voor academisch onderzoek.

11.  De student is in staat om zelfstandig de hoofdlijnen en de belangrijkste details van gesproken boodschappen te kunnen begrijpen en hierover zinvol in het Arabisch te rapporteren.

12.  De student kan zelfstandig relatief complex tekstmateriaal omzetten van het Arabisch naar het Nederlands en omgekeerd en kan inschatten wanneer hulpmiddelen nodig zijn voor complexer tekstmateriaal.

13.  De student is in staat om in het Arabisch vlot te dialogeren over algemene alsook academische onderwerpen en kan hierover zijn mening formuleren.

14.  De student is in staat om complexe formele teksten te schrijven en dit in verschillende genres, zoals Arabische papyri, handschriften, vroeg gedrukte werken, kranten en digitale bronnen.

Afstudeerrichting Midden-Oostenstudies

15.  De student beschikt over goede kennis van zowel de geschiedenis en hedendaagse politieke ontwikkelingen in het Midden-Oosten als de rol van de islam in verschillende culturele, maatschappelijke en politieke ontwikkelingen in de regio.

16.  De student ontwikkelt interdisciplinaire onderzoeksvaardigheden die cruciaal zijn om de actuele ontwikkelingen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika goed en kritisch te begrijpen.

17.  De student heeft basiskennis van en inzicht in de Arabische taal, zowel gesproken als geschreven.

18.  De student bezit lees- en luisterstrategieën om zelfstandig de hoofdlijnen van een moderne Arabische tekst en gesproken boodschap te kunnen begrijpen en hierover in het Nederlands te rapporteren.

De webpagina over het Letterenprofiel bevat een gedetailleerd overzicht van de vormingsdoelen.

De Faculteit Letteren wil haar studenten tot zorgvuldige taalgebruikers en communicatoren vormen die nieuwsgierig en fijngevoelig in de maatschappij staan en met een open blik streven naar een grondig en genuanceerd begrip van maatschappelijke diversiteit en machtsverhoudingen; die zich bewust zijn van het belang van nuance en multiperspectiviteit in het maatschappelijke debat, zichzelf en de ander kritisch durven bevragen vanuit hun kennis van andere tijden en culturen en de weg kennen in de moderne kennis- en informatiemaatschappij.  

 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Arabistiek en islamkunde.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Arabistiek en islamkunde_2022-2023.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRRA fiche_MA_arabistiek en islamkunde.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: