Bachelor in de handelswetenschappen (Brussel)

Bachelor of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de handelswetenschappen.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

De opleiding Bachelor in de handelswetenschappen verwacht dat de studenten bepaalde kennis, vaardigheden en attitudes verwerven en formuleert daarom volgende opleidingsspecifieke leerresultaten:

De afgestudeerde bachelor:
  • beschikt over grondige kennis van en inzicht in de bedrijfskunde en kan deze gericht gebruiken bij de analyse en oplossing van organisatie- en managementproblemen.
  • beschikt over kennis van en inzicht in de verschillende domeinen van het bedrijfsmanagement en de samenhang ertussen.
  • kent en begrijpt de kernbegrippen, theorieën en modellen van de economische wetenschap en gebruikt deze om organisatie- en managementproblemen te analyseren, ook in een internationale context.
  • beschikt over ruime kennis van en inzicht in aanverwante humane wetenschappen en kan deze doelgericht gebruiken bij de analyse van organisatie- en managementproblemen en bij het inschatten van de gevolgen van deze problemen voor de maatschappij.
  • beschikt over kennis van en inzicht in de ondersteunende wetenschappen (wiskunde, statistiek …) en hun toepassingen. In het bijzonder is de afgestudeerde in staat om kwantitatieve modellen aan te wenden voor het analyseren en oplossen van organisatie- en managementproblemen in een afgebakende context.
  • kan onder begeleiding een onderzoeksvraag met betrekking tot organisatie- en managementgerelateerde onderwerpen formuleren en gepaste onderzoeksmethodes kritisch hanteren om tot een probleemoplossing te komen.
  • kan doelgericht wetenschappelijke informatie opzoeken, evalueren en verwerken, en kan correct rapporteren en refereren.
  • geeft blijk van een onderzoekende attitude: nauwkeurigheid, kritische reflectie, wetenschappelijke nieuwsgierigheid, gemaakte keuzes verantwoorden.
  • kan functioneren als lid van een team in verschillende rollen.
  • communiceert correct, vlot en helder schriftelijk en mondeling in de onderwijstaal van het programma, en bijkomend in twee andere talen indien de onderwijstaal niet het Engels is.
  • beschikt over management- en ondernemerschapsvaardigheden met het oog op concreet en operationeel probleemoplossend denken.
  • onderkent de sociale en ethische aspecten van bedrijfsvoering en kan er kritisch over reflecteren.
  • heeft inzicht in eigen competenties en drijfveren, neemt een pro-actieve houding aan ten opzichte van de eigen ontwikkeling en kan kritisch reflecteren over het eigen gestelde gedrag.

De Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen stimuleert en streeft in al haar opleidingen vormingsaspecten na op het vlak van:

 

Professionele vaardigheden en voorbereiding op de arbeidsmarkt

  • De student ontwikkelt een professionele houding en professionele en academische vaardigheden die hem/haar in staat stellen een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de maatschappij.
  • De student gaat actief op zoek naar situatiesom zijn/haar competenties te verbreden en/of te verdiepen in lijn met zijn/haar disciplinaire future self.
  • De student onderkent het belang van continue vorming en toont een bereidheid tot levenslang leren.

 

Ethiek, verantwoordelijkheid en duurzaamheid

  • De student heeft bij zijn handelen en denken aandacht voor het milieu, de mens en de maatschappij en ontwikkelt hierrond een kritische houding.
  • De student getuigt van een ethische ingesteldheid bij de benadering van problemen in een bedrijfskundige of beleidscontext.

 

Internationale oriëntatie

  • De student heeft aandacht voor internationale en interculturele dimensies van bedrijfs- en/of beleidsvoering.
  • De student erkent de meerwaarde van een internationale context voor zijn/haar eigen leefwereld en de ruimere samenleving.

 

Ondernemerschap en innovatie

  • De student ontwikkelt een proactieve ingesteldheid en ondernemende houding die gekenmerkt wordt door creativiteit en zin voor innovatie.

 

Wanneer binnen een opleiding een vormingsdoel ook een leerresultaat vormt, wordt dit eveneens vermeld binnen de doelstellingen van de opleiding of het opleidingsonderdeel en krijgt het een bindend karakter.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_BAMA_Handelswetenschappen.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_Handelswetenschappen.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: