Kwalitatieve onderzoeksmethoden (B-KUL-S0O07A)

6 studiepuntenNederlands52 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
Van Bavel Jan (coördinator) |  Pittoors Gilles |  N.
POC Sociologie

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende doelstellingen bereikt:

  • De student is in staat om een kwalitatief onderzoeksproject te ontwerpen;
  • De student kan de diverse onderdelen van een kwalitatieve onderzoekscyclus uitvoeren;
  • De student kan kwalitatieve data verzamelen, coderen en analyseren;
  • De student kan over het uitgevoerde onderzoek rapporteren en hanteert daarbij een correct, wetenschappelijk taalgebruik;
  • De student kan de ethische dimensie van een kwalitatieve studie beoordelen.

 

Deze doelstellingen worden bij de start van het opleidingsonderdeel aan de studenten gecommuniceerd.

Bij aanvang van dit opleidingsonderdeel heeft de student reeds de volgende doelstellingen bereikt:

•           De student heeft basiskennis van de paradigma’s die het sociaalwetenschappelijk onderzoek onderbouwen;
•           De student heeft basiskennis van de structuur en technieken van sociaalwetenschappelijk onderzoek.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
S0O10A : Bachelorproef sociologie

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
S0A30A : Kwalitatieve onderzoeksmethoden (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Kwalitatieve onderzoeksmethoden: theorie (B-KUL-S0O07a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Sociale wetenschappen

In deze onderwijsleeractiviteit wordt de kwalitatieve onderzoekscyclus doorlopen. De volgende onderdelen komen aan bod:

  • Kwalitatieve probleemstelling en onderzoeksvragen
  • Onderzoeksontwerp
  • Theoretische kaders
  • Operationalisatie van theorieën en concepten
  • Kwalitatieve dataverzameling
  • Kwalitatieve data-analyse
  • Ethiek van onderzoek en kwaliteitsbeoordeling

Om deze onderwijsleeractiviteit vorm te geven wordt met volgend studiemateriaal gewerkt:

  • Mortelmans, D. (2020). Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden. Leuven: Acco.
  • Toledo-modules die teksten, oefeningen en video’s omvatten
  • Slides
  • Eigen notities

 

Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld via Toledo.

Deze onderwijsleeractiviteit wordt ingericht volgens de principes van blended learning, waarbij online en contactonderwijs worden gecombineerd.

De studenten krijgen een theoretische introductie in de kwalitatieve onderzoekscyclus door middel van een combinatie van hoorcolleges, lees- en denkopdrachten en kennisclips.

Meer gedetailleerde informatie is beschikbaar op Toledo.

3 sp. Kwalitatieve onderzoeksmethoden: oefeningen sociologie (B-KUL-S0P34a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum26 urenEerste semester
N.
POC Sociologie

Deze OLA bouwt voort op inzichten en kennis die de studenten hebben verworven binnen het OLA Kwalitatieve onderzoeksmethoden: theorie. In deze OLA gaan studenten zelf aan de slag met de kwalitatieve onderzoekscyclus. Doorheen deze leeractiviteit diepen zij verschillende fasen uit die onderzoekscyclus verder uit via een interactief practicum waarbij de nadruk ligt op kwalitatieve dataverzameling in functie van een probleemstelling maar er wordt ook al aandacht besteed aan analyse. De zelf verzamelde kwalitatieve data vormen daarbij de basis voor het trainen van analytische basisvaardigheden. 

Aan het einde van de onderzoekscyclus doorlopen de studenten een self- and peer assessment om de inzet van zichzelf en de groepsleden te evalueren. Nadat elke student een assessment voor elk groepslid heeft ingevuld, wordt er voor iedere student afzonderlijk een gemiddelde score berekend op basis van de punten die de student ontvangen heeft van de andere groepsleden. Deze gemiddelde score kan variëren van -2 tot 2. Afhankelijk van de gemiddelde score die de student behaalt, wordt er een individuele correctie op het groepspunt uitgevoerd. Wanneer elk teamlid even sterk heeft bijgedragen aan het eindresultaat, en dus een 0 ontvangt van iedereen, dan krijgt elk groepslid hetzelfde eindresultaat namelijk de score op het onderzoeksportfolio. Het didactisch team zal aan de hand van de verantwoording bij de assessment nagaan of de toegekende punten in verhouding zijn met ieders bijdrage.

 

Het gebruikte studiemateriaal wordt bij aanvang van de colleges meegedeeld via Toledo.

Er wordt gebruikgemaakt van Nvivo software voor tekstanalyse.

Tijdens de sessies met contactonderwijs worden de nodige stappen gezet om onderzoeksvragen af te bakenen, te reflecteren over het belang en de doelstelling van het geplande onderzoek om vervolgens te komen tot vragen die onderzoeksvatbaar zijn binnen het tijdsbestek van het opleidingsonderdeel. Studenten zetten onder begeleiding zelf de nodige stappen om de dataverzameling uit te voeren. Vervolgens worden er face-to-face sessies georganiseerd om de nodige stappen te zetten voor data-analyse en rapportering.

Tijdens elk contactmoment (on campus of online) kunnen studenten vragen stellen.

Meer gedetailleerde informatie over de modaliteiten en vormvereisten van de paper en in te dienen bijlages met bijhorende deadline is beschikbaar aan de start van dit OLA via Toledo of Ultra.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Kwalitatieve onderzoeksmethoden (B-KUL-S2O07a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


 

Evaluatiekenmerken

 

De evaluatie bestaat uit

  • een examen dat uit meerkeuzevragen en korte open vragen bestaat: 50% [Theorie]
  • een onderzoeksportfolio : 50% [Oefeningen sociologie]

 

Bepaling eindresultaat

 

Het opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door de docent(en), zoals meegedeeld via Toledo en de examenregeling. Het eindresultaat is een gewogen cijfer en wordt uitgedrukt met een geheel getal op 20.

 

Het eindresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt bepaald wordt:

  • Examen: 50%
  • Onderzoeksportfolio : 50 %

 

Bij het indienen van opdrachten wordt de afgesproken deadline gerespecteerd. Er wordt niet onderhandeld over mogelijke afwijkingen. Indien er zich bijzondere individuele omstandigheden hebben voorgedaan, dient men contact op te nemen met de ombudsdienst. Een nieuwe indieningsdatum kan enkel bepaald worden om een zwaarwichtige reden na aanvraag.

 

Studenten zijn zelf verantwoordelijk voor het indienen van een werk dat vrij is van fraude en plagiaat (www.kuleuven.be/plagiaat) en dienen hiervoor de facultaire richtlijnen te volgen. Plagiaat wordt bestraft met de sancties voorzien in het universitaire onderwijs- en examenreglement (www.kuleuven.be/onderwijs/oer).

 

Herkansen

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de herkansing zijn identiek met de eerste examenperiode voor het theoretisch examen.

 

Voor het onderzoeksportfolio kunnen de evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans verschillen van die van de eerste examenkans. De modaliteiten en deadlines van de tweede examenkans voor dit onderzoeksluik zullen bekend worden gemaakt via Toledo of Ultra.